Κυριακή, 2 Οκτωβρίου 2022
Διάλεξη με τίτλο «COMPUTER MUSIC Τεχνικές-Ηχομουσικά Εργαλεία» στο Δημοτικό Ωδείο Βόλου

Τη Δευτέρα 25 Ιανουαρίου στις 7:00 μ.μ στη Βιβλιοθήκη του Δημοτικού Ωδείου Βόλου θα παρακολουθήσουμε την τρίτη κατά σειρά Διάλεξη/Παρουσίαση του «Χειμωνανθού» II με τίτλο «Computer Music Τεχνικές-Ηχομουσικά Εργαλεία» με εισηγητή τον καθηγητή του εργαστηρίου Ηλεκτρονικής Μουσικής του Δημοτικού ωδείου Βόλου Ηλία Χατζόγλου.

«Ήταν μέσα της δεκαετίας του 80′ όταν -παράλληλα με τις μουσικές μου σπουδές στο κλασικό πιάνο και τα ανώτερα θεωρητικά, τον blues jazz-προσωπικό αυτοσχεδιασμό και τις πρώτες προσπάθειες σύνθεσης μουσικής και τραγουδιών-, ανακάλυπτα τις δυνατότητες των “πρωτόγονων” για τα σημερινά τεχνολογικά δεδομένα home computers στην παραγωγή ήχων και μουσικής. Η τεχνολογία των προσωπικών υπολογιστών και του εξειδικευμένου μουσικού software εξελίχθηκε τόσο ραγδαία στις επόμενες δύο δεκαετίες ώστε -εκείνο που ακουγόταν από τα μικροσκοπικά ηχεία των υπολογιστών του 80′ και έμοιαζε με τον μονότονο ήχο που παίζει μια σημερινή ευχετήρια κάρτα-, σήμερα με τη βοήθεια των εξελιγμένων πολυπύρηνων επεξεργαστών των σύγχρονων υπολογιστών είναι το μουσικό και αισθητικό αποτέλεσμα μιας ολοκληρωμένης μουσικής παραγωγής. Πολλές φορές πλέον δεν ξεχωρίζουμε αν μια τελική παραγωγή ενός τραγουδιού που ακούμε στο ραδιόφωνο έγινε σε επαγγελματικό studio με υψηλό κόστος ή στο home studio του μουσικού-δημιουργού με χειρισμό και έλεγχο των περισσότερων σταδίων της παραγωγής από τον ίδιο. Ο σημερινός επαγγελματίας μουσικός, σπουδαστής μουσικής, ο συνθέτης, ο dj music producer, με βάση τον προσωπικό υπολογιστή και το εξειδικευμένο music software, με κατάλληλη καθοδήγηση και μέσα από την διαρκή παρακολούθηση ενός εξειδικευμένου σεμιναρίου-workshop με εργαστηριακή πρακτική, “μυείται” στις τεχνικές και τα εργαλεία ηχογράφησης, επεξεργασίας, ενορχήστρωσης και τελικής μίξης των μουσικών του ιδεών, ώστε όταν αυτές ωριμάσουν να είναι έτοιμες να δισκογραφηθούν, να ακουστούν στο ραδιόφωνο, να αναπαραχθούν σε οποιοδήποτε χώρο για παραστατική χρήση σε θεατρικό έργο ή soundtrack ή να ανεβούν στο YouTube, να διανεμηθούν μέσω του διαδικτύου. Για τον σπουδαστή μουσικής αλλά και για τον οποιοδήποτε μουσικό, ο υπολογιστής είναι ένα άριστο μέσο καταγραφής [recording] και επανεκτέλεσης [playback] της άσκησης, του ύφους παιξίματος ή της δημιουργικής του έμπνευσης. Είναι επαναστατικό το να μπορεί κανείς με λίγα μέσα και απλές τεχνικές, άμεσα “να ηχογραφεί και να ακούει το παίξιμό του ξανά και ξανά” ή “να βλέπει και να ακούει το οπτικό περιεχόμενο της παρτιτούρας” [scoring] με όλες τις δυνητικά άπειρες δυνατότητες επεξεργασίας που μπορεί το μουσικό περιεχόμενο να υποστεί. Μήπως πρέπει τελικά να αντιμετωπίσουμε τον υπολογιστή ως ένα καινούριο πολύμορφο μουσικό όργανο με νέες δυνατότητες, εργαλεία, τεχνικές και αποτελέσματα που οξύνουν τη φαντασία του μουσικού και του συνθέτη, τους ωθεί να χαράξουν καινούριους δρόμους, όπως στη δημιουργία καινούριων ήχων [synthesizing], στην πολλαπλή επεξεργασία προηχογραφημένων ακουστικών οργάνων και φυσικών ήχων, δημιουργώντας ηχητική τέχνη [sound art, sound design]. Είναι σημαντικό, επίσης, να καταρρίψουμε δύο βασικούς μύθους που λανθασμένα αναπαράγονται από μη γνώστες, ο πρώτος πως ο υπολογιστής παράγει μουσική “από μόνος του” και ο δεύτερος πως είναι χρήσιμος μόνο για τη δημιουργία ηλεκτρονικής μουσικής. Για τα παραπάνω, όπως για άλλες ενδιαφέρουσες όψεις, για τα θετικά και τυχόν αρνητικά της Computer Music θα κουβεντιάσουμε και θα μιλήσουμε ανοιχτά στην πρόσκληση-διάλεξη που ετοιμάζουμε και θα διεξαχθεί στο χώρο του Δημοτικού Ωδείου Βόλου. Και εκεί σας περιμένουμε όλους, σπουδαστές μουσικής, γονείς, κάθε φιλόμουσο και ευχόμαστε αυτή η συνάντηση να είναι η σπίθα για μια καινούρια αρχή ώστε άμεσα να ευδοκιμήσουν και να λειτουργήσουν τα εργαστήρια με τους νέους και γεμάτους μουσικές ιδέες και όνειρα μουσικούς».

 

Βιογραφικό

Ο πιανίστας-συνθέτης Ηλίας Χατζόγλου δημιουργεί και παρουσιάζει επί σκηνής μουσικά έργα, ηχητική τέχνη και αυτοσχεδιασμούς ως επένδυση θεατρικών και μουσικών παραστάσεων -αναμειγνύοντας την ποίηση, το τραγούδι, τη jazz, την ηλεκτρονική. Μελοποιεί και παρουσιάζει κύκλους τραγουδιών Ελλήνων ποιητών-στιχουργών [Γ. Σεφέρης, Κ.Π.Καβάφης, Αγγ.Σικελιανός, Νικ.Βρεττάκος, Μάνος Ελευθερίου], προσκαλούμενος από πολιτιστικούς φορείς σε μουσικές αφιερωματικές παραστάσεις. Συνθέτει ηλεκτροακουστική και ηλεκτρονική μουσική κατασκευάζοντας ηχητικά έργα με τη χρήση προσωπικού υπολογιστή και τεχνικών εξειδικευμένου μουσικού software, την πολλαπλή επεξεργασία ηχογράφησης [sound design, audio art]. Προσκλήθηκε και συμμετείχε με έργα του σε φεστιβάλ και παρουσιάσεις ομάδων παραστατικών τεχνών, music installations, εικαστικές και ποιητικές εκθέσεις, χορός, video [Sygorma, Θεσσαλονίκη Θέατρο Κολοσσαίο, Contact Art Club, Sourliboom, Το Λιμάνι αλλιώς Δ.Θεσσαλονίκης]. Είναι μέλος του Ελληνικού Συνδέσμου Συνθετών Ηλεκτροακουστικής Μουσικής [ΕΣΣΗΜ] συμμετέχοντας με έργα tape σε προσκλήσεις του συνδέσμου σε φεστιβάλ και ημερίδες ηλεκτρονικής μουσικής [Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής κ Ακουστικής (ΙΕΜΑ), Ινστιτούτο Goethe, Ημέρες Ηλεκτροακουστικής Μουσικής Κέρκυρα Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήματα Μουσικής Τεχνολογίας Ρέθυμνο Κρήτη και Ληξούρι Κεφαλλονιά]. Οργανώνει Workshops-Σεμινάρια Μουσικής Τεχνολογίας/Computer music με διδακτικό και δημιουργικό αντικείμενο στις τεχνικές μουσικής παραγωγής -ηχογράφηση, επεξεργασία, ενορχήστρωση, μίξη-, στη χρήση εξειδικευμένου μουσικού λογισμικού, στο sound design [multitrack arrangement, midi-audio-plugin technics]. Δίδαξε μουσικό αυτοσχεδιασμό και πιάνο στους ηθοποιούς του Θεατρικού Εργαστηρίου του Δη.Πε.Θε Βόλου, σε Μουσικές Σχολές, στο Δημοτικό Μουσικό Εργαστήρι Νέων Αλόννησος Β.Σποράδες. Το πρωτοποριακό avant-garde sound art έργο ηλεκτροακουστικής μουσικής “Ενδοχώρα” [hinterland ΕΔΩ Ε-08] πήρε εξαιρετικές κριτικές τόσο από τον ελληνικό μουσικό τύπο (Jazz & Tzaz, Δίφωνο) όσο και από τον εγκυρότερο διαδικτυακό τόπο δισκοκριτικής AMG που το κατέταξε στα significant albums/artists. Συνέθεσε και εκτέλεσε κατά παραγγελία μουσική για Θεατρικές και Μουσικές Παραστάσεις, για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βόλου, το Κέντρο Μουσικού Θεάτρου, το Από Μηχανής Θέατρο Εταιρία θεάτρου συν-επι (Αθήνα), μουσική για παιδικό θέατρο. Διακρίθηκε με πρώτο βραβείο στην κατηγορία σύγχρονης μουσικής στην 11th Biennale νέων ευρωπαίων δημιουργών της Αθήνας το 2003 όπου κλήθηκε και παρουσίασε το έργο ως concerto for tape & live synthesizer-piano performance. Πρώτο Θεσσαλικό Βραβείο για τη θεατρική μουσική επένδυση στις Τρωάδες του Ευριπίδη [Θέατρο Κνωσός Αθήνα, Θεατρική Ομάδα Μαθητών 2ου Λυκείου Βόλου, Υπουργείο Παιδείας Πανελλήνιοι Αγώνες Θεάτρου]. Στις Αθηναϊκές Μουσικές Σκηνές Half Note Jazz Club, Θέατρο Badminton Back Stage, Cabaret Voltaire, Αίτιον Πολυχώρος, Θέατρο Χυτήριο, σε συνεργασία με τη μουσικό-ερμηνεύτρια Έρρικα Πατρικίου προσκλήθηκαν και παρουσίασαν πρωτότυπες συνθέσεις και διασκευές σε αφιερωματικά concerts “Έλληνες Συνθέτες, Ποιητές” [Μ.Χατζιδάκις, Ν.Γκάτσος, Γ.Σπανός]. Συνεργάζεται ως πιανίστας με Έλληνες Συνθέτες-Μουσικούς, σε Συναυλίες-Live Concerts με τους Νότη Μαυρουδή, Αντώνη Μιτζέλο, Χρήστο Κωνσταντόπουλο. Σπούδασε κλασικό πιάνο, θεωρία και αρμονία δυτικής μουσικής, jazz theory & improvisation, βυζαντινή μουσική, music technology/acoustics, midi & audio, computer music χρήση του υπολογιστή στη μουσική παραγωγή [Εξειδίκευση Logic Music Production Software]. Πήρε μέρος ως ενεργό μέλος σε Σεμινάρια Σύγχρονης Μουσικής του Κέντρου Μουσικού Θέατρου με το συνθέτη Θεόδωρο Αντωνίου, παρακολούθησε το Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας του Δημ.Ωδείου Βόλου με τους συνθέτες Κωστή Δρυγιανάκη, Θύμιο Παπαδόπουλο. Δραστηριοποιήθηκε ως Υπεύθυνος οργάνωσης της μουσικής βιβλιοθήκης του Δημοτικού Ωδείου Βόλου, ως Yπεύθυνος Eπιμορφωτικών σεμιναρίων Windows/Microsoft Office σε τμήματα νέων και ενηλίκων. Έχει επιμεληθεί μουσικά άρθρα δημοσιευμένα στον πολιτιστικό περιοδικό και ημερήσιο τύπο, μουσικές ραδιοφωνικές εκπομπές.

 

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ