Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Ο κύκλος του νερού».
Χρονικό Διάστημα Υλοποίησης : ένας μήνας
Το σχέδιο εργασίας «Ο κύκλος του νερού» υλοποιήθηκε στον Βρεφονηπιακό Σταθμό “Αρίονα” του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π- ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, Δήμου Βόλου. Στο Βρεφονηπιακό Σταθμό Αρίονα λειτουργούν συνολικά πέντε τμήματα, δύο βρεφικά και τρία προ- προνηπιακά τμήματα. Κατά την διάρκεια του σχεδίου εργασίας πραγματοποιήθηκαν ποικίλες εκπαιδευτικές και βιωματικές δράσεις στις οποίες συμμετείχαν όλα τα παιδιά με έμφαση στους τομείς Επικοινωνία , Παιδί και Περιβάλλον, Καλλιτεχνική Δημιουργικότητα, Λογικομαθηματικές Έννοιες.
Το σχέδιο εργασίας υλοποιήθηκε από τις εκπαιδευτικούς : κ. Αλεξίου Ιουλία, κ. Αισώπου Πηνελόπη, κ. Γιαλαμά Αλίκη, κ. Γκαβαρδίνα Βιργινία, κ. Ευσταθίου Ευαγγελία, κ. Ζαρχανή Ευθαλία, κ. Μήλιου Ιωάννα, κ. Μπασκίνη Μαρία, κ. Πετσιά Μαρία, κ.. Ξηρομερίτη Ανθή, κ. Φιλλιπίδου Ευτυχία.
Γενικός Σκοπός του προγράμματος ήταν : Να κατανοήσουν τα παιδιά τον κύκλο του νερού μέσα από ποικίλες εκπαιδευτικές και βιωματικές δράσεις.
Επιμέρους Στόχοι:
- Ανάπτυξη της έκφρασης, της σκέψης, της φαντασίας, της δημιουργικότητας των παιδιών.
- Συμμετοχή των παιδιών σε ομαδικές συζητήσεις και δράσεις.
- Ικανότητα δημιουργικής έκφρασης των παιδιών με συμμετοχή σε ομαδικές και ατομικές εικαστικές εργασίες με ποικίλα υλικά.
- Δημιουργία σχημάτων, γραμμών, μοτίβων.
- Κατανόηση, παρατήρηση, ευαισθητοποίηση σε θέματα προστασίας του υδάτινου περιβάλλοντος.
- Ανάπτυξη της καλλιτεχνικής έκφρασης των παιδιών, συμμετοχή των παιδιών σε ομαδικά παιχνίδια, μουσικό- κινητικά παιχνίδια-τραγούδια, δραματοποίηση, κουκλοθέατρο, θεατρικό παιχνίδι.
- Διατροφική αγωγή και εκπαίδευση των παιδιών με προετοιμασία γευμάτων εμπνευσμένα από το σχέδιο εργασίας μας.
- Συμμετοχή των παιδιών σε δράσεις αλληλεπίδρασής- Φυσικό &Ανθρωπογενές Περιβάλλον.
- Συμμετοχή των παιδιών σε Πειράματα- Φυσικές Επιστήμες, Παιχνίδια με τις Αισθήσεις, Παιδί και Γεωγραφία, Παιδί και Βιολογία.
- Κατανόηση λογικό- μαθηματικών εννοιών παίζοντας .
- Ανάπτυξη λεπτής και αδρής κινητικότητας.
- Τα παιδιά μαθαίνουν την Μυθολογία – Ιστορία της πόλης μας.
- Τα παιδιά μαθαίνουν για την Λίμνη Κάρλα
- Εξοικείωση των παιδιών με σύγχρονα μέσα τεχνολογίας.
Αφόρμηση: Μια ξαφνική μπόρα κατά την διάρκεια του διαλείμματος μας, στάθηκε η αφορμή του θέματος μας. Τα παιδιά μπαίνουν μέσα στις αίθουσες και από τα παράθυρα παρακολουθούν την βροχή. Εκπλήσσονται με την ένταση και την διάρκεια. Παρατηρούν τον ουρανό, τα σύννεφα, ακούνε τις βροντές και συνεχώς ρωτούν…που πηγαίνει το νερό…θα τελειώσει ποτέ το νεράκι στη θάλασσα…γιατί είναι τόσο γκρι τα σύννεφα..; και κάπως έτσι …ξεκινήσαμε…!
Επικοινωνία-Στόχοι
- Ανάπτυξη του προφορικού λόγου, εμπλουτισμός του λεξιλογίου, ικανότητα περιγραφής του κύκλου του νερού. Παρατήρηση , σχολιασμός του εποπτικού υλικού.
- Ανάγνωση, αφήγηση παραμυθιών. Απαγγελία ποιημάτων.
- Εκμάθηση αινιγμάτων, εκφράσεων για το νερό, σύνθετων λέξεων, αντίθετων εκφράσεων.
- Ανάπτυξη διαλόγου, ελεύθερη έκφραση ,σεβασμό των απόψεων των υπολοίπων παιδιών και ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος.
- Εργασία σε ομάδες και υπαγόρευση στην εκπαιδευτικό όσων έμαθαν με δημιουργία αφίσας.
- Ανάγνωση παραμυθιών Μυθολογίας με θέμα την Αργοναυτική Εκστρατεία, τον Θεό Ποσειδώνα.
- Ανάπτυξη λεπτής , αδρής κινητικότητας.
Παιδική Λογοτεχνία
Πέφτει, πέφτει η σταγόνα
- Η χελώνα Carreta -Carretaκαι το παλιό Volkswagen
- Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει
- Το ψαράκι που ήθελε να πετάξει
- Ένα λαίμαργο ουράνιο τόξο
- Το άτακτο συννεφουλίνι
- Ένα ψάρι που δεν ήξερε να κολυμπάει
- Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα
- Αν δεν κάνουμε αγώνα δεν θα μείνει ούτε σταγόνα
- Μια φορά κι ένα καιρό παραμύθι στο νερό
- Μπιπ,μπιπ στο νερό! Ζωάκια
- Μπιπ,μπιπ στο νερό! Λεξούλες
- Παιχνίδια στο βυθό. Βιβλία για το μπάνιο
- Ο κροκόδειλος που φοβόταν το νερό
- Μαθαίνω τον κόσμο: Το νερό
- Η ζωή στο νερό
- Η σταγονούλα που φοβόταν το νερό
- Νερό, νεράκι κάθε σταγόνα και ένα ταξίδι
- Η συντροφιά των χιονάνθρωπών
- Η βίδρα που φοβόταν το νερό
- Κλείνω την βρύση
- Η Βασιλική και η νεραΐδα του νερού
- Ο Μπουμπουκένιος το φαντασμένο σύννεφο
- Η πινεζοβροχή
- Δεν φοβάμαι το νερό. Το μεγάλο ταξίδι του νερού
- Στη θάλασσα
- Τα μικρά μου βιβλία. Ζώα της θάλασσας.
- Η ιστορία μιας ομπρέλας
- Ποσειδώνας Ο θεός της θάλασσας
- Ο Ιάσωνας και η Αργοναυτική Εκστρατεία
Ποίηση
- Το ποταμάκι
- Ψιχαλίζει
- Βρέχει, βρέχει και χιονίζει
- Ο κύκλος του νερού
- Μια μέρα με βροχή
- Βροχούλα
- Βρέξε, βρέξε Παναγιά
- Περπερούνα
- Οι σταγονούλες
- Το καραβάκι
- Η θάλασσα
Ανάγνωση αινιγμάτων για το νερό
Ανάγνωση παροιμιών και εκφράσεων για το νερό
Μαθαίνω αντίθετες εκφράσεις με αφορμή ένα ποίημα- Δημοτικό Ποίημα “Βρέξε, βρέξε Παναγιά”.
Παιδί και πληροφορική- Στόχοι-Δράσεις
- Προβολή εκπαιδευτικών βίντεο.
- Φωτογράφηση, βιντεοσκόπηση των δράσεων μας.
- Ακρόαση τραγουδιών , κλασσικής μουσικής.
- Προτεινόμενοι Σύνδεσμοι:
https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/perivalon/o-kyklos-tou-neroy
https://www.youtube.com/watch?v=0F5ZQglK8OU
https://www.youtube.com/watch?v=IayIMRLzswU
https://www.youtube.com/watch?v=V2cY_I1JAYg
https://www.youtube.com/watch?v=bxer1bMMGcQ
https://www.youtube.com/watch?v=ZWRDQscGLRc
https://www.youtube.com/watch?v=dqBlNqMeqDc
https://www.youtube.com/watch?v=xkVW9WVhCI8
https://www.youtube.com/watch?v=-aJ8FP2oTDU&list=RD2QHEsdb9Ar8&start_radio=1&rv=2QHEsdb9Ar8
Καλλιτεχνική Δημιουργικότητα- Στόχοι
- Γνωριμία των παιδιών με έργα μεγάλων ζωγράφων
- Ακρόαση και εκμάθηση τραγουδιών
- Ακρόαση κλασσικής μουσικής με θέμα το νερό.
- Ελεύθερη έκφραση, κίνηση, συμμετοχή σε δραματοποίηση, θεατρικό παιχνίδι.
- Παρακολούθηση κουκλοθεατρικής παράστασης.
- Εικαστικές εργασίες των παιδιών με ποικίλα υλικά, ελεύθερη έκφραση και δημιουργικότητα, ανάπτυξή της ομαδικής εργασίας των παιδιών.
Έργα ζωγράφων
- Βροχή-Σαγκάλ
- Κυρία με ομπρέλα- Πανταζή
- Γυναίκα με κόκκινη ομπρέλα- Γύζη
Μουσική Αγωγή
- Ένα νερό κυρά- Βαγγελιώ
- Η Γερακίνα
- Τρέχει, τρέχει το νερό
- Το νερό που κυλά είναι καθαρό
- Ήταν ένα μικρό καράβι
- Τραγουδάω για το νερό
- Το νερό είναι χαρά
- Συννεφούλα
- Ήταν ένα μικρό καράβι
- Βγαίνει η βαρκούλα-Τράτα
- Η φρεγάτα
- Τα χταπόδια
- Χιώτικος- Κάτω στο γιαλό
- Το ναυτάκι
- Ξεκινά μια ψαροπούλα
- Τι χαρά
- Θάλασσα
Κλασσική Μουσική
- Η θάλασσα του Κλοντ -Ντεμπισί
- Πρελούδιο Σταγόνες της βροχής- Σοπέν
- Εβρίδες, Το σπήλαιο του Φινγκάλ- Μέντελ Σον
- Τα παιχνίδια του νερού- Μόρις Ραβέλ
Θεατρική Έκφραση- Δραματική Τέχνη
- Δραματοποίηση – Ό κύκλος του νερού
- Δραματοποίηση -Το έθιμο της Περπερούνας
- Θεατρικό Παιχνίδι- Ουράνιο Τόξο
- Θεατρικό Παιχνίδι – Ηχοιστορία
- Κουκλοθέατρο – Η Ιστορία μιας σταγόνας
Εικαστικά
- Ομαδική εργασία -Ο κύκλος του νερού -μακέτα.
- Ομαδική Εργασία – Ένα θαλασσινό τοπίο
- Ομαδική Εργασία – Κολλάζ – Ομπρέλα
- Ομαδική Εργασία με αφορμή ένα ποίημα – Όλα τα χρώματα είναι μέσα στη φύση -Ένα ουράνιο τόξο
- Δημιουργία αφίσας- Ομαδική Εργασία.
- Κατασκεύη Κούκλας με μπαλόνι Ο Σταγονούλης
- Χιονάνθρωπος – Κατασκευή με ξύλινη κουτάλα
- Μόμπιλε συννεφάκι και σταγόνες
- Μόμπιλε Ουράνιο Τόξο
- Μαράκα – Κατασκευή μουσικό όργανο Συννεφάκι
- Ατομικό κολλάζ Ο κύκλος του νερού
- Κολλάζ/Χαρτοκολλητική -Σταγόνα βροχής
- Ατομική Εργασία – Σύννεφο με βαμβάκι και βροχή με μπατονέτες ή τύπωμα με φελλό
- Ατομική Εργασία με ψαλίδι- Σταγονούλης-
- Ελεύθερο Σχέδιο – Ζωγραφική με νερομπογιές
- Ελεύθερο σχέδιο- Ζωγραφίζουμε τους ήχους της βροχής ακούγοντας κλασσική μουσική
- Ζωγραφική με αφορμή ένα ποίημα
Λογικομαθηματικές Έννοιες-Στόχος
- Να κατανοήσουν τα παιδιά τους αριθμούς, την ηλικία ,τα σχήματα, ταμεγέθη, αντίθετες έννοιες με παιγνιώδη τρόπο.
Δράσεις:
- Βρίσκω την ηλικία μου παίζοντας στο νερό
- Πόσες σταγόνες έχει κάθε συννεφάκι
- Παίζουμε ,ψαρεύουμε και μετράμε τα χρωματιστά ψαράκια
- Από το λίγο νεράκι στο πολύ και το αντίθετο
- Από το μεγάλο σύννεφο στο μικρό και το αντίθετα
- Ταιριάζω τις όμοιες σταγονίτσες και μαθαίνω τα σχήματα
Παιδί και Περιβάλλον-Στόχοι
1.Ανθρωπογενές Περιβάλλον
- Ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος , συνεργασία με ενήλικα άτομα , συνομηλίκους και μικρότερα παιδιά του σταθμού.
- Συμμετοχή σε ομαδικά παιχνίδια, μουσικοκινητικά με στόχο την κίνηση και υγεία των παιδιών
- Αναγνώριση στην υδρόγειο του κόσμου σε μικρογραφία. Αναγνώριση στον γεωφυσικό χάρτη των συμβολισμών.
- Προβληματισμό και ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα ρύπανσης, διαχείρισης των υδάτινων πόρων.
- Κατανόηση της ανθρώπινης παρέμβασης στο φυσικό περιβάλλον π.χ τεχνητά έργα, Λίμνη Κάρλα.
2.Φυσικό Περιβάλλον
- Ικανότητα παρατήρησης, εξήγησης καιρικών φαινομένων.
- Κατανόηση της αξίας του νερού για την επιβίωση των ανθρώπων, των ζώων, την ανάπτυξη των φυτών.
- Συμμετοχή των παιδιών σε πειράματα.
- Κατανόηση των ιδιοτήτων του νερού και μορφών του νερού
Δράσεις :
Ανθρωπογενές περιβάλλον και αλληλεπίδραση
Μουσικοκινητική- Παιχνιδιτράγουδα
- Από το βιβλίο της Κηνυγού- Φλάμπουρα «Τραγουδώ και Γυμνάζομαι» Η βροχή, Η Θάλασσα, Η Λίμνη, Η βροχή, Το ποταμάκι , Το Ρυάκι, Τα Ψαράκια
- Μουσικοκινητική -Τραγουδάκι Μια σταγόνα πέφτει
- Παραδοσιακοί χοροί με θέμα το νερό
Ομαδικά Παιχνίδια
- Ομαδικό Παιχνίδι Ούτε σταγόνα για χάσιμο
- Ομαδικό Παιχνίδι Ψάρια και ψαράδες
- Ομαδικό Παιχνίδι Έπιασε Βροχή , έπιασε μπόρα
- Ομαδικά Παιχνίδια με ομπρέλες ( 1.Ομπρελοανοίγματα, ομπρελο κλεισίματα, 2. Ομπρελο καλάθια, 3.Πόσοι χωράμε κάτω από την ομπρέλα, 4.Ομπρελοσβουρίσματα,5.Ομπρελοβαδίσματα).
- Καλαμάκια σε σκοινί
- Ποιος φυσάει πιο δυνατά
- Μπουρπουλήθρες με καλαμάκι
Διατροφική Εκπαίδευση
- Σαλάτα – Ουράνιο Τόξο
- Σαλάτα – Συννεφάκι με λάχανο και λαχανικά
- Χιονάνθρωπος με ρύζι και λαχανικά
Αισθήσεις
- Παιχνίδι για να κατανοήσουν τις ιδιότητες άχρωμο, άοσμο, άγευστο.
- Φως- Σκιά- Παρατήρηση σε ζωγραφισμένο με νερό χαρτί
Παιδί και βιολογία
- Σε συνδυασμό με την διατροφική εκπαίδευση τονίζουμε την σημασία του νερού στον ανθρώπινο οργανισμό.
- Ταΐζουμε και δίνουμε νερό στο γατάκι της αυλής μας.
Φυσικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση
- Φροντίζουμε και ποτίζουμε τα φυτά και τα δέντρα της αυλής μας.
- Παρακολουθούμε τις εναλλαγές των καιρικών φαινομένων και την ένταση της βροχής σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.
- Φυτεύουμε φυτά και παρακολουθούμε την εξέλιξη τους
Παιδί και γεωγραφία
- Δείχνουμε εικόνες ζούγκλα, έρημο κ.τ.λ. και εξηγούμε τις διαφορές στην βλάστηση και το νερό
- Παρατήρηση στην Υδρόγειο- Αναγνώριση στεριά θάλασσα
- Παρατήρηση στον γεωφυσικό χάρτη της Ελλάδας των συμβολισμών.
- Αναφορά Λίμνη Κάρλα. Τεχνητά έργα
Φυσικές Επιστήμες- Πειράματα
- Πείραμα Βυθίζεται – Επιπλέει
- Πείραμα -Άνωση
- Πείραμα – Οι 3 μορφές του νερού
- Πείραμα Διαλύεται- Ρυπαίνει – Χρωματίζει το νερό
- Πείραμα με θαλασσινό νερό
- Κατασκευή βροχόμετρου
- Τεχνητή βροχή
- Χιονοθύελλα
Αξιολόγηση
Η μεθοδολογία του σχεδίου εργασίας «Ο κύκλος του νερού »έδωσε στους μικρούς μας μαθητές την δυνατότητα κινήτρων μάθησης και ανακάλυψης. Τα παιδιά έγιναν πιο δημιουργικά συμμετέχοντας σε βιωματικές, διαδραστικές δράσεις. Αναζήτησαν πληροφορίες, συνεργάστηκαν, πειραματίστηκαν,
έκαναν διαπιστώσεις, εξήγαγαν συμπεράσματα. Εκφράστηκαν δημιουργικά και ευαισθητοποιήθηκαν δείχνοντας αμείωτο ενδιαφέρον όλο το διάστημα.
Βίντεο που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος
Παιδί και περιβάλλον η βροχή: https://www.youtube.com/watch?v=JxosMXukhZA
Συννεφάκια και αριθμοί: https://www.youtube.com/watch?v=3Xfz-LJLmVI
Ευχαριστίες
«Τα παιδιά χρειάζονται τέχνη και ιστορίες και ποιήματα και μουσική όσο χρειάζονται και φαγητό και καθαρό αέρα. Πολλά παιδιά σε κάθε μέρος του κόσμου πεινάνε για κάτι που τροφοδοτεί και θρέφει την ψυχή τους».(PhilipPullman,2012).
Οι εκπαιδευτικοί του Βρεφονηπιακού Σταθμού Αρίονα ευχαριστούμε από τα βάθη της καρδιάς μας τους μικρούς μας μαθητές που μέσα από το χαμόγελο τους και την δίψα τους για μάθηση μας θυμίζουν καθημερινά πόσο σημαντικό είναι το έργο που επιτελούμε, δίνοντας μας ώθηση και κίνητρα ώστε να προσπαθούμε καθημερινά περισσότερο για αυτό που θρέφει τις ψυχές τους!