Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2024
Η όπερα ” Οθέλλος ” του Verdi στο Αχίλλειο

Για ακόμη μία  χρονιά συνεχίζεται με νέες παραγωγές το βραβευμένο πρόγραμμα «The Met: Live in HD» που συνδέει  απευθείας  τη Μετροπόλιταν  Όπερα της Νέας Υόρκης με διάφορες πόλεις  χωρών  σε έξι ηπείρους.

Τη μεγάλη αυτή συνεργασία με τη Μetropolitan Opera της Νέας Υόρκης εξασφάλισε ο Όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ για την Ελλάδα και την Κύπρο, προσφέροντας στους φίλους της όπερας ένα ξεχωριστό πολιτιστικό θέαμα, με την υπογραφή των πιο καταξιωμένων καλλιτεχνών της παγκόσμιας λυρικής σκηνής.

Στην πόλη του Βόλου ανανεώθηκε και πάλι η συνεργασία με τον Όμιλο ΑΝΤΕΝΝΑ από το Δήμο Βόλου  με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Όπως είναι γνωστό το βραβευμένο πρόγραμμα αναμετάδοσης   σε οθόνη υψηλής ευκρίνειας,  παρουσιάζεται εδώ και τέσσερα χρόνια  στο «Αχίλλειον» στο πλαίσιο της συνεργασίας  του Δήμου Βόλου και συγκεκριμένα της Διεύθυνσης Πολιτισμού  του  Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. με τον Όμιλο ΑΝΤΕΝΝΑ και τη  Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης. Η συμφωνία αυτή και η φετινή συνεργασία  θα δώσει  την ευκαιρία και πάλι  στους  φίλους της όπερας στην πόλη, αλλά και από τις γειτονικές πόλεις -ένα ειδικό κοινό φιλοτέχνων- να απολαύσουν   αριστουργήματα  της όπερας και του μπαλέτου .

Μετά την πολύ πετυχημένη παράσταση «Τροβατόρε»,  η δεύτερη  απευθείας μετάδοση όπερας, που έχει εξασφαλίσει για την πόλη του Βόλου η Διεύθυνση Πολιτισμού, θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17 Οκτωβρίου και ώρα 19:55. Πρόκειται για την πασίγνωστη όπερα «Οθέλλος» του Τζουζέπε Βέρντι.  Μια νέα παραγωγή του αριστουργήματος, υπό τη διεύθυνση του Υannick Nézet-Séguin και σε σκηνοθεσία Bartlett Sher . Ο Aleksandrs Antonenko ερμηνεύει για πρώτη φορά στη ΜΕΤ τον ρόλο του βασανισμένου Μαυριτανού της Βενετίας, ενώ η Sonya Yoncheva κάνει το ντεμπούτο της στον ρόλο της Δυσδαιμόνας, της γυναίκας του και ο Željko Lučić στον ρόλο του επίβουλου αντιπάλου του Οθέλλου, του Ιάγου. Στην παράσταση εμφανίζονται και ο Dimitri Pittas ως Κάσσιος, καθώς και ο Günther Gröissbock ως Λοντοβίκο. Επίσης η παράσταση αυτή είναι το ντεμπούτο στη ΜΕΤ της σκηνογράφου Es Devlin, της οποίας παλαιότερα σχέδια περιλαμβάνουν την αναβίωση του Machinal στο Μπρόντγουεϊ το 2014 και πολλές παραγωγές όπερας για το Κόβεντ Γκάρντεν, το Λα Σκάλα και άλλα κορυφαία θέατρα.

Ο Οθέλλος  ήταν η προτελευταία όπερα του Βέρντι και από πολλούς θεωρείται ότι είναι η καλύτερη. Έκανε πρεμιέρα στη Σκάλα του Μιλάνου στις  5 Φεβρουαρίου 1887. Αυτή η τραγική όπερα αποτελεί διασκευή του ομώνυμου θεατρικού έργου του Σαίξπηρ. Στην υπόθεση του έργου Ο Μαυριτανός στρατηγός της Βενετίας Οθέλλος έχει αδυναμία στη γυναίκα του Δυσδαιμόνα την οποία παντρεύεται κρυφά απ’ τον πατέρα της. Την αδυναμία του αυτή εκμεταλλεύεται ο σημαιοφόρος του Ιάγος που το όνειρό του είναι να πάρει τη θέση του Κάσσιου, υπασπιστή του Οθέλλου .Έτσι για να το καταφέρει βάζει ένα εκδικητικό σχέδιο σε εφαρμογή. Συκοφαντεί δηλαδή και διαβάλλει τη Δυσδαιμόνα για απιστία με τον Κάσσιο χρησιμοποιώντας τον Ροδρίγο ενετό ευγενή ερωτευμένο με τη Δυσδαιμόνα. Ο Οθέλλος στέλνεται στην Κύπρο να καταπολεμήσει τους Τούρκους. Μαζί του ταξιδεύουν και η Δυσδαιμόνα, καθώς και ο Κάσσιος με τον Ιάγο ο οποίος ακολουθείται από την γυναίκα του Αιμιλία. Εκεί ο Ιάγος βάζει σε εφαρμογή το σχέδιό του και το μαρτύριο της ζήλειας και του προδομένου έρωτα αρχίζει. Ο Οθέλλος γεμάτος καχυποψία κατηγορεί την γυναίκα του για συζυγική απάτη και προβαίνει στη δολοφονία της. Η σκευωρία του Ιάγου αποκαλύπτεται από τη σύζυγο του Αιμιλία η οποία δολοφονείται από τα χέρια του συζύγου της. Τέλος ο Οθέλλος γεμάτος τύψεις αυτοκτονεί και  ο Ιάγος τιμωρείται με αργό θάνατο.

 

Ο Τζουζέπε Φορτουνίνο Φραντσέσκο Βέρντι ( 10 Οκτωβρίου 1813 – 27 Ιανουαρίου 1901) ήταν Ιταλός μουσικός συνθέτης, από τους διασημότερους στο είδος της όπερας. Ανάμεσα στα δημοφιλέστερα έργα του ανήκουν οι όπερες Ριγκολέττο, Ναμπούκο, Τραβιάτα και Αΐντα, μέρη των οποίων είναι πασίγνωστα.

Η ευκαιρία να συνθέσει την πρώτη του όπερα ήλθε το 1836. Ο Ομπέρτο, κόμης του Σαν Μπονιφάτσιο, ανέβηκε τελικά το 1839 στη Σκάλα του Μιλάνου και είχε τόσο μεγάλη επιτυχία, ώστε να του εξασφαλίσει μία παραγγελία για τρία έργα. Το πρώτο ήταν η κωμική όπερα Μιας μέρας βασιλιάς, που ανέβηκε το 1840 στη Σκάλα του Μιλάνου. Σημείωσε παταγώδη αποτυχία και κατέβηκε αμέσως μετά την πρεμιέρα της. O Βέρντι, που είχε χάσει πρόσφατα τη γυναίκα του Μαργαρίτα, σε ηλικία 26 ετών, από εγκεφαλίτιδα και ένα χρόνο νωρίτερα τον γιο του Ιτσίλιο Ρομάνο, σε ηλικία 15 μηνών (το 1838 είχε χάσει την κόρη Βιρτζίνια Μαρία Λουίτζα σε ηλικία 17 μηνών), έπεσε σε μαύρη απελπισία και ορκίστηκε να μην ξαναγράψει όπερα.

Ο διευθυντής της Σκάλας του Μιλάνου τον απάλλαξε από το συμβόλαιό του, αλλά όταν έκρινε ότι έκλεισαν οι πληγές, του έδωσε ένα λιμπρέτο βασισμένο στην ιστορία του Ναβουχοδονόσορα Β’. Ο Βέρντι το διάβασε με κρύα καρδιά, ώσπου έφθασε στα λόγια των Εβραίων σκλάβων (Va Pensiero) και ανακάλυψε ότι είχε απαλλαγεί από τις αναστολές του.

Στις μέρες μας, η μουσική του έχει προ πολλού ξεφύγει από τις αίθουσες συναυλιών. Οι «τιφόζι» στα γήπεδα της Ιταλίας ενθαρρύνουν τις ομάδες τους, τραγουδώντας το Θριαμβευτικό Εμβατήριο από την Αΐντα, το χορωδιακό των σιδηρουργών από τον Τροβατόρε ακούγεται σε τηλεοπτικά σποτς, ενώ το La donna è mobile συγκινεί ακόμα και αυτούς που δεν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους στην όπερα.

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ