Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2024
Η όπερα ” Τροβατόρε ” του Verdi στο Αχίλλειο

Για ακόμη μία  χρονιά συνεχίζεται με νέες παραγωγές το βραβευμένο πρόγραμμα «The Met: Live in HD» που συνδέει  απευθείας  τη Μετροπόλιταν  Όπερα της Νέας Υόρκης με διάφορες πόλεις  χωρών  σε έξι ηπείρους.

Τη μεγάλη αυτή συνεργασία με τη Μetropolitan Opera της Νέας Υόρκης εξασφάλισε ο Όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ για την Ελλάδα και την Κύπρο, προσφέροντας στους φίλους της όπερας ένα ξεχωριστό πολιτιστικό θέαμα, με την υπογραφή των πιο καταξιωμένων καλλιτεχνών της παγκόσμιας λυρικής σκηνής.

Στην πόλη του Βόλου ανανεώνεται και πάλι η συνεργασία με τον Όμιλο ΑΝΤΕΝΝΑ από το Δήμο Βόλου  με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Όπως είναι γνωστό το βραβευμένο πρόγραμμα αναμετάδοσης   σε οθόνη υψηλής ευκρίνειας,  παρουσιάζεται εδώ και τέσσερα χρόνια  στο «Αχίλλειον» στο πλαίσιο της συνεργασίας  του Δήμου Βόλου και συγκεκριμένα της Διεύθυνσης Πολιτισμού  του  Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. με τον Όμιλο ΑΝΤΕΝΝΑ και τη  Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης. Η συμφωνία αυτή και η φετινή συνεργασία  θα δώσει  την ευκαιρία και πάλι  στους  φίλους της όπερας στην πόλη, αλλά και από τις γειτονικές πόλεις -ένα ειδικό κοινό φιλοτέχνων- να απολαύσουν   αριστουργήματα  της όπερας και του μπαλέτου.

Η πρώτη απευθείας μετάδοση όπερας, που έχει εξασφαλίσει για την πόλη του Βόλου η Διεύθυνση Πολιτισμού, θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 3 Οκτωβρίου και ώρα 19:55. Πρόκειται για την πασίγνωστη όπερα «Τροβατόρε» του Τζουζέπε Βέρντι με την Anna Nebtrenko στο ρόλο της Λεονώρα, της βασανισμένης ηρωίδας του Τροβατόρε. Αποτελεί ιταλική όπερα σε τέσσερις πράξεις σε κείμενο του Σαλβατόρε Καμαράνο. Παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά στη Ρώμη το 1853. Έπειτα στο Ιταλικό θέατρο στο Παρίσι στις 23 Δεκεμβρίου 1854 και στην Όπερα των Παρισίων στις 12 Ιανουαρίου 1857.

Η υπόθεση του Τροβατόρε βασίζεται σε ένα ισπανικό δράμα που του Αντόνιο Γκαρθία Γκουτιέρεϋ. Η Τσιγγάνα Αθουθένα προκειμένου να εκδικηθεί τον θάνατο της μάγισσας μητέρας της που είχε καεί ζωντανή, με διαταγή του κόμη Ντε Λούνα, απήγαγε τον ένα γιο του κόμη, τον Μάνρικ τον οποίο κράτησε κοντά της και του δίδαξε τη τέχνη του τροβαδούρου (τραγουδιστής και ποιητής σε αυτοσχεδιασμούς). Με το πέρασμα των χρόνων ο τροβαδούρος Μανλίκ και ο αδελφός του, που εν τω μεταξύ είχε αναλάβει, μετά τον θάνατο του πατέρα τους, Κόμης ντε Λούνα βρέθηκαν αντιμέτωποι με τον έρωτά τους προς την πανέμορφη Λεονώρα. Και ενώ η Λεονώρα αποδεδειγμένα αγαπάει τον τροβαδούρο, ο κόμης πλημμυρισμένος από εκδίκηση διατάζει την σύλληψη και τη φυλάκιση τόσο του τροβαδούρου όσο και της Αθουθένα. Τότε η Λεονώρα προκειμένου να λυτρωθεί από τον κόμη πίνει δηλητήριο και πεθαίνει Ο Κόμης, μπροστά σε αυτή την εξέλιξη, διατάζει να υποβληθεί ο «τροβαδούρος» σε φρικτά βασανιστήρια, ενώ ταυτόχρονα σύρει την τσιγγάνα Αθουθένα στον εξώστη για να τις δείξει τα βασανιστήρια δίνοντας και την εντολή της εκτέλεσής του. Και την στιγμή που ο Μανλίκ εκτελείται η Αθουθένα φωνάζει στον Κόμη με δυνατή φωνή: «Ήταν ο αδελφός σου»!

Ο Dmitri Hvorostovsky ερμηνεύει τον κόμη ντι Λούνα στο πρώτο σμίξιμο μετά το 2002 των δύο λαμπρών ρώσων καλλιτεχνών στη ΜΕΤ. Η σοπράνο Anna Netrebko ξεδιπλώνει τις δραματικές και φωνητικές ικανότητες της σε όλο της το μεγαλείο στο πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στη ΜΕΤ- στον ρόλο της ηρωίδας του Verdi που θυσιάζει την ζωή της για την αγάπη του τροβαδούρου τσιγγάνου. Ο τενόρος Yonghoon Lee ερμηνεύει το ρόλο του δύσμοιρου Μανρίκο, ο βαρύτονος Dmitri Hvorostovsky είναι ο αντίπαλός του, και η μεσόφωνος Dolora Zajick είναι η μυστηριώδης τσιγγάνα με το ταραχώδες παρελθόν. Ο Marco Armiliato διευθύνει την εμπνευσμένη από τον Goya παραγωγή του Sir David McVicar.

 

Ο Τζουζέπε Φορτουνίνο Φραντσέσκο Βέρντι ( 10 Οκτωβρίου 1813 – 27 Ιανουαρίου 1901) ήταν Ιταλός μουσικός συνθέτης, από τους διασημότερους στο είδος της όπερας. Ανάμεσα στα δημοφιλέστερα έργα του ανήκουν οι όπερες Ριγκολέττο, Ναμπούκο, Τραβιάτα και Αΐντα, μέρη των οποίων είναι πασίγνωστα.

Η ευκαιρία να συνθέσει την πρώτη του όπερα ήλθε το 1836. Ο Ομπέρτο, κόμης του Σαν Μπονιφάτσιο, ανέβηκε τελικά το 1839 στη Σκάλα του Μιλάνου και είχε τόσο μεγάλη επιτυχία, ώστε να του εξασφαλίσει μία παραγγελία για τρία έργα. Το πρώτο ήταν η κωμική όπερα Μιας μέρας βασιλιάς, που ανέβηκε το 1840 στη Σκάλα του Μιλάνου. Σημείωσε παταγώδη αποτυχία και κατέβηκε αμέσως μετά την πρεμιέρα της. O Βέρντι, που είχε χάσει πρόσφατα τη γυναίκα του Μαργαρίτα, σε ηλικία 26 ετών, από εγκεφαλίτιδα και ένα χρόνο νωρίτερα τον γιο του Ιτσίλιο Ρομάνο, σε ηλικία 15 μηνών (το 1838 είχε χάσει την κόρη Βιρτζίνια Μαρία Λουίτζα σε ηλικία 17 μηνών), έπεσε σε μαύρη απελπισία και ορκίστηκε να μην ξαναγράψει όπερα.

Ο διευθυντής της Σκάλας του Μιλάνου τον απάλλαξε από το συμβόλαιό του, αλλά όταν έκρινε ότι έκλεισαν οι πληγές, του έδωσε ένα λιμπρέτο βασισμένο στην ιστορία του Ναβουχοδονόσορα Β’. Ο Βέρντι το διάβασε με κρύα καρδιά, ώσπου έφθασε στα λόγια των Εβραίων σκλάβων (Va Pensiero) και ανακάλυψε ότι είχε απαλλαγεί από τις αναστολές του.

Στις μέρες μας, η μουσική του έχει προ πολλού ξεφύγει από τις αίθουσες συναυλιών. Οι «τιφόζι» στα γήπεδα της Ιταλίας ενθαρρύνουν τις ομάδες τους, τραγουδώντας το Θριαμβευτικό Εμβατήριο από την Αΐντα, το χορωδιακό των σιδηρουργών από τον Τροβατόρε ακούγεται σε τηλεοπτικά σποτς, ενώ το La donna è mobile συγκινεί ακόμα και αυτούς που δεν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους στην όπερα.

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ