Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου 2021
Καβαλερία Ρουστικάνα του Pietro Mascagni και Παλιάτσοι του Ruggero Leoncavallo

Ο Όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ, για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά παρουσιάζει τις παραστάσεις της Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης, φέρνοντας τα μεγαλύτερα έργα της όπερας σε ζωντανή μετάδοση, σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο.

Το βραβευμένο πρόγραμμα The Met:Live in HD, μετά τις ιδιαίτερα επιτυχημένες παραστάσεις «Μάκβεθ», «Γάμοι του Φίγκαρο», «Κάρμεν», «Ο Κουρέας της Σεβίλλης», «Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης», «Η Εύθυμη Χήρα», «τα Παραμύθια του Χόφμαν», «Γιολάντα», «Το κάστρο του Κυανοπωγώνα» και «Η Κυρία της Λίμνης», παρουσιάζει σε απευθείας μετάδοση  τη διπλή παράσταση  «Καβαλερία Ρουστικάνα του Pietro Mascagni και Παλιάτσοι του Ruggero Leoncavallo» στο «Αχίλλειον» το Σάββατο 25 Απριλίου στις 19:30 .

Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Δήμου Βόλου και συγκεκριμένα της Διεύθυνσης Πολιτισμού  του  «Δημοτικού  Οργανισμού Εκπαίδευσης Παιδιού, Αθλητισμού, Πολιτισμού- Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο» ( ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ), με τον Όμιλο ΑΝΤΕΝΝΑ και τη  Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης .Η συμφωνία αυτή και η φετινή συνεργασία  θα δώσει  την ευκαιρία και πάλι  στους  φίλους της όπερας στην πόλη , αλλά και από τις γειτονικές πόλεις -ένα ειδικό κοινό φιλοτέχνων- να απολαύσουν   αριστουργήματα  της όπερας και του μπαλέτου, προσφέροντας ένα ξεχωριστό πολιτιστικό θέαμα, με την υπογραφή των πιο καταξιωμένων καλλιτεχνών της παγκόσμιας λυρικής σκηνής.

 

Ο David McVicar διευθύνει την πρώτη νέα παραγωγή της ΜΕΤ, εδώ και 45 χρόνια, στον δημοφιλή συνδυασμό των δύο έργων του βερισμού, με τον Marco Alvarez να κάνει το ντεμπούτο του στους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους τενόρου ως αμετανόητος εκμαυλιστής Τουρίντου και κλόουν Κάνιο. Η Eva-Maria Westbroek θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Σαντούτσα, της εγκαταλελειμμένης γυναίκας γύρω από την οποία περιστρέφεται η Καβαλερία Ρουστικάνα, με τον Željko Luθiζ στον ρόλο του ιπποτικού Άλφιο. Η Patricia Racette θα εμφανιστεί ως Νέντα, η δύστυχη γυναίκα του Κάνιο στους Παλιάτσους, με τον George Gagnidze στις πρώτες του παραστάσεις στη ΜΕΤ ως Τόνιο. Ο Αρχιμαέστρος της ΜΕΤ Fabio Luisi διευθύνει και τις δύο όπερες.

Η Καβαλερία Ρουστικάνα είναι μονόπρακτη όπερα βασισμένη σε διήγημα του Τζιοβάνι Βέργκα . Η υπόθεση εκτυλίσσεται την περίοδο του Πάσχα σε ένα χωρίο της Σικελίας στο οποίο επιστρέφει  ο νεαρός Τουρίντου μετά τη στρατιωτική του θητεία. Ανακαλύπτει πως η αγαπημένη του Λόλα έχει ήδη παντρευτεί τον Πλούσιο Άλφιο. Η ζήλια και η λύπη τον οδηγούν στην αγκαλιά της Σαντούτσα.  Η Λόλα τότε επιστρέφει στην αγκαλιά του. Η Σαντούτσα υποπτεύεται  πως ο Τουρίντου την απατά και βασανίζεται από αυτές τις σκέψεις. Αποκαλύπτει αυτές τις σκέψεις στον Τουρίντου , στη μητέρα του Λουτσία που διατηρεί ταβέρνα απέναντι από την εκκλησία του χωριού και τελικά στον Άλφιο όταν οι υποψίες της επιβεβαιώνονται. Οι δύο άντρες συμφωνούν να λύσουν τις διαφορές τους με μονομαχία και μάλιστα μέχρι θανάτου.  Τελικά στη μονομαχία επικρατεί ο Άλφιο και ο θάνατος του Τουρίντου έχει ως αποτέλεσμα και οι δύο γυναίκες να καταρρεύσουν.

Ο Πιέτρο Μασκάνι γεννήθηκε στο Λιβόρνο της Τοσκάνης το 1863. Υπήρξε συνθέτης όπερας ιδιαίτερα γνωστός για το έργο του Καβαλερία Ρουστικάνα (Αγροτική Ιπποσύνη). Η επιτυχία της σύνθεσης του ήταν μεγάλη ενώ η Καβαλερία Ρουστικάνα αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα έργα του βερισμού μέχρι και σήμερα. Κέρδισε το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό του μουσικού οίκου Σοντσόνιο και τον Μάιο ανέβηκε στο θέατρο Κονστάντσι της Ρώμης ενώ στη συνέχεια σε θέατρα στη Φλωρεντία, Τορίνο, Μπολόνια, Παλέρμο, Μιλάνο, Γένοβα, Νεάπολη, Βενετία, και Τεργέστη. Ο Γκούσταφ Μάλερ διηύθυνε την όπερα στην Βουδαπέστη η οποία παρουσιάστηκε επίσης  στο Μόναχο, το Αμβούργο, την Αγία Πετρούπολη, τη Δρέσδη, το Μπουένος Άιρες και τη Βιέννη. Ο Μασκάνι έγινε διάσημος και με την επόμενη του όπερα Le maschere  έσπασε ακόμη ένα ρεκόρ αφού ανέβηκε ταυτόχρονα σε έξι ιταλικές πόλεις χωρίς όμως να γνωρίσει επιτυχία. Πέθανε στη Ρώμη το 1945. Στην κηδεία του δεν παρέστη κανείς εκπρόσωπος των ιταλικών αρχών αφού η όπερα του  Nerone (Νέρων) υμνούσε το Μουσολίνι.

Οι Παλιάτσοι είναι όπερα με πρόλογο και δύο πράξεις και βασίζεται στο θεατρικό έργο La Femme de Tabarin. Ο συνθέτης της όπερας  Ρουτζέρο  Λεονκαβάλλο ισχυριζόταν ότι η πλοκή της  βασιζόταν   σε γεγονότα τα οποία συνέβησαν στην Καλαβρία  όταν ήταν παιδί, γεγονός το οποίο όμως δεν επιβεβαιώνεται από τις έρευνες.  Η όπερα συμπεριλαμβάνει την άρια   «Vesti la giubba – βάλε το κοστούμι» που είναι μία από τις γνωστότερες άριες του λυρικού θεάτρου και από τις αγαπημένες των τενόρων, συμπεριλαμβανομένου και του μυθικού    τενόρου Ενρίκο Καρούζο στις αρχές του 20ού αιώνα.  Πρόκειται για  μία αιματοβαμμένη ερωτική ιστορία, στους κόλπους ενός   περιοδεύοντας θεατρικού μπουλουκιού, που εκτυλίσσεται στα τέλη της δεκαετίας     του 1860 στο χωριό Μοντάλτο της Καλαβρίας,    ανήμερα της εορτής της Κοίμησης της    Θεοτόκου. Ο ήρωας της όπερας είναι ο παλιάτσος Κάνιο, που γελάει εξωτερικά, κλαίει εσωτερικά και στο τέλος μαχαιρώνει τη   γυναίκα του Νέντα και τον εραστή της Σίλβιο.

Ο Ρουτζέρο Λεονκαβάλο γεννημένος στη Νάπολη το  1857 υπήρξε Ιταλός συνθέτης  όπερας. Σπούδασε μουσική στο Κονσερβατόριο Σαν Πιέτρο της Μαγιέλα και λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια. Εκεί γνώρισε τον Βάγκνερ, από τον οποίο επηρεάστηκα γεγονός που φαίνεται και στα πρώτα του έργα. Ξεκίνησε την καριέρα του ως πιανίστας στην Αίγυπτο και αργότερα δίδαξε φωνητικά και πιάνο στο Παρίσι.Το 1890 ανέβασε την όπερα  Καβαλερία Ρουστικάνα  (Αγροτική Ιπποσύνη) του Πιέτρο Μασκάνι και γνώρισε τεράστια επιτυχία. Στη συνέχεια ανέβασε με επιτυχία τη δική του εκδοχή της όπερας « ΟΙ Παλιάτσοι» και το έργο Medici που παίχτηκε στο Μιλάνο. Δε γνώρισε όμως ιδιαίτερη επιτυχία όπως συνέβει και με το επόμενο έργο του το Chatterton. Η αναγνώριση ήρθε λίγο αργότερα με την παράσταση La Bohéme που ανέβασε στη Βενετία. Για όλα του τα έργα έγραφε λιμπρέτα και θεωρήθηκε ένας από τους σημαντικότερους λιμπρετίστες. Επίσης ασχολήθηκε με την ηχογράφηση δίσκων γραμμοφώνου.

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ