“Ο χιονάνθρωπος”
Πιπεριά για μύτη
Κάρβουνα για μάτια Για τα δυο του χέρια Ξύλα δυο κομμάτια Να, και για καπέλο μια παλιοκανάτα κοντοστρομπουλάτος σαν χοντροπατάτα
|
Όσοι θα περνούνε
Και θα τον κοιτάζουν Θα χαμογελούνε… Και θα τον..θαυμάζουν (Ελλη Αλεξίου)
|
Χειμώνας..,μια από τις τέσσερις εποχές και η ψυχρότερη εποχή του έτους. Η ομορφιά του χειμώνα αδιαμφισβήτητη αφού συνδυάζεται με τις γιορτινές μέρες. Ανυπομονούμε όλοι για λίγο κρύο έτσι ώστε να μείνουμε μέσα στα ζεστά μας σκεπάσματα. Το κρύο σε κάνει να θες όλο και πιο πολλές αγκαλιές, επομένως θα δώσεις και περισσότερες. Ερχόμαστε όλοι πιο κοντά, αισθανόμαστε την ανάγκη για περισσότερη ζεστασιά, ζεστασιά όχι μόνο σωματική αλλά και ψυχική, αυτή που σε κάνει να νιώθεις ασφάλεια και ευτυχία. Ο χειμώνας τα καταφέρνει όλα αυτά σαν καλός διαμεσολαβητής που μας ενώνει όλους σε μια αγκαλιά.
Λοιπόν Χειμώνιασε….
Με αφορμή τη θεματική ενότητα του Χειμώνα τα φιλοξενούμενα παιδιά της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης των δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π. – ΔΗ. ΠΕ. ΘΕ. Δήμου. Βόλου μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους, προσεγγίσανε θέματα ανάλογα με το ενδιαφέρον των παιδιών και τις αφορμές που δοθήκανε μέσα και έξω από τη σχολική τάξη. Σε κάθε περίπτωση συμμετείχανε σε ποικίλες βιωματικές διαθεματικές δραστηριότητες που αντιστοιχούσανε σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Οι δράσεις που πραγματοποιηθήκαν αφορούσανε: την περιβαλλοντική αγωγή με σκοπό να κατανοήσουν το περιβάλλον στην ολότητά του, αντιληφθήκανε τη φύση μέσα από τις αισθήσεις τους, κατανοήσανε τη σχέση/ αλληλεπίδρασης του ανθρώπου µε το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να μάθουν να σέβονται και να προστατεύουν κάθε μορφή ζωής. Ασχοληθήκανε με θέματα όπως: «o Χειμώνας, η αλλαγή του καιρού», « Ήθη και έθιμα, προετοιμασίες για τη γιορτή των Χριστουγέννων » «Η βασιλόπιτα»,. «Η Αλκυόνη», «Αλκυονίδες ημέρες του Χειμώνα». «Χιόνι ένα φυσικό φαινόμενο «Η αμυγδαλιά». «Η αποκριά, Τσικνοπέμπτη / Καθαρά Δευτέρα Λαγάνες». «Το πέταγμα του χαρταετού», «Η κυρά Σαρακοστή».
Συμμετείχαν σε Χριστουγεννιάτικα – Αποκριάτικα δρώμενα και αντίστοιχα εργαστήρια. Επισκέφτηκαν το ταχυδρομείο με αφορμή το γράμμα του Αϊ Βασίλη, κτήματα με ανθισμένες αμυγδαλιές, μιλήσανε και βιώσανε ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων και της Αποκριάς ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το έθιμο της Λάμκας που συμβολίζει τη νηστεία όπου με το αβγό έκλεινε το στόμα (αρχή νηστείας) και άνοιγε την Κυριακή του Πάσχα με το τσούγκρισμα. Την παραμονή της Καθαρής Δευτέρας, μέρα συγχώρεσης όλα τα εγγόνια μαζεύονταν στον παππού. Ο παππούς έπαιρνε τον πλάστη και έδενε στην άκρη μιας κλωστής ένα καθαρισμένο βρασμένο αυγό. Στη συνέχεια το κουνούσε από στόμα σε στόμα και τα εγγόνια με τα χέρια δεμένα πίσω προσπαθούσαν να το πιάσουν ακούσανε ιστορίες και συμμετείχαν σε εργαστήρια με ποικίλες δραστηριότητες όπως γλυκών, κατασκευών, μάσκας χαρταετού και λαγάνας. Το έθιμο της Λάμκας ανάγεται σε πολύ παλιά χρόνια και επιβιώνει ως τις μέρες μας ..Όποιος το έπιανε κέρδιζε χρηματικό ποσό ή γλυκό.
Δραστηριοποιήθηκαν σε καταστάσεις κρίσεων (σεισμός και άλλα φαινόμενα) κάνοντας προληπτικές βιωματικές ασκήσεις σύμφωνα με το πρωτόκολλο που έχει σχεδιαστεί και αφορά το χωρο της κάθε δομής
Υλοποιήθηκαν σχέδια εργασίας με αφορμή το ερέθισμα που δόθηκε μέσα από τις προτάσεις των παιδιών, ένα βιβλίο, ένα ερέθισμα που δημιουργήθηκε μέσα στο χώρο τους ή από θέματα που προτείνανε οι εκπαιδευτικοί τους.
Τα σχέδια εργασίας που πραγματοποιήθηκαν μέσα στο χειμώνα ήταν: «ο Λύκος, το Ελάφι, το Πρόβατο, η Αρκούδα».
«Στον καιρό της σποράς μάθε, στο θέρος δίδαξε, το χειμώνα απόλαυσε».
Άντον Τσέχωφ, Ρώσος συγγραφέας