Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2022
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: «Αγαπώ και προστατεύω το περιβάλλον»

 «Αγαπώ και προστατεύω το περιβάλλον»

Αν θέλετε τους ενήλικες να ανακυκλώνουν, απλά πείτε στα παιδιά τη σημασία της ανακύκλωσης και θα το κάνουν.

Το σχέδιο εργασίας υλοποιήθηκε στο βρεφονηπιακό σταθμό «Ορφέα», της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δήμου Βόλου, από το μήνα Μάιο και έως  Ιούλιο του 2022.

Ο βρεφονηπιακός σταθμός «Ορφέας» φιλοξενεί πέντε τμήματα, τρεις τάξεις προ-προνηπίων και δυο τάξεις βρεφικού.

Τα παιδιά που φιλοξενούνται στη δομή,  συμμετείχαν στο σχέδιο εργασίας  «Αγαπώ και προστατεύω το περιβάλλον» 

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Σκαφίδα Αφροδίτη, Μπερντή  Ελένη, Βούζα Νατάσα, Τσικουρκιτούδη Ευαγγελία, Μπλέκα Θεοδώρα, Σακαβάλα  Κωνσταντία, Τανού Βιργινία, Μπρέντα Αθανασία , Τσιγγινούδη Σταυρούλα.

Αφορμή – ερέθισμα

Με αφορμή το παραμύθι «Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια»και την κατάλληλα οργανωμένη γωνιά μας αρχίζουμε την προσέγγιση του θέματος.

Κάπως έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μας για την προστασία του περιβάλλοντος, και μαζί του ξεκίνησε και το σχέδιο εργασίας για τη φετινή χρονιά.

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Γνωστικοί στόχοι:

Να αποκτήσουν επαρκείς γνώσεις για το πρόβλημα της συσσώρευσης και διαχείρισης των απορριμμάτων.

Να προβληματιστούν για τις αιτίεςκαι τους κινδύνους που απορρέουν από την κακή διαχείριση των απορριμμάτων.

Να αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης.

  • Να διακρίνουν τις διάφορες κατηγορίες ανακυκλώσιμων υλικών, τις πρώτες ύλες και τα οικοσυστήματα από τα οποία προέρχονται.
  • Να ορίζουν τους τρεις πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την παραγωγή λιγότερων σκουπιδιών (Μείωση – Επαναχρησιμοποίηση- Ανακύκλωση).
  • Να μάθουν να αναλύουν, να συνθέτουν, να συγκρίνουν και να αξιολογούν τις πληροφορίες που συγκεντρώνουν.

Συναισθηματικοί Στόχοι:

  • Να υιοθετήσουν πρακτικές μείωσης της παραγωγής σκουπιδιών.
  • Να αναπτύξουν το αίσθημα της υπευθυνότητας
  • Να προκαλέσουν ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης
  • Να ενθαρρυνθούν ώστε να αναπτύξουν κοινωνικές δραστηριότητες
  • Να ευαισθητοποιηθούν τα ίδια ώστε να φροντίζουν και να προστατεύουν το περιβάλλον.

ΑΞΟΝΑΣ 1: Ανακύκλωση

Σύνδεση του θέματος με όλες τις επιστήμες του αναλυτικού προγράμματος.

Παιδί και γλώσσα Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση

Στόχοι:

  • Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να κάνουν συνειρμούς.
  • Να εξασκήσουν τη μνήμη τους.
  • Να αναφέρουν πληροφορίες από τις εμπειρίες τους.
  • Να συμμετάσχουν σε συζητήσεις με θέμα την ανακύκλωση, ανταλλάσσοντας απόψεις, χωρίς το ένα παιδί να διακόπτει το άλλο.
  • Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να το χρησιμοποιούν όταν αναφέρονται στην ανακύκλωση (π.χπροστασία περιβάλλοντος, ρύπανση, αλουμίνιο, γυαλί, εξοικονόμηση κτλ.)

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Συζήτηση:
  • «Τι θα κάνουμε με τα σκουπίδια της τάξης μας…»
  • «Απορρίμματα: υλικά που αφού μας εξυπηρετήσουν γίνονται άχρηστα»
  • Συζήτηση μετά από παρατήρηση των μπλε κάδων
  • Συζήτηση για τα υλικά που ανακυκλώνονται. Ποια άλλα υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν; (ηλεκτρικές συσκευές, τηγανέλαιο, μπαταρίες κ.τ.λ)
  • Διαβάσαμε το βιβλίο: «Ξεχωρίζω τα απορρίμματα για να τα ανακυκλώσω»(Combert Jean-Rene, 2008) και εκφραστήκαμε προφορικά πάνω στο θέμα της ανακύκλωσης με ερέθισμα το βιβλίο.
  • Ιστορία με εικόνες: Πως γίνεται η ανακύκλωση;
  • Ιστορία με εικόνες: Από το δέντρο στο χαρτί
  • Ένα σκουπιδάκι μας λέει την ιστορία του
  • Παιχνίδι συσχετισμών λέξεων.
  • Γνωριμία με τα βιβλία γνώσεων και το εποπτικό υλικό
  • Παιχνίδι μνήμης.
  • Δείχνουμε το σύμβολο της Ανακύκλωσης και το περιγράφουν.
  • Εξηγούμε τι είναι τα σύμβολα και μαθαίνουμε μερικά.
  • Γλωσσικά παιχνίδια με τις σύνθετες λέξεις που προκύπτουν από τη λέξη ΧΑΡΤΙ (χαρτοπόλεμος, χαρτοσακούλα, χαρτοφάκελλος, χαρτοφύλακας κ.λ.π.)
  • Παρουσίαση πινάκων καλλιτεχνών που έχουν χρησιμοποιήσει άχρηστα και ανακυκλώσιμα υλικά (Τσόκλης, Ακριθάκηςκ.λ.π.)
  • Φαντάστηκαν πώς θα περνούσαν τη ζωή τους αν ήταν διαφόρων ειδών σκουπίδια και τι θα συζητούσαν μέσα σ’ένα κοινό κάδο απορριμμάτων όλα μαζί.
  • Αινίγματα

Παιδική λογοτεχνία

Στόχοι: Να δείξουν ενδιαφέρον κατά την ακρόαση του παραμυθιού.

  • Να αναφέρουν τη διαδοχική σειρά των γεγονότων του παραμυθιού.
  • Χρησιμοποιώντας λέξεις όπως: πρώτα, ύστερα, μετά (χρονική αλληλουχία).
  • Να συμμετάσχουν στην εξέλιξη που παραμυθιού προτείνοντας λύσεις στους πρωταγωνιστές.
  • Να παρακολουθήσουν την ακρόαση του παραμυθιού προβλέποντας την εξέλιξή του.
  • Να δείξουν ενδιαφέρον για την ιστορία, μέσα και από την ταύτιση τους με τους ήρωες, παρεμβαίνοντας με σχόλια- ερωτήσεις.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Διαβάσαμε τα παραμύθια:

  • Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια.
  • Ήταν ένα μικρό χαρτάκι
  • Οι περιπέτειες του Σώτου Μαζέβου
  • Το βρωμοχώρι
  • Βοήθεια! Σκουπίδια… Σώστε με!
  • Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της
  • Τα παιδιά του Κάδου και της Ανακύκλωσης
  • Ο Βασιλιάς Χαρτούρος και οι Ιππότες της Χαμένης Ανακύκλωσης
  • Που πάνε όλα αυτά
  • Τα όνειρα των σκουπιδιών
  • Ξεχωρίζω τα απορρίμματα για να τα ανακυκλώσω»
  • Το μικρό βιβλίο του περιβάλλοντος
  • «Μπλιάχ! Τα σκουπίδια. Φροντίζω το πλανήτη μου»
  • Μια νύχτα στη χωματερή

Ποιήματα:

  • Ανακύκλωση
  • Οι τρεις κάδοι ενωμένοι
  • Προσέχουμε το περιβάλλον
  • Το περιβάλλον θέλει ανακύκλωση
  • Η ανακύκλωση είναι σημαντική

Ανάγνωση

Στόχοι:

  • Να αναγνωρίζουν το σύμβολο της ανακύκλωσης και να το σχεδιάζουν.
  • Να αναγνωρίζουν λέξεις σχετικές με την ανακύκλωση και να τις χρησιμοποιούν σε διάφορες δραστηριότητες.
  • Να επιλέγουν βιβλία από τη δανειστική βιβλιοθήκη με θέμα την ανακύκλωση.
  • Να χρησιμοποιούν τις λέξεις που αναγνωρίζουν και « διαβάζουν»σε φύλλα εργασίας.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Εντοπισμός του συμβόλου της ανακύκλωσης.
  • Πίνακας αναφοράς στον οποίο υπάρχει αντιστοιχία εικόνων και λέξεων σχετικά με την ανακύκλωση.
  • Φύλλα εργασίας:
  • Τα παιδιά αναγνωρίζουν τους κάδους ανακύκλωσης που γράφουν ΓΑΥΛΙ, ΧΑΡΤΙ, ΜΕΤΑΛΛΟ και τοποθετούν τα αντικείμενα που αντιστοιχούν.(φύλλο εργ.1)
  • Αναγνωρίζουν και «διαβάζουν» τις λέξεις ΧΑΡΤΙ,ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ,ΜΕΤΑΛΛΟ,ΓΥΑΛΙ και ζωγραφίζουν στο πλαίσιο που βρίσκεται κάτω από κάθε λέξη κάτι που έχει σχέση με αυτήν.(φύλλο εργ.2)
  • Εμπλουτίζουμε τη βιβλιοθήκη με βιβλία γνώσεων και παραμύθια που αφορούν την ανακύκλωση. (βλέπε «βιβλιογραφικές πηγές»)
  • Το αλφαβητάρι της Ανακύκλωσης
  • Απλώνουμε στην παρεούλα 4 σακούλες σκουπιδιών και πάνω στην καθεμία κολλάμε ετικέτες με τις λέξεις χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο.(Σκόρπια στην τάξη σκουπίδια)

Τα παιδιά γίνονται «Ανακυκλωσούληδες» και καθένα παίρνει ένα σκουπίδι, αναγνωρίζει το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο και αφού διαβάσει και βρει την σωστή σακούλα, ρίχνει μέσα το σκουπίδι του.

  • Γλωσσικά παιχνίδια με τις σύνθετες λέξεις που προκύπτουν από τη λέξη ΧΑΡΤΙ (χαρτοπόλεμος, χαρτοσακούλα, χαρτοφάκελλος, χαρτοφύλακας κ.λ.π.)
  • Αναγνώριση των γραμμάτων Α, Ν, Κ, Λ, Σ,Η και εύρεση λέξεων που αρχίζουν από αυτά.
  • Αναγνώριση της λέξης ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ και αντιστοίχισης των γραμμάτων.(παιχνίδι αράχνη)
  • Κρυπτόλεξο. Βρες και κύκλωσε τη λέξη ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
  • Κύκλωσε το σήμα της ανακύκλωσης
  • Ψαρεύω τη λέξη ανακύκλωση.
  • Γράμμα προς τους γονείς

Γραφή – Στόχοι:

  • Να αναπτύξουν τη λεπτή κινητικότητά τους μέσα από τα φύλλα εργασίας.
  • Να ενθαρρύνονται να γράφουν όπως μπορούν.
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μεταφοράς πληροφοριών μέσα από τη δημιουργία ταμπελών.
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας μέσα από τη δημιουργία προσκλήσεων και την κατασκευή αφίσας.
  • Να συμμετάσχουν ενεργά στη διαμόρφωση του κειμένου της πρόσκλησης με υπαγόρευση στη νηπιαγωγό.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Δημιουργία αφισών για διάχυση αποτελεσμάτων
  • Δημιουργία ταμπελών
  • Αντιγράφουν τη λέξη ανακύκλωση
  • Διαδρομές ανακυκλώσιμων υλικών
  • Μεταφορά λέξεων της ανακύκλωσης
  • Κρεμάλα και σύνδεση γραμμάτων
  • Σταυρόλεξο
  • Λαβύρινθοι
  • Σχεδιάζουν το σύμβολο της ανακύκλωσης.

Ενδεικτικές φωτογραφίες: 

1(Δραστηριότητα: Αντιγράφουν τη λέξη ανακύκλωση)

 

 

 

 

 

2.(Δραστηριότητα: Μεταφορά λέξεων)

Παιδί και μαθηματικά – Στόχοι:

  • Να κατανοήσουν τα αριθμητικά σύμβολα.
  • Να διερευνήσουν την έννοια του αριθμού και τις διαδικασίες αρίθμησης.
  • Να διατάσσουν αντικείμενα ανάλογα με το μήκος.
  • Να ταξινομούν αντικείμενα με βάση κάποιο κριτήριο, ώστε να φτιάχνουν ομάδες αντικειμένων.
  • Να αντιστοιχούν τα αντικείμενα με τους κάδους της ανακύκλωσης.
  • Να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα και την ερευνητική τους ικανότητα.
  • Να ψάχνουν, να αναζητούν και να συμμετέχουν.
  • Να περιγράφουν αντικείμενα και τη χρήση τους.
  • Να υπακούν σε απλούς κανόνες.
  • Να τηρούν τη σειρά διαδοχής στο παιχνίδι.
  • Να χρησιμοποιούν το ζάρι.
  • Να μετακινούν το πιόνι τους τόσες θέσειςόσεςδείχνει το ζάρι.
  • Να εξασκήσουν την ικανότητα μνήμης.
  • Να εξοικειωθούν με τις έννοιες ζευγάρι, ίδιο και διαφορετικό.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Μαθηματικό παιχνίδι σειραθέτησης
  • Διαφορετικά μήκη
  • Το παιχνίδι της «αυγοθήκης»
  • Τα κυπελάκια
  • «Μαθηματική» εξερεύνηση των σκουπιδιών
  • Επιτραπέζιο παιχνίδι: Εργοστάσιο ανακύκλωση (παιχνίδι με ζάρι).
  • Διαγωνισμός σκουπιδιών
  • Παιχνίδι μνήμης (θυμούνται τα ζευγάρια, ίδια και διαφορετικά)
  • Τα παιδιά δημιουργούν ομάδες αντικειμένων
  • Ποιος έχει τα περισσότερα – λιγότερα καπάκια αναψυκτικών; (παιχνίδι με ζάρι)
  • Τα παιδιά βοηθούν το Σώτο Μαζέβο (από το παραμύθι) να αριθμήσουν τα αντικείμενα ανακύκλωσης.
  • Μετρούν τα ανακυκλώσιμα αντικείμενα και έπειτα τα αντιστοιχίζουν με τους αριθμούς.
  • Παιχνίδια αντιστοίχισης αριθμού και ποσότητας.
  • Γράφουν τον αριθμό όποτε ζητείται.
  • Aριθμογραμμή της Ανακύκλωσης.
  • Διακρίναμε από διάφορες εικόνες εκτυπωμένες τα ανακυκλώσιμα από τα μη ανακυκλώσιμα υλικά.
  • Ταξινομήσαμε τα ανακυκλώσιμα υλικά σε πλαστικό, χαρτί, αλουμίνιο και γυαλί.
  • Φτιάξαμε πίνακα διπλής εισόδου με τα υλικά που μπαίνουν στον μπλε κάδο.
  • Τρίλιζα με καπάκια αναψυκτικών.
  • Τρεις κύκλοι ένα ευρώ (παιχνίδι με μπουκάλια )

 3.( Δραστηριότητα: Ταξινομήσαμε τα ανακυκλώσιμα υλικά σε πλαστικό, χαρτί, αλουμίνιο και γυαλί.)

4.(Δραστηριότητα: Τρίλιζα με καπάκια αναψυκτικών)

Παιδί και περιβάλλον

Ανθρωπογενές περιβάλλον και αλληλεπίδραση

Στόχοι:Να έρθουν σε επαφή με την έννοια της ανακύκλωσης.

  • Να συνειδητοποιήσου τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης για την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση των πρώτων υλών.
  • Να καλλιεργηθεί η οικολογική τους συνείδηση.
  • Να ξεχωρίζουν τα υλικά που ανακυκλώνονται και να υιοθετήσουν μια θετική στάση απέναντι στην ανακύκλωση εισάγοντας τη στη καθημερινότητα τους, ( σχολείο , γειτονιά ,σπίτι )
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της ανακύκλωσης μέσα από την επαναχρησιμοποίηση των απορριμμάτων.
  • Να ενθαρρύνονται να συλλέγουν και να ταξινομούν άχρηστα υλικά.
  • Να ικανοποιήσουν την περιέργεια τους για τον κόσμο που τα περιβάλλει μέσα από τη γνωριμία χώρων εκτός του σχολείου.
  • Να εκφραστούν αυθόρμητα.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Δημιουργία γωνίας ανακύκλωσης.
  • Δημιουργία γωνίας κατασκευών από άχρηστα υλικά.
  • Ο θησαυρός του βασιλιά.
  • Δημιουργούν δικιά τους μουσειοσκευή με τίτλο: «Ανακύκλωση τώρα»
  • Δημιουργούνδικό τους εργοστάσιο με θέμα: «Συσκευάζω και ανακυκλώνω»
  • Παραδώσαμε τα καπάκια που είχαμε μαζέψει για το σωματείο κινητικά αναπήρων ατόμων «Ιππόκαμπος».
  • ΤοποθέτησηκάδουΑνακύκλωσηςΜπαταριών.

5.(Ήρθε ο κ. Β. Ηλιόπουλος από τη λέσχη ειδικών δυνάμεων και του παραδώσαμε τα καπάκια που είχαμε μαζέψει για το σωματείο κινητικά αναπήρων ατόμων «Ιππόκαμπος».)

Φυσικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση

Στόχοι:

  • Να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα και την ερευνητική τους ικανότητα.
  • Να ταξινομούν.
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
  • Να συλλέγουν πληροφορίες

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • «Φυτεύω» ένα σκουπιδόκηπο
  • Φτιάξαμε το δικό μας οργανικό λίπασμα από φλούδες φρούτων, υπολείμματα τροφών, ξερά φύλλα και χώμα
  • Βόλτα στη παραλία – Καθαρισμός ακτής

6.(Δραστηριότητα: «Φυτεύω» ένα σκουπιδόκηπο )

7.(Δραστηριότητα: Καθαρισμός ακτής)

Φυσικές επιστήμες

  • Να ανακαλύψουν, να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν βιωματικά τη γνώση που έχουν αποκτήσει σχετικά με την αποδόμηση των υλικών, το μαγνητισμό και τη μετάδοση του ήχου.
  • Να διαβάσουν ή να ακούσουν οδηγίες πειραμάτων και να τις εφαρμόσουν.
  • Να ενισχυθεί η διάθεση των παιδιών για πειραματισμό και ανακάλυψη.
  • Να ακούν και να παρατηρούν.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Οι συσκευασίες και τα υλικά τους.
  • Αναγνώριση υλικών που είναι βιοδιασπώμενα.
  • Πώς θα καταλάβεις αν ένα μεταλλικό κουτί είναι από σίδερο ή αλουμίνιο;
  • Φτιάχνω ένα τηλέφωνο ( δόνηση – ταλάντωση–αναπαραγωγή)
  • Διάφορα πειράματα ανακύκλωσης.

8.(Δραστηριότητα: (Πώς θα καταλάβεις αν ένα μεταλλικό κουτί είναι από σίδερο ή αλουμίνιο;).

Παιδί, δημιουργία και έκφραση 

Εικαστικά

Στόχοι:

  • Να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά.
  • Να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους.
  • Να κατασκευάζουν
  • Να πειραματίζονται με διάφορα υλικά και χρώματα, να μαθαίνουν ή να επινοούν διάφορε ςτεχνικές και να τις εφαρμόζουν.
  • Να κόβουν με ψαλίδι και να κάνουν κολλάζ.
  • Να σχεδιάζουν και να συνδυάζουν γραμμές, ώστε να συνθέτουν σχήματα και μορφές.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

 Εικαστικές Δημιουργίες με υλικά Ανακύκλωσης

  • Κατασκευή κουτιού ανακύκλωσης
  • Κατασκευή η κ. Ανακύκλωση.
  • Φτιάχνουμε Ανακυκλωμένο χαρτί
  • Κατασκευή της Τένιας της Χαρτένιας και των φίλων της από άχρηστα υλικά.
  • Ανακυκλώσιμα υλικά στην Τέχνη
  • Απόδοση του πίνακα «Τα λουλούδια του Πικάσο» από τα παιδιά (ομαδική εργασία) μικτή τεχνική.
  • Απόδοση του πίνακα «Το λιβάδι με τις παπαρούνες» του Κλωντ Μονέ από τα παιδιά (ομαδική εργασία) μικτή τεχνική.
  • Κατασκευή πρωτομαγιάτικου στεφανιού.
  • Κατασκευή κούκλων κουκλοθεάτρου από ανακυκλώσιμα υλικά
  • Κατασκευή διάφορα μουσικά όργανα (π.χ ντέφι, κιθάρα, τύμπανο, κτλ.)
  • Κατασκευή δέντρο από καπάκια μπουκαλιών.
  • Κατασκευή καραβάκια, χταπόδια…
  • Φτιάχνουμε μάσκες.
  • Ζωγραφική σε γυαλί
  • Ζωγραφική το καθαροχώρι
  • Η εφημερίδα έργο τέχνης «Η εφημεριδένια πόλη»
  • Μολυβοθήκες από ρολά χαρτί υγείας
  • Διακοσμητικές πεταλούδες από μικρά μπουκάλια νερού
  • Γλαστράκια από μεγάλα κεσεδάκια γιαουρτιού
  • Ανθοδοχεία από ρολό χαρτί και λουλούδια από καπάκια μπουκαλιών.
  • Καδράκια για τη γιορτή της μητέρας από καπάκια μπουκαλιών

9.(Δραστηριότητα Φτιάχνουμε Ανακυκλωμένο χαρτί)

10.(Δραστηριότητα: Κατασκευή κουτιού ανακύκλωσης)

11.(Δραστηριότητα: «Το λιβάδι με τις παπαρούνες» του Κλωντ Μονέ)

Μουσική

Στόχοι:

  • Να φτιάξουν αυτοσχέδια μουσικά όργανα και να πειραματιστούν με τους ήχους τους.
  • Να παίξουν με τα αυτοσχέδια όργανα μία δική τους σύνθεση.
  • Να καλλιεργήσουν τις φωνητικές τους ικανότητες.
  • Να εκφράζουν τη γνώμη τους και τα συναισθήματα τους για τα μουσικά ακούσματα.
  • Να σκεφτούν τους στίχους ενός τραγουδιού για την ανακύκλωση πάνω σε γνωστή μελωδία και να τους υπαγορεύσουν στη νηπιαγωγό.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Τα παιδιά πειραματίζονται με τα μουσικά όργανα που είναι φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά και ανακαλύπτουν διάφορους τρόπους χρήσης, ώστε να παράγουν ήχο.
  • Ορχήστρα με μπουκάλια.
  • Ορχήστρα από διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά
  • Τραγούδι «Πετάς κι εσύ, πετώ κι εγώ στο καλαθάκι το μικρό».( Χορωδία Σπύρου Λάμπρου)
  • Αυτοσχέδιο Τραγούδι «Ήταν ένα μικρό χαρτάκι που ήθελε να ανακυκλωθεί»
  • Το τραγούδι της ανακύκλωσης
  • Τραγούδι «Ο Χορός της Ανακύκλωσης»
  • Τραγούδι «Ανακυκλώνουμε τα σκουπίδια μας»
  • Τραγούδι «Ανακύκλωση θα κάνω»
  • Τραγούδι «Θα ανακυκλώσω»
  • Τραγούδι «Κάδος μπλε»

Δραματική τέχνη

Στόχοι:

  • Να ενθαρρύνονται να αναπαριστούν την πραγματική ζωή.
  • Να αντιλαμβάνονται τα βασικά στοιχεία του δράματος (ένταση, σύγκρουση, παγωμένη εικόνα) .
  • Να υποδύονται φανταστικούς ρόλους.
  • Να αποκτήσουν θεατρική παιδεία και ικανότητα στη χρήση συμβολικών μέσων έκφρασης.
  • Να αποκτήσουν ομαδικό πνεύμα.
  • Να υιοθετήσουν στάση ευαισθητοποιημένου πολίτη απέναντι στην ανακύκλωση.
  • Να αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση και κριτική σκέψη.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Δημιουργία αυτοσχέδιας θεατρικής παράστασης βασισμένηστο βιβλίο «Ήταν ένα μικρό χαρτάκι» της Αντιγόνης Παρούση.
  • Παιχνίδια ρόλων:
  • να παίξουν το ρόλο τουμέλους μιας οικολογικής οργάνωσης,
  • του Δήμαρχου που μιλάει για την δημιουργία χωματερής στην πόλη μας.
  • Η Σκουπιδοπαρέα,
  • Η κυρία Ανακύκλωση.
  • Αυτοσχέδιο κουκλοθέατρο « Τι λένε τα σκουπίδια μέσα στον κάδο;»
  • Κουκλοθέατρο : «Τα αλλιώτικα σκουπίδια»
  • Κουκλοθέατρο  Ανακύκλωση τώρα! (Γερονίκου Β., Μιχαλοπούλου Α., Νικολούδη Φ.,2009).
  • Παγωμένες εικόνες που ζωντανεύουν.
  • Ασκήσεις έκφρασης συναισθημάτων.
  • Γιορτή λήξης «Η ανακύκλωση».

11.(Γιορτή λήξης η ανακύκλωση)

Φυσική αγωγή

Στόχοι :

  • Να αντιληφθούν την αναγκαιότητα φροντίδας και άσκησης του σώματος τους.
  • Να γνωρίσουν το σώμα τους και να μάθουν να το ελέγχουν.
  • Να αναπτύξουν τη λεπτή κινητικότητα και το συντονισμό ματιού- χεριού.
  • Να συγκρίνουν μεγέθη μέσα από ομαδικά παιχνίδια.
  • Να εμπεδώσουν τις έννοιες της αντιστοιχίας και των ποσοτήτων ( τόσα – όσα , περισσότερα – λιγότερα) μέσα από ομαδικά παιχνίδια.
  • Να αντιληφθούν μέσω των ομαδικών παιχνιδιών την ανάγκη εφαρμογής κανόνων καθώς και την ανάγκη συνεργασίας.
  • Να αντιληφθούν ότι κάθε παιδί έχει τα δικά του ενδιαφέροντα και τις δικές του κινητικές προτιμήσεις και ικανότητες και να μάθουν να σέβονται τη διαφορετικότητα.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Παίζουμε μπόουλινγκ με τενεκεδένια και με χάρτινα κουτιά
  • Παίζουμε Σκουπιδομπάσκετ
  • Ανακύκλωση μετ’ εμποδίων
  • Κινητικά παιχνίδια με εφημερίδα
  • Κινητικά παιχνίδια με μπουκάλια
  • Σκυταλοδρομία ανακύκλωσης
  • Γίνομαι οδηγός
  • Το κυνήγι του θησαυρού των σκουπιδιών
  • Το καυτό κουτάκι
  • Τα σκουπίδια στη σειρά
  • Παιχνίδια με χάρτινα ρολά
  • Ναρκοπέδιο

12.(Δραστηριότητα: Κινητικά παιχνίδια με εφημερίδα)

13.(Δραστηριότητα: Παίζουμε μπόουλινγκ χάρτινα κουτιά)

 

 

 

 

 

Παιδί και πληροφορική

Στόχοι :

  • Να έρθουν σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
  • Να γνωρίσουν το διαδίκτυο και τη χρησιμότητά του.
  • Να παίξουν ένα παιχνίδι που αφορά την ανακύκλωση.
  • Να παρακολουθήσουν βίντεο με θέμα την ανακύκλωση.
  • Να ψάξουν στο διαδίκτυο για να βρουν φωτογραφίες για την ανακύκλωση.
  • Να μάθουν την σωστή θέση του σώματος τους μπροστά στον υπολογιστή.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Εξοικείωση με την οθόνη και το ποντίκι του ηλεκτρονικού υπολογιστή
  • Αναζήτηση στο διαδίκτυο φωτογραφίες για την ανακύκλωση.
  • Αναζήτηση πληροφορίες στο διαδίκτυο για τρόπους ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης υλικών.
  • Ψηφιακά παιχνίδια
  • Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο& διαφημιστικά spot  για την ανακύκλωση
  • Τι είναι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ;
  • Ανακύκλωση χαρτιού
  • Παιδικό εκπαιδευτικό βίντεο για τον Μπλε κάδο
  • Ανακύκλωση συσκευών
  • Παρακολούθηση της εκπαιδευτικής ταινίας μικρού μήκους από το ΚΠΕ Καλαμάτα με τίτλο : «Τένια η χαρτένια»
  • Που καταλήγουν οι μπαταρίες όταν δεν ανακυκλώνονται στους κάδους ΑΦΗΣ;
  • Παρακολούθηση videoαπό την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
  • Βρίσκουμε πληροφορίες και εικόνες για γλυπτά με ανακυκλώσιμα υλικά.

Άξονας 2:  Αγαπώ το περιβάλλον

Προφορική επικοινωνία:

Στόχοι :Να συμμετέχουν τα παιδιά σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία για τις αιτίες καταστροφής του περιβάλλοντος αλλά και τι μπορεί να γίνει.

  • Να μιλήσουν για τις προσωπικές τους εμπειρίες, τα βιώματά τους και τα συναισθήματά τους (θετικά – αρνητικά) μετά από επίσκεψη στο πάρκο.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Τι είναι περιβάλλον;

Τι πρέπει να κάνουμε για το περιβάλλον;

Αν μπορούσαν να μιλήσουν τι θα μας έλεγαν τα δέντρα, τα ψάρια, τα ζώα;

Παιδική λογοτεχνία

  • Να γνωρίσουν λογοτεχνικά κείμενα,ποιήματα παραμύθια, μύθους σχετικά με το περιβάλλον..

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Ποιήματα

  • «Συμφωνία μ΄ ένα δέντρο» του Γιώργη Κρόκου. Τα παιδιά χρωμάτισαν ένα δέντρο με κηρομπογιά πάνω στο ποίημα.
  • «Το δάσος» του Στέλιου Σπεράντζα.
  • «Η κουκουβάγια» του Ιωάννη Πολέμη.
  • «Η αλεπού καλόγρια» του Δ. Καμπούρογλου.
  • «Λύκος στο χωριό» του Γιάννη Περγιαλίτη.
  • «Το δάσος» της Βάσως Ηλιάδη.

Παραμύθια

  • Το μικρό βιβλίο του περιβάλλοντος
  • Στο δάσος
  • Ας σώσομε τον Πλανήτη μας
  • Η φύση
  • Το κάστρο της Καρέτα-Καρέτα

Μυθολογία

  • Ο Θεός Διόνυσος
  • Ο Προμηθέας
  • Η Δήμητρα και η Περσεφόνη

Ανάγνωση:

Στόχοι :

  • Να παίρνουν πληροφορίες από διάφορες πηγές όπως αφίσες, σήματα, έργα τέχνης για την προστασία του περιβάλλοντος, στις οποίες συνυπάρχουν γραπτός λόγος και εικόνα,
  • Να αναγνωρίζουν οικείες λέξεις στο περιβάλλον και μέσα σε κείμενα (από περιοδικά, εφημερίδες ή βιβλία) που έχουν σαν θέμα το περιβάλλον
  • Να μάθουν αινίγματα, παροιμίες για το περιβάλλον.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Αινίγματα για:
  • το δάσος
  • το νερό
  • τα ζώα
  • τα φυτά
  • τα δέντρα
  • Παροιμίες με ζώα
  • Μάθανε σύνθετες λέξεις με το δάσος και το ξύλο
  • Το αλφαβητάρι του ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
  • Βρες και κύκλωσε τη λέξη  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • Εμπλουτίζουμε τη βιβλιοθήκη με βιβλία γνώσεων και παραμύθια που αφορούν το περιβάλλον. (βλέπε «βιβλιογραφικές πηγές»)

 Γραφή και γραπτή έκφραση:

  • Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσο επικοινωνίας, ανάπτυξης ιδεών.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Να αναγνωρίσουν τη λέξη περιβάλλον
  • Να αντιγράψουν όπως μπορούν τη λέξη περιβάλλον
  • Να γράψουν την λέξη Δάσος και να τη διακοσμήσουν με διάφορα μοτίβα.
  • Να βοηθήσουν τα παιδιά να φτάσουν στο πάρκο και στο δάσος (φύλλα εργασίας)

 Παιδί και Μαθηματικά

Στόχοι

  • Να διαχειρίζονται και να χρησιμοποιούν υλικά, μέσα και καταστάσεις που συνδέονται με την καθημερινή ζωή.
  • Να «ερμηνεύουν» γενικά στοιχεία του κόσμου που τα περιβάλλει μέσα από διαδικασίες παρατήρησης και περιγραφής, σύγκρισης (π.χ. ψηλό-κοντό δέντρο), ταξινόμησης, αντιστοίχισης, σειροθέτησης και συμβολικής αναπαράστασης

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Πίνακα διπλής εισόδου
  • Μαθηματικές έννοιες
  • μικρό-μεγάλο
  • μικρό-μεσαίο-μεγάλο
  • ψηλό, πιο κοντό, κοντύτερο,
  • Διάταξη αντικειμένων (αραιή-πυκνή)

Παιδί και Περιβάλλον

Ανθρωπογενές περιβάλλον και αλληλεπίδραση

Στόχοι:

  • Να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου,
  • Να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές για το Περιβάλλον και να εξοικειώνονται με βασικές ερευνητικές διαδικασίες,
  • Να κατανοήσουν ότι όλοι έχουμε ευθύνη για την προστασία του περιβάλλοντος,
  • Να πάρουν τις δικές τους αποφάσεις για τη συμπεριφορά τους απέναντι στο περιβάλλον να κατανοήσουν τις αιτίες καταστροφής

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Δημιουργούν δικιά τους μουσειοσκευή με τίτλο: Αγαπώ το περιβάλλον που ζω.
  • Γνωρίζουν και συζητούν με τους κηπουρούς του Δήμου.

Φυσικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση:

Στόχοι:

  • να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους φυτικούς οργανισμούς,
  • να βιώνουν και να εξερευνούν κάποια χαρακτηριστικά του φυσικού και τεχνικού κόσμου.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Φυτέψαν δέντρα και λουλούδια στην αυλή του σχολείου μας.
  • Υιοθέτησαν τα δέντρα και υποσχέθηκαν να τα φροντίζουν.
  • Φτιάχνουν φυσικό λίπασμα για τα δέντρα του σχολείου.

14.(Δραστηριότητα Φυτεύουν δέντρα)

Παιδί δημιουργία και έκφραση

Εικαστικά:

Στόχοι

  • να παρατηρούν και να προσπαθούν να ερμηνεύσουν το φυσικό περιβάλλον με πολλούς εικαστικούς τρόπους,
  • να χρησιμοποιήσουν ποικίλα υλικά από το περιβάλλον,
  • να επινοούν διάφορες τεχνικές και να τις εφαρμόσουν για να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Κατασκευή από φυσικά υλικά
  • Τεχνική ζωγραφική με τελίτσες
  • Κατασκευή λουλούδι
  • Κατασκευή η Γη

Μουσική

  • Να μάθουν τραγούδια σχετικά με το περιβάλλον που ζουν.
  • Να αναγνωρίσουν διάφορους ήχους από το περιβάλλον.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Ακούσαμε ήχους πουλιών, ζωών, κύματα, βροχής, νερού.
  • Μάθαμε τα τραγούδια:
  • «Η κουκουβάγια» και το συνοδέψαμε με τις ανάλογες κινήσεις,
  • «Εις το δέντρο το ψηλό»
  • «Τρέχει ένας λαγός».
  • Ακούσαμε και παίξαμε με το «Στο δάσος» (Μαρία Κυνηγού, Παίζουμε και Γυμναζόμαστε)

Φυσική αγωγή:

Στόχοι :

  • Να γνωρίσουν το σώμα τους και να μάθουν να το ελέγχουν.
  • Να αντιληφθούν μέσω των ομαδικών παιχνιδιών την ανάγκη εφαρμογής κανόνων καθώς και την ανάγκη συνεργασίας.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Ομαδικά Παιχνίδια
  • Παιχνίδια ταχύτητας

Δραματική Τέχνη:

Στόχοι

  • Να εκφράζονται με το ελεύθερο θ.παιχνίδι,
  • Να εκφράζονται με το κουκλοθέατρο,
  • Να εκφράζονται με τη μίμηση,
  • Να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους,
  • Να γνωρίσουν το δάσος αλλά και τον εαυτό τους σε σχέση με το περιβάλλον στο οποίο ζουν.

 Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Αυτοσχεδιάζουν και παίζουν μια μέρα στο δάσος.
  • Τα παιδιά δραματοποίησαν:
  • το δάσος και οι φίλοι του
  • οι θαλάσσιες χελώνες
  • παιχνίδια στην παραλία
  • Παίζουν με τις κούκλες κουκλοθεάτρου αυτοσχεδιάζοντας
  • Παίζουνμιμητικάπαιχνίδια

Παιδί και Πληροφορική

 Στόχοι

  • Να χρησιμοποιήσουν τον υπολογιστή ως μια μηχανή που βοηθάει τον άνθρωπο στην εργασία του,
  • Να παρακολουθήσουν βίντεο με θέμα την ανακύκλωση.
  • Να ψάξουν στο διαδίκτυο για να βρουν φωτογραφίες για το περιβάλλον.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

  • Αναζήτηση στο διαδίκτυο φωτογραφίες για το περιβάλλον
  • Αναζήτηση πληροφορίες στο διαδίκτυο για το περιβάλλον
  • Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο & διαφημιστικά spot  για το περιβάλλον
  • Παιδικό εκπαιδευτικό βίντεο για το περιβάλλον
  • Ο Πέρι το περιβάλλον

Αξιολόγηση

 Αξιολόγηση – Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση

Αρχική αξιολόγηση Επιλογή του θέματος και καθορισμός των διαστάσεών του. (Διερεύνηση): Προσπαθήσαμε να ανιχνεύσουμε τις πρώτες γνώσεις και στάσεις των παιδιών μέσα από ερωτήσεις, ανοιχτού τύπου δίνοντας τους την ευκαιρία να εκφράζουν σκέψεις και απόψεις. Στόχος ήταν η δημιουργία κοινών εμπειριών για τα παιδιά. Καταγράψαμε ποιες κατευθύνσεις θα μπορούσε να πάρει το θέμα, ποιες γνώσεις και δεξιότητες θα μπορούσαν να ενισχυθούν (Σύνδεση του θέματος με όλες τις επιστήμες του αναλυτικού προγράμματος) καθώς και τι ξέρουν τα παιδιά ή τι θα θέλανε να μάθουν.

Διαμορφωτική αξιολόγηση: Διεξαγωγή του θέματος, επανεξέταση, έλεγχος, επανακαθορισμός. Τα χαρακτηριστικά αυτής της φάσης ήταν η μελέτη του θέματος, η συλλογή πληροφοριών( έντυπο υλικό – οπτικοακουστικό υλικό από το διαδίκτυο), ο προγραμματισμός των επισκέψεων, η ανάγκη έκφρασης των μαθητών, η εμπλοκή των γονέων. Με τις δραστηριότητες που γινόταν ελέγχαμε, παρατηρούσαμε, και καταγράφαμε την πορεία των παιδιών σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς στόχους και διαπιστώναμε αν χρειαζόταν τροποποιήσεις ή παρεμβάσεις στο πρόγραμμα και τη μέθοδο διδασκαλίας. Στα πλαίσια της διαμορφωτικής αξιολόγησης ήταν να επιμείνουμε και να αναπτύξουμε περισσότερο το θέμα της ανακύκλωσης, καθώς διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά συμμετείχαν με χαρά και το θέμα συνέχιζε να τους τραβά το ενδιαφέρον.

Τελική Αξιολόγηση:  Το Περιβάλλον ήταν ένα πρόγραμμα πολύ ενδιαφέρον, που μέσα από την επεξεργασία του, τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν και συμμετείχαν με μεγάλο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό, πήραν γνώσεις και οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν διαμόρφωσαν καινούργιες αξίες και συμπεριφορές που άλλαξαν παλιότερες αρνητικές, απέκτησαν  οικολογική συνείδηση. Οι αλλαγές αυτές αποτελούν και την ουσία της πραγματικής μάθησης.

Τέλος ως εκπαιδευτικοί κάνοντας τη δική μας αυτοαξιολόγιση, αισιοδοξούμε ότι αναπτύξαμε και προσεγγίσαμε το θέμα με στόχο την διευρυμένη ενημέρωση των παιδιών. Οι στόχοι του προγράμματος που είχαμε παραθέσει επιτεύχθηκαν με μεγάλη επιτυχία.

video με δραστηριότατες του προγράμματος

Ανακύκλωση χαρτιού:https://youtu.be/23xaJzyPgGA

Αγαπώ και προστατεύω το περιβάλλον: https://youtu.be/E0U2thYVtao

Βιβλιογραφικές πηγές 

  • «Οδηγός Νηπιαγωγού, Εκπαιδευτικού σχεδιασμοί Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης» ΥΠΕΠΘ- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα, ΟΕΔΒ, 2006
  • «Ανακυκλώνω και τον πλανήτη σώνω» στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, Ναουμ Έλλη – Παπαμιχαήλ Γιούλη, τεύχος 81: Μάιος – Ιούνιος 2011, σσ.83-91.
  • Αντιλήψεις παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας για την ανακύκλωση: έρευνα σε παιδιά του Βόλου, Ηλιοπούλου, Ι. (2016)
  • «Ανακύκλωση τώρα!» (Μια ιστορία για την ανακύκλωση, σε έμμετρο λόγο) στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, Γερονίκου Β., Μιχαλοπούλου Α., ΝικολούδηΦ,τεύχος 69: Μάιος – Ιούνιος 2009, σσ.14-18.
  • «Θεματικές προσεγγίσεις, Σχέδια εργασίας για το Νηπιαγωγείο» Ναούμ, Ε. Παπαμιχαήλ, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα , 2005
  • Γνωρίζω την ανακύκλωση,Ευαγγελία Δεσύπρη, Παπαδόπουλος, 2008
  • Τι θέμα να διαλέξω στο χρόνο για να τρέξω;Τζένη Α. Μωραΐτη, Γλυκερία Διανέλλου,Μεταίχμιο, 2006.
  • Όλοι μαζί μπορούμε να ΣΩΣΟΥΜΕ τον ΠΛΑΝΗΤΗ μας!,ΜΠΡΑΟΥΝΤΖΟΝ ΕΜΜΑ, Σαββάλας , Μάρτιος 2008,
  • Σώσε τον Πλανήτη, ΓΚΟΓΚΕΡΛΙ Λ., Μεταίχμιο,Απρίλιος 2020
  • Μια νύχτα στη χωματερή, Μάγος Κ., Αθήνα, Μικρή Άρκτος 1999
  • Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια, Σοφία Ζαραμπούκα, οικολογία, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1998.
  • Ήταν ένα μικρό χαρτάκι, Αντιγόνη Παρούση και του Αλέξη Κυριτσόπουλου, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα,
  • Οι περιπέτειες του Σώτου Μαζέβου,Αναστασία Δημήτριου, Μια ιστορία για την ανακύκλωση, εκδ. Ελληνική Ανάκτησης και Ανακύκλωσης.
  • Το βρωμοχώρι, Σοφία Ζαραμπούκα, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 2011.
  • Βοήθεια! Σκουπίδια… Σώστε με!, Έλενα Αρτζανίδου, εκδ. ΩΡΙΩΝ, 2007.
  • Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της, Καραγιάννη – ΤόλκαΜατούλα,Εκδ.  Λιβάνη,
  • Τα παιδιά του Κάδου και της Ανακύκλωσης, Βασιλική Μπίχτα, εκδ. Υδροπλάνο.
  • Ο Βασιλιάς Χαρτούρος και οι Ιππότες της Χαμένης Ανακύκλωσης, Κατσέλης Γιώργος Κ. εκδ. Χάρτινη Πόλη.
  • Που πάνε όλα αυτά, FrenchJess, εκδ. Διόπτρα, 2020.
  • Τα όνειρα των σκουπιδιών,Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας, 2008.
  • Ξεχωρίζωτα απορρίμματα γιανα τα ανακυκλώσω»,Combert Jean-Rene, 2008.
  • «Μπλιάχ! Τα σκουπίδια. Φροντίζω το πλανήτη μου» ΧιμενεθΝούρια&Εμπάρ, Μεταίχμιο,  2010.
  • Το μικρό βιβλίο του περιβάλλοντος, ΚουαρόΚριστίν, Μεταίχμιο: 2009.
  • Στο δάσος, Σοφία Ζαραμπούκα, Αθήνα, Κέδρος,2002.
  • Ας σώσομε τον Πλανήτη μας, Μανιέρου Μαρία, Σαββάλας,2020.
  • Η φύση, BILLETMARION, Πατάκης Σεπτέμβριος 2016.
  • Το κάστρο της Καρέτα-Καρέτα, Τασούλα Τσιλιμένη, Καστανιώτη, 1995.

ΠΗΓΕΣ:

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

(www.herrco.gr)

  • Ανακυκλώσιμα υλικά Τέχνης.

https://e-children.blogspot.com/2021/04/blog-post_7.html

  • Ποιήματα:

http://dim-palouriotissa2-kb-lef.schools.ac.cy/index.php?id=ergases-d1

  • Τραγούδια :

https://www.youtube.com/watch?v=CfFzoKb4IZs

https://www.youtube.com/watch?v=w1yHuroqEZ4

https://www.youtube.com/watch?v=ZMtndhUeJ1E

https://www.youtube.com/watch?v=xEoNm6HjrEM

https://kithara.to/stixoi/NTAxOTk3ODk4/eis-to-dentro-to-krontira-lida-alloi-lyrics

https://www.youtube.com/watch?v=H0e3D7wHoxU

https://www.youtube.com/watch?v=0lG-TBq_WxQ

  • Ψηφιακά παιχνίδια:

https://effiekyr.wordpress.com/2011/02/12/recycle-games/

  • Ανακύκλωση χαρτιού :

https://www.youtube.com/watch?v=EmKsbvzojx4

  • Παιδικό εκπαιδευτικό βίντεο για τον Μπλε κάδο :

https://www.youtube.com/watch?v=jUXWKk3JLCU

  • Ο Πέρι το Περιβάλλον:

https://www.youtube.com/watch?v=0hr9cOUKfGY

  • Όλα για την ανακύκλωση συσκευών σε ένα περιεκτικό βίντεο από την Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ.

https://www.youtube.com/watch?v=iYE0SfF1XXc

  • Τι είναι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ;

https://www.youtube.com/watch?v=464PuLru0YY

  • Τένια η χαρτένια

https://youtu.be/VGISoWcu8w0

https://youtu.be/wJQ1l8E07SY

  • Η Μπέτυ μας μαθαίνει για την κομποστοποίηση

https://www.followgreen.gr/ioannina/video/single/%CE%97-%CE%9C%CF%80%CE%AD%CF%84%CF%85-%CE%BC%CE%B1%CF%82-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%AF%CE%B7%CF%83%CE%B7

  • Που καταλήγουν οι μπαταρίες όταν δεν ανακυκλώνονται στους κάδους ΑΦΗΣ;

https://afis.gr/

https://www.youtube.com/watch?v=praFbULLFNI

https://www.elniplex.com/%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B3%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%B6%CF%8E%CE%B1-%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%AC/

https://hydrologies.wordpress.com/2013/03/15/%CE%BD%CE%B5%CF%81%CE%BF-%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B3%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/

 

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ