Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2024
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Η αγελάδα”

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Η αγελάδα”

Το σχέδιο εργασίας “Η αγελάδα” υλοποιήθηκε στον παιδικό σταθμό “Αφροδίτη” της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π. ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δήμου Βόλου.

Ο παιδικός σταθμός “Αφροδίτη” φιλοξενεί δύο τμήματα προ- προ-νηπίων, μικρών και μεγάλων αντίστοιχα. Όλα τα παιδιά συμμετείχαν στο σχέδιο εργασίας “Η αγελάδα”, καθώς και οι εκπαιδευτικοί: Μαντζίρη Δήμητρα, Αντζούρη Μάτα και Κουτσίκου Έλενα.

Χρονική διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος: ένας μήνας.

Αφόρμηση:

Η αφορμή για την ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα υπήρξε η επίσκεψη σε μία φάρμα με βοοειδή, στο χωριό Σέσκλο. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν από την επαφή τους με τα ζώα και ιδιαίτερα με τις αγελάδες και “τα μικρά τους”, τα μοσχαράκια.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον για τα παιδιά είχε η επικοινωνία με τον ιδιοκτήτη της κτηνοτροφικής μονάδας, που με μεγάλη χαρά και προθυμία μας υποδέχτηκε στον χώρο του και μας έδωσε πολύτιμες πληροφορίες για τα ζώα αυτά, τις οποίες αξιοποιήσαμε στη συνέχεια.

Γενικοί σκοποί του προγράμματος:

Να γνωρίσουν τα παιδιά τα ζώα της φάρμας και ιδιαίτερα την οικογένεια των βοοειδών, με κυρίαρχη την αγελάδα. Να καταλάβουν τον ρόλο και τη σπουδαιότητά της από την αρχαία εποχή μέχρι και σήμερα, σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, με διαφορετικές προσεγγίσεις του θέματος σε όλους τους τομείς, όπως προφορική και γραπτή επικοινωνία, λογικό-μαθηματικές έννοιες, εικαστικές δραστηριότητες, θεατρική έκφραση- δημιουργία, μουσικό-κινητικά παιχνίδια.

Παιδί και Γλώσσα

Στόχοι:

Να μάθουν να συζητούν, να σχολιάζουν, να περιγράφουν και να διατυπώνουν με απλό τρόπο τη σκέψη τους.

Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικές με την αγελάδα.

Να συγκρίνουν και να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα ζώα, ανάλογα με τον τρόπο διαμονής (όπως ζώα της φάρμας/ ζώα του δάσους) ή τη διατροφή τους (φυτοφάγα/ σαρκοφάγα)

Να πειραματίζονται και να εξελίσσονται στον προφορικό και τον γραπτό λόγο.

Να καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.

Να αναπτύσσουν την αυτοεκτίμηση και την κριτική τους σκέψη.

Να αναπτύσσουν δεξιότητες, όπως της λεπτής και της αδρής κινητικότητας.

Να μάθουν και να αναπαράγουν ιστορίες, λογοπαίγνια, παροιμίες και γνωμικά.

Να αντιλαμβάνονται τη δυνατότητα της διαφορετικής προσέγγισης της γνώσης (έντυπο υλικό/ ηλεκτρονική πληροφόρηση).

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Διαβάζουμε εκπαιδευτικά βιβλία για την αγελάδα και παρατηρούμε πλούσιο εποπτικό υλικό. Συζητάμε και σχολιάζουμε σχετικά.

Αναφερόμαστε στην οικογένεια των βοοειδών, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους στο αρσενικό ή θηλυκό ζώο, το χρώμα τους, τη διατροφή τους κ.ά.

Μαθαίνουμε τί σημαίνει “μηρυκαστικό ζώο”

Παιχνίδι αναγνώρισης και αναπαραγωγής της φωνής της αγελάδας

Γνωρίζουμε τα ζώα της φάρμας

Αναφερόμαστε διεξοδικά στην ωφελιμότητα και προσφορά της αγελάδας στον άνθρωπο με τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το κρέας, το δέρμα της, αλλά και στη βοήθεια και συνεισφορά της στις αγροτικές εργασίες.

Μαθαίνουμε και αποστηθίζουμε

παροιμίες και γνωμικά:

Η στραβή η αγελάδα δε θωρεί τα αυλάκια της άλλης.

Μοσχάρι πήγε, μοσχάρι γύρισε.

Οι παχιές αγελάδες.

Όποιος κλέβει το αβγό, θα κλέψει και το βόδι.

Τα βόδια τα δένουν από τα κέρατα, τον άνθρωπο από τον λόγο του.

Τέτοια βόδια τρώει ο λύκος

Οι αγελάδες αρμέγονται κι όχι τα βόδια.

Αγόρασε σκοινί χωρίς βόδι.

Άγριος σαν ταύρος.

Άλλα μελετούν τα βόδια κι άλλα ο ζευγάς.

Αλλού ο ζευγάς, αλλού τα βόδια.

Από στεναχωρημένη αγελάδα ξινισμένο γάλα θα πάρεις.

Εκεί που μας χρωστούσανε μας πήραν και το βόδι.

Ανάγνωση

Στόχοι:

Να αναγνωρίζουν τη λέξη “ΑΓΕΛΑΔΑ” ανάμεσα σε άλλες

Να αναγνωρίζουν το γράμμα Α (αρχικό γράμμα της λέξης ΑΓΕΛΑΔΑ)

Να διαβάζουν λέξεις σε καρτέλες σχετικές με την αγελάδα

Ενίσχυση κάθε προσπάθειας εξάσκησής τους με τον προφορικό και τον γραπτό λόγο, χωρίς τον φόβο της αποτυχίας.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν: 

Συλλαβίζουμε τη λέξη Α-ΓΕ-ΛΑ-ΔΑ και ταυτόχρονα χτυπάμε ρυθμικά χέρια- πόδια.

Δείχνουμε τη λέξη ΑΓΕΛΑΔΑ

Αναγνωρίζουμε το γράμμα Α και βρίσκουμε κι άλλες λέξεις από Α.

Βρίσκουμε ονόματα παιδιών που αρχίζουν από Α

Αναγνωρίζουμε και εντοπίζουμε τη λέξη ΑΓΕΛΑΔΑ ανάμεσα σε άλλες, όπως ΚΟΤΑ, ΠΡΟΒΑΤΟ κ.ά. που υπάρχουν στον πίνακα αναφοράς.

Αναγνωρίζουμε και διαβάζουμε τις λέξεις: ΚΕΦΑΛΙ, ΟΥΡΑ, ΠΟΔΙ σε καρτέλες και τις τοποθετούμε αντίστοιχα στο σώμα της αγελάδας.

Βρίσκουμε στην καρτέλα με το όνομα του κάθε παιδιού όμοια γράμματα με αυτά της λέξης ΑΓΕΛΑΔΑ, όπως το γράμμα Α.

Εντοπίζουμε και ενώνουμε τα δύο μέρη από σύνθετες λέξεις, όπως ΑΣΠΡΟ-ΜΑΥΡΟ ή ΤΑΥΡΟ-ΜΑΧΙΑ.

 Γραφή

Στόχοι:

Να αναπτύσσουν τη λεπτή τους κινητικότητα.

Να πειραματίζονται σε ασκήσεις γραφής με παιγνιώδη τρόπο.

Να κατανοούν ότι ο προφορικός λόγος μετατρέπεται σε γραπτό και το αντίστροφο.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Γράφουμε το αρχικό γράμμα Α από τη λέξη ΑΓΕΛΑΔΑ.

Περπατάμε το γράμμα Α.

Γράφουμε το γράμμα Α στον πίνακα, στον αέρα, το σχηματίζουμε με το σώμα μας (τρία παιδιά).

Ζωγραφίζουμε το γράμμα Α.

Συνθέτουμε και βάζουμε στη σειρά τις συλλαβές της λέξης Α-ΓΕ-ΛΑ-ΔΑ, στον πίνακα αναφοράς.

Γράφουμε στον μαγνητικό πίνακα τη διαδρομή της αγελάδας (πάνω- κάτω- δεξιά- αριστερά).

Γράφουμε τις λέξεις ΑΓΕΛΑΔΑ, ΠΡΟΒΑΤΟ, ΚΟΤΑ, σύμφωνα με τις καρτέλες αναφοράς.

Άσκηση προγραφής: ο δρόμος που θα ακολουθήσει το μοσχαράκι για να πάει στον στάβλο.

Παιδική Λογοτεχνία

Στόχοι:

Να απολαμβάνουν τη διήγηση μιας ιστορίας και να ψυχαγωγούνται.

Να εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους κατά την ακρόαση, αλλά και μετά την ολοκλήρωση μια ιστορίας ή παραμυθιού, εκφράζοντας τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.

Διαβάζουμε τα παραμύθια:

Η αγελάδα τραγουδίστρια

Η μαγική αγελάδα

Η τίμια αγελάδα και ο τίγρης

Η αγελάδα που ήθελε να σβήσει το φεγγάρι

Ο βάτραχος και η αγελάδα

Ένα γράμμα μια ιστορία, η αχτένιστη αγελάδα

Η αγελάδα

Η αγελάδα και η μύγα

Η νυσταγμένη αγελάδα

Μια παρέα μια… καρδιά

Ο Ερρίκος κάνει ένα φίλο

Σταματήστε να χασμουριέστε, έχει ξημερώσει!

Αιμιλία η αγελάδα: ξέρεις τί μου αρέσει να τρώω

Μαθαίνω το αγρόκτημα

Αγελάδα η Αγλαΐα

Ο Σταύρος ο ταύρος

Ο ταύρος της Κρήτης

Ο Φερδινάνδος

Ο ταύρος που έπαιζε πίπιζα

Το κουνούπι και ο ταύρος

Η αγελάδα βουνό

Ο Γλαρομάτης και ο Ασπροχείλης (από το βιβλίο “Καβάλα στο Κριθαροκίνητο”)

Υβόννη, η ατίθαση αγελάδα των Άλπεων

Μυθολογία:

Ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος

Θησέας και Μινώταυρος

Παιδί και Περιβάλλον

Στόχοι:

Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την αγελάδα, αλλά και με τα άλλα ζώα της φάρμας, στο φυσικό τους περιβάλλον.

Ναέρθουν σε επαφή με τον χώρο παρασκευής και επεξεργασίας των γαλακτοκομικώνπροϊόντων της αγελάδας, όπως το εργοστάσιο γάλακτος “ΕΒΟΛ”.

Να αποκτήσουν μία ολοκληρωμένη γνώση για την αγελάδα και την προσφορά της στον άνθρωπο.

Να ψυχαγωγούνται, να συλλέγουν εμπειρίες και να εκδράμουν, εκτός σχολικού χώρου.

Να εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους μέσα από τις νέες εμπειρίες.

Να συναναστρέφονται και να επικοινωνούν και με άλλους ενήλικες.

Να γνωρίζουν τον ρόλο και τη σπουδαιότητα της αγελάδας και σε άλλες χώρες, ως ιερό ζώο.

Να γνωρίζουν έθιμα που αφορούν την αγελάδα ή τον ταύρο (ταυρομαχίες) σε άλλες χώρες και να αποκτούν οικολογική συνείδηση.

Να εντοπίζουν στον χάρτη τις χώρες αναφοράς, όπως Ισπανία και Ινδία.

Να συλλέγουν πληροφορίες για τον τρόπο ζωής και τον πολιτισμό των ανθρώπων σε άλλες χώρες- ηπείρους.

Να αποκτούν γνώσεις λαογραφίας σχετικά με την αγελάδα, μέσα από μύθους και ιστορίες.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Επίσκεψη σε φάρμα με αγελάδες και άλλα ζώα της φάρμας.

Επίσκεψη στη γαλακτοβιομηχανία- Αγροτικός Συνεταιρισμός Γάλακτος “ΕΒΟΛ”.

Δημιουργία και σύνθεση γωνιάς φάρμας.

Μαθαίνουμε για την αγελάδα και την ωφελιμότητά της στον άνθρωπο, μέσα από εκπαιδευτικά βιβλία και ηλεκτρονικό υλικό.

Μιλάμε για το άρμεγμα της αγελάδας.

Γνωρίζουμε και δοκιμάζουμε τα γαλακτοκομικά προϊόντα της.

Προσπαθούμε να παρασκευάσουμε γιαούρτι.

Φτιάχνουμε ντόνατς- αγελάδα.

Μιλάμε για τη διαφορετικότητα του τόπου διαμονής- βοσκής της αγελάδας, ανάλογα με τις εποχές: στάβλος/άχυρα τον χειμώνα, λιβάδι/χορτάρι την άνοιξη και το καλοκαίρι.

Ιστορία- Γεωγραφία- Λαογραφία:

Ο ταύρος της Κρήτης- Μινώταυρος

Η χρησιμότητα των βοοειδών, κυρίως τα παλιά χρόνια, στις αγροτικές εργασίες, στη μεταφορά ανθρώπων και προϊόντων (κάρα)

Το έθιμο της ταυρομαχίας- ο ρόλος του ταυρομάχου στην Ισπανία.

Βρίσκουμε στον χάρτη την Ισπανία, σχολιάζουμε τη θέση της συγκριτικά με την Ελλάδα.

Η αγελάδα στην Ινδία- ιερό ζώο.

Βρίσκουμε την Ινδία στον παγκόσμιο χάρτη και σχολιάζουμε σχετικά.

Παιδί και Μαθηματικά

Στόχοι:

Να ασκούνται στη συγκέντρωση της προσοχής και στην ανάπτυξη της παρατηρητικότητάς τους.

Να κατανοούν έννοιες, όπως μικρό- μεσαίο- μεγάλο.

Να κατανοούν την έννοια των αριθμών και να γνωρίζουν τα σύμβολα αυτών.

Να μάθουν να ερευνούν, να συγκρίνουν και να μετρούν.

Να μάθουν να ομαδοποιούν και να ταξινομούν.

Να μάθουν να εντοπίζουν και να αντιστοιχίζουν δεδομένα.

Να δουλεύουν σε ομάδες και να συνεργάζονται.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Οι έννοιες μικρή- μεγάλη αγελάδα.

Παιχνίδια μέτρησης:

Πόσες αγελάδες μπήκαν στον στάβλο; Μετράμε 1,2,3

Αρμέγουμε την αγελάδα. Πόσα ποτήρια γάλα γεμίσαμε; Μετράμε 1,2,3,4.

Πόσα ποτήρια ήπιαμε; πόσα έμειναν;

Περπατάμε πάνω στα ίχνη της αγελάδας και μετράμε.

Παζλ- Αντιστοίχιση:

Ζώα της φάρμας με τα μικρά τους.

Συναρμολόγηση παζλ αγελάδας, κατασκευασμένο από τα παιδιά.

Βρίσκουμε και τοποθετούμε τις βούλες στα αντίστοιχα κενά, στο σώμα της αγελάδας.

Αντιστοίχιση καρτέλας- εικόνας: “ΙΝΔΙΑ”-αγελάδα ιερό ζώο/ “ΙΣΑΠΑΝΙΑ”-ταυρομάχος.

Μετράμε τις συλλαβές της λέξης Α-ΓΕ-ΛΑ-ΔΑ, καθώς και άλλων ζώων, όπως ΚΟ-ΤΑ, ΠΡΟ-ΒΑ-ΤΟ. Ποιες είναι περισσότερες, ποιες λιγότερες;

Ομαδοποίηση:

Ξεχωρίζουμε τα ζώα της φάρμας και τα ζώα του δάσους.

Βρίσκουμε και ομαδοποιούμε τα φυτοφάγα ζώα, όπως η αγελάδα.

Εντοπίζουμε και κυκλώνουμε τα προϊόντα της αγελάδας, αλλά και αυτά που δεν μας δίνει η αγελάδα.

Μαθαίνουμε τα χρώματα άσπρο- μαύρο- καφέ, από το παραμύθι “Σταματήστε να χασμουριέστε, έχει ξημερώσει!”.

Παιδί και Πληροφορική

Στόχοι:

Να έρθουν σε επαφή με το περιβάλλον του Η/Υ

Να αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες, με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού και να συλλέγουν οπτικοακουστικό υλικό για την αγελάδα.

Να πειραματίζονται σχετικά με τις δυνατότητες και τη χρησιμότητα του Η/Υ.

Να απολαμβάνουν και να ψυχαγωγούνται μέσα από την προβολή εικόνων- φωτογραφιών- βίντεο.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Συγκέντρωση και αποθήκευση οπτικοακουστικού υλικού για την αγελάδα, μαζί με την εκπαιδευτικό.

Παρακολούθηση εικόνων και βίντεο για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος.

Παρακολούθηση των ιστοριών: “Θησέας και Μινώταυρος”, “Ο Φερδινάνδος”.

Συνδυάζουμε εικόνες της αγελάδας με ήχο ή μουσική που επιλέγουν τα παιδιά.

Παιδί, δημιουργία και έκφραση

Εικαστικά

Στόχοι:

Να εκφράζουν καλλιτεχνικά τις γνώσεις και τις εμπειρίες που έχουν συλλέξει.

Να ανακαλύπτουν την τέχνη ως μέσο έκφρασης και επικοινωνίας στους ανθρώπους.

Να καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.

Να εξελίσσουν τη λεπτή τους κινητικότητα.

Να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, μέσα από τις εικαστικές κατασκευές.

Να γνωρίζουν νέες τεχνικές και μεθόδους προσέγγισης της τέχνης.

Να χρησιμοποιούν και να συνδυάζουν διάφορα υλικά, χρώματα και τεχνοτροπίες.

Να νιώθουν τη χαρά της δημιουργίας και να ψυχαγωγούνται.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Κολλάμε τα χαρακτηριστικά στο κεφάλι της αγελάδας.

Ζωγραφίζουμε την αγελάδα με νερομπογιές και φτιάχνουμε με διπλόκαρφα κινούμενη φιγούρα.

Παλαμοαγελάδα- τύπωμα.

Χαρτοπετσετοθήκες αγελαδίτσες με γλωσσοπίεστρα.

Αγελάδα- μόμπιλε με τα προϊόντα της

Σουπλά αγελάδα

Αγελάδα για άρμεγμα από κουτί γάλακτος.

Κατασκευή αγελάδας με χάρτινο πιάτο.

Κατασκευή μάσκας αγελάδας από χαρτί.

Κατασκευή παζλ αγελάδα.

Τύπωμα με σφουγγάρι- φυσικό περιβάλλον αγελάδας.

Τύπωμα παλάμης σε αγελάδα (ομαδική εργασία)

Αγελάδα με τσέπη για μολύβια με δακτυλομπογιές- μπαλώματα.

Κατασκευή μάσκας αγελάδας από χαρτοσακούλα (εικαστικό εργαστήρι ως συνέχεια της κούκλο-θεατρικής παράστασης, με θέμα “Το αγρόκτημα”).

 Μουσική

Στόχοι:

Να ακούν και να εκφράζονται μέσα από διαφορετικά είδη μουσικής.

Να μαθαίνουν τραγούδια για την αγελάδα.

Να ασκούνται στον ρυθμό και σε επαναλαμβανόμενα μουσικά μοτίβα.

Να ψυχαγωγούνται μέσα από τη μουσική και το τραγούδι.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Τραγούδια:

Η καλή μας αγελάδα

Η αγελάδα η μικρή Λόλα

Μια αγελάδα από την Καλιφόρνια- Αγελάδα Αμερικάνα

Αγελάδα μουου.. (Λία)

Hippoβρύχιος

Εκεί στην Ισπανία

Φυσική αγωγή

Στόχοι:

Να συντονίζουν μουσική και κίνηση.

Να κινούνται οργανωμένα ή ελεύθερα και να ελέγχουν το σώμα τους.

Μέσα από τα ομαδικά παιχνίδια να υπακούσουν σε κανόνες και να συνεργάζονται.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Στόχος στο στόμα της αγελάδας.

Περπατώ στα ίχνη της αγελάδας με διάφορους τρόπους.

Rodeo

Ομαδικά παιχνίδια:

Ποιος θα κλέψει την ουρά;

Παιχνίδι κίνησης- μουσικής, με μουσικά όργανα: στο σταμάτημα της μουσικής κάνουν μουου..

Παιχνιδο-τράγουδο: “Θα πάμε για αγελάδες”.

Τυφλόμυγα: με κλειστά μάτια προσπαθούμε να κολλήσουμε τα μέλη- χαρακτηριστικά της αγελάδας.

Δραματική τέχνη

Στόχοι:

Να συμμετέχουν σε κατευθυνόμενο ή ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, με ή χωρίς τη συνοδεία μουσικής.

Να εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσα από τη δραματοποίηση παραμυθιών.

Να αναπαριστούν και να μιμούνται ρόλους και καταστάσεις.

Να αναπτύσσουν την αισθητική τους και να ωφελούνται μέσα από την επαφή τους με τη δραματική τέχνη, σε κάθε της μορφή.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν:

Το άρμεγμα της αγελάδας- αναπαράσταση.

Κατευθυνόμενος αυτοσχεδιασμός “Πάμε για αγελάδες”.

Αναπαριστάνουμε το περπάτημα, τη φωνή, και το μάσημα της αγελάδας.

Δραματοποίηση του τραγουδιού “Ο γεωργός πάει στον αγρό”.

Δραματοποίηση του παραμυθιού “Σταματήστε να χασμουριέστε, έχει ξημερώσει!”.

Παρακολούθηση κουκλοθεατρικής παράστασης “Η θλιμμένη αγελάδα”- Απόσπασμα του βιβλίου του Ε. Τριβιζά “Ο ταύρος που έπαιζε πίπιζα”.

Παρακολούθηση της διαδραστικής κουκλο-θεατρικής παράστασης με θέμα “Το αγρόκτημα”, της κουκλο-θεατρικής ομάδας της Αναστασίας Ξηρομερίτη, επέκταση με πραγματοποίηση εικαστικού εργαστηρίου και κατασκευή μάσκας αγελάδας.

Αξιολόγηση

Κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος “Η αγελάδα” τα παιδιά συμμετείχαν με ιδιαίτερη χαρά και αμείωτο ενδιαφέρον. Προσέγγισαν τη γνώση με βιωματικό τρόπο, μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, συνεργάστηκαν και αλληλοεπίδρασαν μεταξύ τους αλλά και με άλλους ενήλικες, καλλιέργησαν τη φαντασία τους και εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους. Κυρίως, όμως, διασκέδασαν και απόλαυσαν κάθε νέα εμπειρία, με χαμόγελο και ενθουσιασμό. Το σχέδιο εργασίας ολοκληρώνεται με την παρουσίαση του μουσικο-θεατρικού δρώμενου στην καλοκαιρινή μας γιορτή, με τίτλο “Η αγελάδα που ήθελε να σβήσει το φεγγάρι”, σε διασκευή από το ομώνυμο βιβλίο των Christine Beigel & Herve Le Goff, με τη συμμετοχή των παιδιών και των δύο τμημάτων.

Βίντεο με δραστηριότητες

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ