Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: “Η καμηλοπάρδαλη”
Το σχέδιο εργασίας «Η καμηλοπάρδαλη» υλοποιήθηκε στον βρεφονηπιακό σταθμό «Αριάδνη» της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. , Δήμου Βόλου.
Χρονικό διάστημα υλοποίησης: Απρίλιος 2023.
Στο βρεφονηπιακό σταθμό «Αριάδνη» λειτουργούν τρία παιδικά τμήματα προ-προνηπίων. Κατά την διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος πραγματοποιήθηκαν διάφορες οργανωμένες, επικοινωνιακές και βιωματικές εκπαιδευτικές δράσεις, στις οποίες συμμετείχαν τα παιδιά όλων των τμημάτων. Υπεύθυνες υλοποίησης : Κουρεμένου Αποστολία, Τίγκα Άννα, Τσατσούλη Μαρία.
Παιδί και Μαθηματικά
Τα παιδιά…..
- εμπέδωσαν την έννοια της πρόσθεσης, διαπιστώνοντας πως κολλώντας το ένα κομμάτι πάνω στο άλλο, μεγαλώνει ο λαιμός της καμηλοπάρδαλης ή πως βάζοντας το ένα τουβλάκι πάνω στο άλλο, ψηλώνει η κατασκευή της καμηλοπάρδαλης
- Αφού μέτρησαν πόσα γράμματα έχει το όνομά τους, κόλλησαν τόσα κομμάτια στον λαιμό της καμηλοπάρδαλης, όσα και τα γράμματα του ονόματός τους. Μετά, συνέκριναν σε ύψος τις καμηλοπαρδάλεις τους.
- κατάλαβαν τις έννοιες «πιο πολλά, πιο λίγα, περισσότερα, λιγότερα, πιο ψηλή, πιο κοντή»
- έβαλαν στη σειρά τα ζώα, από το πιο ψηλό στο πιο κοντό
- μετρήσανε το ύψος τους στο αναστημόμετρο καμηλοπάρδαλη που κατασκευάσαμε, όπου καταγράψαμε τα ονόματά τους και μπήκαμε στη σειρά, από τον πιο κοντό στον πιο ψηλό
- γνώρισαν το νούμερο «1»
Παιδί και Γλώσσα
Τα παιδιά………………
- ονόμασαν τα ζώα της ζούγκλας που γνωρίζουν
- έμαθαν να αναγνωρίζουν το «κ» της καμηλοπάρδαλης
- βρήκαν και άλλες λέξεις που ξεκινούν από «κ»
- μέτρησαν τις συλλαβές της λέξης «καμηλοπάρδαλη»
Παιδί και Τέχνες
Τα παιδιά……………
- ζωγράφησαν ένα δέντρο τόσο ψηλό, όσο η καμηλοπάρδαλη
- πειραματίστηκαν με τους χρωματισμούς της καμηλοπάρδαλης
- απόλαυσαν την τεχνική του τυπώματος με σφουγγάρι, της χαρτοκοπτικής και του κολλάζ
- άκουσαν τα παραμύθια «Η σκάλα της αγάπης», «η καμηλοπάρδαλη που δεν έβλεπε καλά».
- Κατασκεύασαν σελιδοδείκτες καμηλοπάρδαλη για την παγκόσμια ημέρα βιβλίου
- Ζωγράφησαν το περίγραμμα του σώματος της καμηλοπάρδαλης και άλλων ζώων
Παιδί και φυσική αγωγή
Τα παιδιά……………
- Διασκέδασαν δραματοποιώντας το τραγούδι της Καψάσκη : «στην άγρια τη ζούγκλα»
- μιμήθηκαν τις κινήσεις των ζώων
Αξιολόγηση δράσης
Τα παιδιά συμμετείχαν με αυθεντικό ενθουσιασμό σε όλα τα στάδια της δράσης, αφού, αναμφίβολα, ο κόσμος των ζώων τους προκαλεί αβίαστα το ενδιαφέρον. Η ενασχόλησή τους με τα χρώματα, τα σχήματα και την κίνηση των ζώων ξύπνησε την φαντασία τους, και μέσα από την αφήγηση και την ζωηρή εικονογράφηση των βιβλίων που επιλέξαμε, μεταφέρθηκαν, έστω και νοερά, κοντά στα άγρια ζώα της σαβάνας, που τόσο θαυμάζουν και αγαπούν.
Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν οικεία στα παιδιά, όμως μια πιο προσωποποιημένη προσέγγιση, όπως η κατασκευή και χρήση του αναστημόμετρου, η σχέση ονόματος παιδιού- ύψος λαιμού της καμηλοπάρδαλης, έκανε τα παιδιά να ενθουσιαστούν με τις δραστηριότητες. Μέσα από αυτές, προέκυψαν απορίες και προβληματισμοί, που τα παιδιά κατάφεραν να απαντήσουν, δίνοντας τις λύσεις μόνα τους, με απλό και φυσικό τρόπο, μέσα από την παρατήρηση, εξασκώντας τις δεξιότητές τους και την αναλυτική τους σκέψη.
Τα παιδιά μας εξέπληξαν με την δημιουργικότητά τους και την ικανότητά τους να συνδυάζουν την προηγούμενη γνώση με τη νέα, συνθέτοντας νέα δεδομένα, δίνοντάς τους μορφή. Έτσι, εκφράζονται καλλιτεχνικά, αποτυπώνοντας το νόημα που δίνουν αυτά (τα παιδιά) στα πράγματα.