Παρασκευή, 24 Μαΐου 2024
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα « Το Άλογο στη φύση, το μύθο και την τέχνη»

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα « Το Άλογο στη φύση, το μύθο και την τέχνη»

Το σχέδιο εργασίας υλοποιήθηκε στο βρεφονηπιακό σταθμό “Αλκυόνη ”, της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π. – ΔΗ. ΠΕ.ΘΕ. Δήμου Βόλου, κατά τον μήνα Μάιο.

Ο βρεφονηπιακός σταθμός “Αλκυόνη” φιλοξενεί τρία τμήματα, δύο τάξεις προ – προ-νηπίων και μία τάξη βρεφικού .

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί των τμημάτων κ. Λιάτζουρα Φιλίτσα, κ. Γκαγκούδη Μαίρη, κ. Ξηρακιά Τζωρτζίνα, κ. Καρακασίδου Ελένη, κ. Πούλιου Έυη.

Τα παιδιά που φιλοξενούνται στη δομή , συμμετείχαν στο σχέδιο εργασίας με θέμα «το Άλογο στη φύση, το μύθο και την τέχνη». Αξιοποιώντας τα Βιωματικά Περιβάλλοντα Μάθησης, τη Διαθεματική προσέγγιση, τη Διαφοροποιημένη διδασκαλία και με Αφόρμηση – ερέθισμα την αναφορά ενός παιδιού ότι θα αποκτήσουν πόνι, συζητήσαμε και ανακαλύψαμε ότι οικογένειες και άλλων παιδιών έχουν άλογα, έτσι αποφασίσαμε να μάθουμε γι’ αυτό το ζώο που είναι ιδιαίτερα αγαπητό στα παιδιά και έχει κεντρική θέση στη ιστορία και στην τέχνη.

Γενικό στόχο του σχεδίου εργασίας θέσαμε να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με το άλογο τόσο άμεσα κυριολεκτικά όσο και έμμεσα μέσα από βιβλία και ιστορίες.Το εύρος του θέματος μας έδωσε την δυνατότητα να συνδυαστεί με πολλά διδακτικά αντικείμενα.

Μελέτη περιβάλλοντος :

(Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για το ανθρωπογενές,φυσικό περιβάλλον/ Να αρχίσουν να κατανοούν την σημασία της παρατήρησης).

  • Γνωρίσαμε το άλογο και την οικογένεια του (φοράδα, πουλάρι) μέσα από την παρατήρηση εικόνων και video

 

  • Μιλήσαμε για τα άλογα, πώς ζουν, τι τους αρέσει να τρώνε, πως τα φροντίζουμε.

 

 

  • Γνωρίσαμε διάφορες ράτσες αλόγων, το μικρό πόνυ, τα αλογάκια της Σκύρου και το στενότερο συγγενή τους την ζέβρα
  •    

Μαθηματικά :

(Να οργανώνουν και να επεκτείνουν τις γνώσεις σχετικά με τους αριθμούς και τις χωρο – χρονικές έννοιες./ Να εξοικειωθούν με την σειρά της ακολουθίας και με τα σύμβολα των φυσικών αριθμών/ Να ερμηνεύουν γενικά στοιχεία του κόσμου που τα περιβάλει μέσα από διαδικασίες σύγκρισης  μεγεθών ( μεγάλο μικρό) ομαδοποιήσεων (πολύ λόγο), χωρο – χρονικών εννοιών ( μέσα έξω) ,ποσότητα αριθμών ( τόσα όσα)/ να αναγνωρίζουν σχήματα.)

  • Μετρήσαμε κοπάδι αλόγων
  • Μετρήσαμε τα διάφορα μέρη του σώματος του αλόγου και τα συγκρίναμε με τα δικά μας πχ. Εμείς έχουμε δύο πόδια και το άλογο έχει τέσσερα, το κεφάλι του αλόγου είναι μεγαλύτερο από το δικό μας κ.α.

  • Ταΐσαμε άλογασανό, μετρήσαμε πόσο έφαγαν.
  • τοποθετήσαμε άλογα μέσα – έξω στον στάβλο
  • συγκρίναμε πέταλα μικρά – μεγάλα

Γλώσσα – Ανάγνωση – Παιδική λογοτεχνία:

(Να ευχαριστηθούν και να ψυχαγωγηθούν./ Να ακούν και να κατανοούν μια ιστορία που κάποιος τους διαβάζει).

Διαβάσαμε:

  • «ο Ζαχαρής και ο μονόκερος»,
  • «Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της Λεύκας»,
  • «Ο ζωγράφος που ζωγράφισε ένα γαλάζιο άλογο»,
  • «Ο Χιόνι-που-πέφτει»,
  • «Ο Άγιος Γεώργιος και ο δράκος»
  • «ο Τρωικός πόλεμος»

Γλώσσα – Γραφή:

(Να συνειδητοποιήσουν την χρήση του γραπτού λόγου ως αναπαράσταση του προφορικού / Να αναγνωρίσουν και να ονομάσουν το αρχικό γράμμα Α / Να διευρύνουν την φωνολογική τους ενημερότητα/ Να αναγνωρίσουν γράμματα και να τα γράψουν να συνδέουν την εικονα με την αντίστοιχη λέξη)

Μουσική και μουσικοκινητική:

(Να εκφράζουν συναισθήματα μέσω μουσικών ακουσμάτων και να κινούνται βάση αυτών)

  • Ακούσαμε και κινηθήκαμε βάση των τραγουδιών: «χόπλα το αλογάκι», «το αλογάκι μου», «χοπχοπχοπ τρέχα αλογατάκι», «έλα έλα αλογάκι», «ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα»,

Φυσική αγωγή:

(Να αποκτήσουν συντονισμό κινήσεων αυτοέλεγχο αυτοπεποίθηση/ Να αναπτύξουν την κινητικότητα τους /Να αναπτύξουν αδρή κινητική δεξιότητα να αναπτύξουν λεπτή κινητική δεξιότητα

Δημιουργία και έκφραση δραματικής τέχνης:

(Να εκφράζονται μέσα από το θεατρικό παιχνίδι/ Να εκφράζονται με τον αυτοσχεδιασμό και την μίμηση / Να εξοικειώνονται με την τεχνική του κουκλοθεάτρου /Να αναπτύσσουν την δημιουργικότητά τους./ Να γνωρίζουν τον εαυτό τους και τον κόσμο/ Να εμπλουτίσουν τα συναισθήματα τους να καλλιεργήσουν την φαντασία τους να διαμορφώσουν τον χαρακτήρα τους μέσω της μίμησης και της ταύτισης.)).

  • δραματοποιήσεις με θέμα το άρρωστο ή το τραυματισμένο άλογο, τα παιδιά με τη φαντασία τους το βοήθησαν να γίνει καλά, έγιναν γιατροί

 

  • Δραματοποιήσαμε το παραμύθι «ο Ζαχαρής και ο Μονόκερος»

 

  • τα παιδιά παίξανε στο κουκλοθέατρο αυτοσχέδιες ιστοριούλες κρατώντας αλογάκια δαχτυλο-κουκλίτσες που φτιάξανε και δραματοποιήσανε την ζωή στην φάρμα με αυτοσχέδιες κατασκευές

Εικαστικά :

(Να χρησιμοποιούν με διάφορους τρόπους υλικά και να κάνουν μικροκατασκευές./ Να πειραματίζονται με διάφορα υλικά και χρώματα/ Να μαθαίνουν ή να επινοούν διάφορες τεχνικές και να τις εφαρμόζουν)

  • κατασκευή με γλωσσοπίεστρα δούρειου ίππου και μικροκατασκευές με διάφορα υλικά

  • χρωματίσαμε με πινέλα όλα τα ζώα του βιβλίου «ο ζωγράφος που ζωγράφισε ένα γαλάζιο άλογο» και με τις ζωγραφιές φτιάξαμε το δικό μας ατομικό βιβλίο «ενας/μια ζωγράφος που ζωγράφισε ένα άλογο και άλλα πολλά..»

  • σε εργαστήριο ζαχαροπλαστικής φτιάξαμε μπισκότo-άλογα, τα διακοσμήσαμε με ζαχαρόπαστακαιcupcake,με δύο αγαπημένες τροφές των αλόγων, βρώμη και καρότα.

Επισκέψεις:

1) Η Ντόλη το πόνι στο σχολείο μας: περιεργαστήκαμε από κοντά το μικρό άλογο που ήρθε στην αυλή του σχολείου μας, το χαϊδέψαμε, του μιλήσαμε και το ταΐσαμε καρότα.

2) Μία Ζωγράφος στο σχολείο μας: Μας επισκέφτηκε η ζωγράφος Ελένη Μούκα στον παιδικό μας σταθμό, και με πολύ εύκολο τρόπο παρουσίασε στα παιδιά ζωγραφική αλόγου κι έπειτα τα παιδιά την μιμήθηκαν

3) Επίσκεψη στον ιππικό όμιλο Βόλου: Επισκεφτήκαμε μαζί με τους γονείς τον ιππικό όμιλο Βόλου που βρίσκεται στο πεδίο του Άρεως, είδαμε τους στάβλους που ζουν τα άλογα, την αρένα που γυμνάζονται, κάναμε ιππασία με μεγάλο άλογο ή μικρό και τέλος τα ταΐσαμε.

Ευχαριστούμε θερμά τις οικογένειες Δημητρουλάκη και Τερζάκη, την ζωγράφο Ελένη Μούκα και την εκπαιδεύτρια του ιππικού ομίλου Τάνια για τη συνδρομή τους στην εκπόνηση του προγράμματος μας.

Αξιολόγηση: Οι μαθητές αισθάνθηκαν και κατανόησαν την ξεχωριστή σχέση που έχουν το άλογο και ο άνθρωπος ήδη από τη αρχαιότητα, ευαισθητοποιήθηκαν ως προς την φροντίδα που χρειάζονται τα άλογα ενώ ταυτόχρονα καλλιέργησαν την ικανότητα τους να συνεργάζονται με την ομάδα τους σε κοινές εργασίες.

«Η εκπαίδευση είναι ζωή η ίδια»

John Dewey

 

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ