Κυριακή, 14 Απριλίου 2024
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Tο Λιοντάρι»

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

«Tο Λιοντάρι»

Το σχέδιο εργασίας με θέμα το «Λιοντάρι» υλoποιήθηκε στο παιδικό σταθμό «Νεφέλη» της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Δήμου Βόλου.

Χρονική διάρκεια του προγράμματος: 3 μήνες.

Ο παιδικός σταθμός Νεφέλη φιλοξενεί τρείς τάξεις προ-προ-νηπίων. Κατά την διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος, πραγματοποιήθηκαν ποικίλες βιωματικές, παιδαγωγικές, εκπαιδευτικές δράσεις στις οποίες συμμετείχαν όλα τα παιδιά με θέμα: «το Λιοντάρι, ο βασιλιάς των ζώων».

Οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων που συμμετείχαν στη δράση :

Παχή Ευτέρπη, Δημούδη Μαρία, Γιαννουλίδου Σοφία, Κριτσίνη Μαρία.

Αφόρμηση-Ερέθισμα

Αγαπημένο θέμα των παιδιών τα ζώα. Ζώα του δάσους, της ζούγκλας, του αγρού. Παραμύθια, τραγούδια και παιχνίδια με τα ζώα. Ωστόσο μια επίσκεψη ενός παιδιού στο Αττικό πάρκο στάθηκε η αφορμή του θέματος μας. Ερχόμενο το παιδί στο σχολείο έφερε φωτογραφία ενός λιονταριού. Τα παιδιά ζητούν να μάθουν για το λιοντάρι κι έτσι ξεκινήσαμε να μιλάμε και να γνωρίζουμε καλύτερα το λιοντάρι. Τα παιδιά μαθαίνουν, παίζουν, τραγουδούν, δημιουργούν.

                Παιδί και γλώσσα

Προφορική επικοινωνία ομιλία και ακρόαση.

Στόχοι:

  • Να αποκτήσουν τα παιδιά γνώσεις σχετικά με το λιοντάρι, εξωτερικά χαρακτηριστικά και πως είναι η ανατομική του κατασκευή: δηλ. ότι ανήκει στην οικογένεια των αιλουροειδών, για το βάρος του , το ύψος του, την μακριά ουρά με την φούντα, την χαίτη- χαρακτηριστικό των αρσενικών- τους αιχμηρούς κυνόδοντες.
  • Να γνωρίσουν τους ιδιαίτερους τρόπους στη συμπεριφορά του, που και πως ζει( συνηθισμένος τόπος διαμονής είναι η σαβάνα, ζουν σε αγέλες και είναι ασυνήθιστα κοινωνικά ζώα), τι τρώει ( βουβάλια, ζέβρες, κ.α), πως είναι η φωνή του (βρυχηθμοί που φανερώνουν ότι είναι χορτάτα) από ποια ζώα κινδυνεύουν( κροκόδειλο του Νείλου).
  • Να μάθουν ότι μέχρι και σήμερα το λιοντάρι θεωρείται βασιλιάς των ζώων. Αντιπροσωπεύει τη δύναμη και μεγαλοπρέπεια. Ιερό ζώο για τους Αιγύπτιους και σύμβολο διάφορων θεών.
  • Να γίνουν ικανά να συγκρίνουν τα ζώα μεταξύ τους και να βρίσκουν τα κοινά χαρακτηριστικά που αφορούν την εξωτερική εμφάνιση( ελάφι – λιοντάρι). Την τροφή (φυτοφάγα – σαρκοφάγα), τον τρόπο ζωής (αγέλη).
  • Να βρίσκουν ομοιότητες και διαφορές με άλλα ζώα του σπιτιού πχ λιοντάρι – σκύλος.
  • Να εκφράσουν προφορικά ιδέες και συναισθήματα που προκαλούνται στα παιδιά από τις οργανωμένες δραστηριότητες.
  • Να ακούν, να μαθαίνουν και να αποστηθίζουν ποιήματα.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν

  • Συζήτηση μετά από παρατήρηση εικόνων.
  • Γνωριμία με τα βιβλία γνώσεων και το εποπτικό υλικό.
  • Φαντάστηκαν πως θα περνούσαν τη ζωή τους, σε μια αγέλη, αν ήταν λιοντάρια.
  • Μάθανε να χρησιμοποιούν τα λεκτικά σχήματα που συναντάμε στα παραμύθια << Μια φορά κι έναν καιρό>>, και <<ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.>>
  • Ερωτήσεις που θα κάναμε, αν είχαμε την δυνατότητα να έχουμε μπροστά μας ένα λιοντάρι.
  • Με στοιχεία από διάφορα παραμύθια, φτιάξαμε ένα δικό μας παραμύθι.
  • Από ποιο γράμμα αρχίζει το όνομα του.
  • Μάθαμε συνώνυμες λέξεις και συγγενικές λέξεις πχ λέων, λέοντας.
  • Διαβάσαμε τον μύθο του Ηρακλή ( Το λιοντάρι της Νεμέας) το παραμύθι ( το λιοντάρι και το ποντίκι).
  • Διαβάσαμε και απαγγείλαμε ποιήματα μ ε το λιοντάρι.
  • Παροιμίες:

Ένας αλλά Λέων

Κάλλιο ελεύθερο πουλί, παρά λιοντάρι στο κλουβί.

Καλύτερα να είναι κανείς το τελευταίο από τα λιοντάρια, παρά η πρώτη από τις αλεπούδες….

Μπορεί να έχεις νύχια, αλλά δεν είσαι λιοντάρι.

Ο γλυκομίλητος μπορεί να θηλάσει και λέαινα.

Ποτέ μην ξυπνάς λιοντάρι που κοιμάται.

Ανάγνωση

Στόχοι

  • Να αναγνωρίζουν τη λέξη λιοντάρι.
  • Να αναγνωρίζουν το αρχικό γράμμα της λέξης λιοντάρι.
  • Να διαλέγουν βιβλία από την δανειστική βιβλιοθήκη με θέμα το λιοντάρι.
  • Να αντιληφθούν ότι η εικόνα μεταφέρει ένα μήνυμα και να αντιστοιχίσουν την λέξη ενός μέρους του σώματος του, με την εικόνα του.
  • Να αναγνωρίζουν οικείες λέξεις (χαίτη, ουρά) στα φύλλα εργασιών και να τα<< διαβάζουν>>.
  • Να εντοπίσουν τον τίτλο στο εξώφυλλο ενός βιβλίου.
  • Να συνδυάσουν γράμματα της αλφαβήτας με εικόνες ζώων.
  • Να αναγνωρίσουν μια διαφορετική γραφή π.χ των συνθημάτων στους τοίχους.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν

  • Να αναγνωρίζουν το γράμμα Λ και να βρίσκουν λέξεις που αρχίζουν από αυτό.
  • Εμπλουτίσαμε την βιβλιοθήκη με βιβλία και παραμύθια που αφορούν το λιοντάρι.
  • Ενώνουν τις συλλαβές από την λέξη ΛΙΟ-ΝΤΑ-ΡΙ.
  • Αναγνωρίζουν τις λέξεις ( ΛΙΟΝΤΑΡΙ, ΧΑΙΤΗ, ΔΟΝΤΙΑ, ΟΥΡΑ ) και τα ζωγραφίζουν κάτω από κάθε λέξη.
  • Αντιστοιχίζουν εικόνες με τις λέξεις που υπάρχουν.
  • Μαθαίνουν τους τίτλους των παραμυθιών, βλέποντας το εξώφυλλο.
  • Διαλέγουν εικόνες ζώων και ψάχνουν να τα αντιστοιχίσουν με το γράμμα που αρχίζει το ζώο.

Γραφή

Στόχοι:

  • Nα κατανοήσουν την σημασία της γραφής ως μέσο επικοινωνίας.
  • Να ενθαρύνονται να γράφουν όπως μπορούν.
  • Να αναπτύξουν την λεπτή κινητικότητα τους, μέσα από τις εργασίες τους.
  • Να αναπτύξουν τον συντονισμό ματιού-χεριού.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν

  • Γράφουμε το αρχικό γράμμα από την λέξη ΛΙΟΝΤΑΡΙ (με πλαστελίνη και μαρκαδόρο).
  • Αντιγράφουμε την λέξη ΛΙΟΝΤΑΡΙ.
  • Διαδρομές ζικ – ζακ (δόντια λιονταριού, χαίτη).
  • Λαβύρινθοι (βρίσκω την τροφή του ζώου)

Παιδί και μαθηματικά

Στόχοι:

  • Να αναπτύξουν την παρατηρητικοτητά τους ώστε να αναζητούν, να ερευνούν και να συγκρίνουν.
  • Να κατανοήσουν μαθηματικές έννοιες: όπως μεγάλο-μικρό, ψηλά-χαμηλά, πολλά-λίγα κ.α.
  • Να ταξινομήσουν δημιουργώντας ομάδες.
  • Να εμπεδώσουν την έννοια της αντιστοίχησης.
  • Να προσεγγίσουν μέσα από ποικίλες δραστηριότητες τον κόσμο των αριθμών.

Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν

  • Κάναμε ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις παίζοντας με τα ζωάκια μας.
  • Παίξαμε παιχνίδια με έννοιες ώστε να ξεχωρίσουν τα παιδιά το μεγάλο από το μικρό, τα πολλά από τα λίγα, το μπροστά από το πίσω και το μέσα από το έξω.
  • Σε φύλλα εργασίας τα παιδιά, αντιστοίχησαν το αρσενικό και το θηλυκό λιοντάρι με την σκιά τους.
  • Συγκρίναμε το μήκος της ουράς και το ύψος των λιονταριών με άλλα ζώα της ζούγκλας.
  • Συζητήσαμε και απαντήσαμε σε ερωτήσεις: πόσα πόδια έχουν τα λιοντάρια, ουρές, μάτια και αυτιά.
  • Μετρήσαμε λιοντάρια και αντιστοιχήσαμε τους ανάλογους αριθμούς.

Παιδί και περιβάλλον

Στόχοι:

  • Να γνωρίσουν την χλωρίδα και την πανίδα καθώς και τους κινδύνους αυτών.
  • Να κατανοήσουν την σπουδαιότητα του περιβάλλοντος και την αναγκαιότητα της προστασίας του. Συγχρόνως να αναπτύξουν φιλοπεριβαλλοντική συνείδηση και δράση.

Επιμέρους στόχοι

  • Γνωριμία με την ζούγκλα και τα ζώα που ζουν εκεί.
  • Να κατανοήσουν την σπουδαιότητα της διατήρησης της ισορροπίας στην φύση με την προστασία των άγριων ζώων.
  • Να γνωρίσουν φιλοπεριβαλλοντικές οργανώσεις τόσο για την προστασία των ζώων όσο και για το περιβάλλον.
  • Να μάθουν να δουλεύουν σε ομάδες. Να θέτουν προβλήματα και να βρίσκουν τη λύση τους.
  • Να εξερευνήσουν το φυσικό περιβάλλον και να έρθουν σε επαφή με τα υλικά της φύσης.

Δράσεις που υλοποιήθηκαν

  • Βρήκαμε πληροφορίες για το λιοντάρι: πως είναι, που ζει, με τι τρέφεται, από τι κινδυνεύει, τα είδη του λιονταριού και την ιστορία του.
  • Με την βοήθεια εποπτικού υλικού και βιβλίων ξεχωρίσαμε το θηλυκό από το αρσενικό λιοντάρι και διακρίναμε τις διαφορές τους τόσο μορφολογικά όσο και στην συμπεριφορά τους.
  • Βρήκαμε στην υδρόγειο σφαίρα σε ποια μέρη σ όλον τον υπάρχουν λιοντάρια.
  • Είδαμε στον υπολογιστή από τι κινδυνεύει το λιοντάρι και γιατί είναι είδος προς εξαφάνιση και ενημερωθήκαμε για τις δράσεις που γίνονται για την προστασία του είδους και γενικότερα της άγριας πανίδας από διάφορες οργανώσεις.
  • Παρακολουθήσαμε βίντεο με λιοντάρια που ζουν σε αιχμαλωσία και κάποια που χρησιμοποιούνται στο τσίρκο. Συζητήσαμε γιατί δεν πρέπει να γίνεται αυτό και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε τα ζώα αυτά να ζουν ελεύθερα.

Παιδί και πληροφορική

Στόχοι:

  • Nα έρθουν σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
  • Να γνωρίσουν το διαδίκτυο και την χρησιμότητα του.
  • Να ψάξουν στο διαδίκτυο με την βοήθεια της νηπιαγωγού, να βρουν φωτογραφίες και πληροφορίες για το λιοντάρι.
  • Να παρακολουθήσουν βίντεο με θέμα το λιοντάρι.

        Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν

  • Εξοικείωση με την οθόνη και το ποντίκι του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
  • Αναζήτηση στο διαδίκτυο φωτογραφιών και πληροφοριών για το λιοντάρι.
  • Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο και τραγουδιών για το λιοντάρι.
  • Αναζήτηση των γραμμάτων στο πληκτρολόγιο. Γράφουν τις λέξεις ( λιοντάρι, χαίτη.)
  • Κατανόηση ότι τι διαδίκτυο είναι ένα μέσο επικοινωνίας και πληροφόρησης για ποικίλα θέματα.

Αξιολόγηση

  • Κατά την προσέγγιση του εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα << το λιοντάρι>>, ο βασιλιάς των ζώων, οι στόχοι επιτεύχθηκαν.
  • Τα παιδιά διεύρυναν τις γνώσεις τους και εξοικειώθηκαν με τον κόσμο των λιονταριών.
  • Εντάχθηκαν σε ομάδες, συνεργάστηκαν κι έμαθαν να εκφράζουν τις απόψεις τους. Εμπλούτισαν το λεξιλόγιο τους και ανέπτυξαν την φαντασία και την δημιουργικότητά τους.
  • Οι εκπαιδευτικοί τους ενθάρρυναν να ευαισθητοποιηθούν και να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στα ζώα.
  • Τα παιδιά ανακάλυψαν ότι κάποια ζώα κινδυνεύουν να εξαφανιστούν κι ότι όλοι πρέπει να κάνουμε κάτι για την προστασία αυτών των ζώων.
  • Τα παιδιά εκφράστηκαν δημιουργικά μέσα από την ρυθμική, την κίνηση, την δραματοποίηση και την μουσική.
  • Κυρίως όμως διασκέδασαν, έπαιξαν και χάρηκαν μέσα από όλες τις δραστηριότητες.

Βίντεο με Μουσικοκινητικές δραστηριότητες: https://youtu.be/5r3304MiQrc

 

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ