Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2024
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Πρόβατο»

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Πρόβατο»

Το σχέδιο εργασίας υλοποιήθηκε στο βρεφονηπιακό σταθμό Β΄ Νέας Ιωνίας «ΑΘΗΝΑ» της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Δ.Ο.Ε.Π.ΑΠ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δήμου Βόλου. Χρονική διάρκεια του προγράμματος από 9/1/2023 έως 14/2/2023.

Ο βρεφονηπιακός σταθμός ΑΘΗΝΑ φιλοξενεί τρία τμήματα: δύο τάξεις προ-προνηπίων και μία τάξη βρεφικού. Τα παιδιά που φιλοξενούνται στη δομή συμμετείχαν στο σχέδιο εργασίας με θέμα «Το Πρόβατο». Οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν οι: κα Γαλανού Ευφροσύνη, κα Σίμου Έλενα, κα Καρβέλη Δέσποινα, κα Χατζητριανταφύλλου Ελένη, και κα Μπατσκίνη Μαρία.

Αφόρμηση – ερέθισμα

Η αφορμή για την πραγματοποίηση του προγράμματος «Το Πρόβατο» ήταν μια εκδρομή που πραγματοποιήθηκε στον Άγιο Νικόλαο Βόλου τις ημέρες των εορτών των Χριστουγέννων. Τα παιδιά σταμάτησαν στη Φάτνη που στήθηκε από το Δήμο Βόλου και ενθουσιάστηκαν από τα ζωάκια που περιείχε. Εκεί ξεχωρίζουν και εστιάζουν σε ένα ζωάκι ιδιαιτέρως, το προβατάκι.

Γενικός σκοπός

Απόκτηση γνώσης των παιδιών για το πρόβατο και ανάπτυξη των διαφόρων δεξιοτήτων τους, καθώς και της νοητικής, συναισθηματικής, ψυχοκινητικής, κοινωνικής και καλλιτεχνικής τους καλλιέργειας, μέσα από τις ποικίλες δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος.

Επιμέρους στόχοι

  • Γνωριμία με το πρόβατο (ανατομία, χαρακτηριστικά, τόπος διαβίωσης, διατροφή)
  • Κατανόηση και γνωριμία με τα προϊόντα που προσφέρει το ζωάκι αυτό στον άνθρωπο, και παρουσίασή τους ώστε ν΄αντιληφθούν τη χρήση και τη σπουδαιότητά τους.
  • Ν΄αντιληφθούν τη χρησιμότητα του ζώου αυτού και την ανάγκη της ύπαρξης και φροντίδας του.
  • Ανάπτυξη της παρατηρητικότητας και της προφορικής επικοινωνίας μέσω της παρουσίασης οπτικοακουστικού υλικού.
  • Ανάπτυξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της αισθητικής με διάφορες εικαστικές δημιουργίες.
  • Καλλιέργεια του ρυθμού με χορούς της λαϊκής μας παράδοσης.
  • Εξοικείωση με τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης της λαϊκής μας παράδοσης (γκλίτσα, ταγάρι, κάπα βοσκού).
  • Ανάπτυξη της φαντασίας και της θεατρικής έκφρασης μέσω της δραματοποίησης.
  • Συμμετοχή σε εξορμήσεις-επισκέψεις στο φυσικό περιβάλλον του ζώου και γνωριμία με αυτό από κοντά.
  • Διατροφική εκπαίδευση με παρουσίαση και μαγειρικές δημιουργίες.
  • Αντίληψη μαθηματικών εννοιών.
  • Αντίληψη χωροταξικών εννοιών.
  • Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης μέσω παρουσίασης κουκλοθεατρικής παράστασης και δραματοποίησης.
  • Εξοικείωση με τα μέσα τεχνολογίας (παιχνίδια στον υπολογιστή και παρουσίαση ταινιών).
  • Ανάπτυξη του λόγου και της έκφρασης.
  • Μουσική καλλιέργεια.
  • Ψυχαγωγία μέσω των δράσεων παντομίμας, αυτοσχεδιασμού, κουκλοθεάτρου.
  • Καλλιέργεια της συνεργασίας, της εμπιστοσύνης και της επικοινωνίας σε ομάδες.
  • Ανάπτυξη της αδρής και της λεπτής κινητικότητας.
  • Παιδική λογοτεχνία, ανάγνωση παραμυθιών και μύθων.
  • Γλωσσικές δεξιότητες αναγνώρισης ήχων.
  • Εκμάθηση παροιμιών σε παιγνιώδη μορφή.
  • Να μαθαίνουν να ψάχνουν και να αναζητούν.

Παιδί και γλώσσα

Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση.

Στόχοι:

  • Να γνωρίσουν τα παιδιά το πρόβατο: πώς είναι, το χρώμα του, τα είδη των προβάτων, πού ζει, τι τρώει, πώς επιβιώνει, ποιος ασχολείται με τα πρόβατα και πού, ποιοι είναι οι φίλοι και οι εχθροί του.
  • Να καταλάβουν τη χρησιμότητα του προβάτου για τον άνθρωπο.
  • Να αναγνωρίσουν τα προϊόντα που μπορεί να δώσει.
  • Να εκφραστούν προφορικά και να περιγράψουν μετά από παρατήρηση των διάφορων οπτικοακουστικών υλικών όσες ιδέες και ερεθίσματα έχουν αποκομίσει.
  • Να εξασκήσουν την ικανότητα ακρόασης.
  • Να εξασκήσουν την ικανότητα της παρατήρησης
  • Να μάθουν παροιμίες και να εξασκήσουν την απομνημόνευση.
  • Να περιγράφουν.
  • Να μάθουν να συμμετέχουν δημιουργικά σε μία συζήτηση και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία.

Σχετικές δραστηριότητες

  • Παρατήρηση εικόνων και περιγραφή τους.
  • Συζήτηση για το οπτικό αυτό υλικό
  • Επαφή και παρατήρηση βιβλίων σχετικών με το πρόβατο
  • Παιχνίδι με τον ήχο «μπεε» που κάνει το πρόβατο.
  • Πώς ακούγεται το αρχικό γράμμα «Π»
  • Χτυπάω παλαμάκια στο συλλαβισμό της λέξης «πρό-βα-το»
  • Απαγγελία και απομνημόνευση του ποίηματος«αρνάκι άσπρο και παχύ»

Παροιμίες:

  • Έβαλαν το λύκο να φυλάει τα πρόβατα
  • Έγινες πρόβατο; Σε έφαγε ο λύκος…
  • Έξω αρνί, μέσα λύκος
  • Ήρεμος σαν αρνί
  • Ήρθαν τα πρόβατα, θα φανεί και ο τσομπάνης
  • Δυο τομάρια από ένα αρνί δε βγαίνουν.
  • Έρημα μαντριά, γεμάτα λύκους.
  • Έχει μορφή προβάτου και γνώμη λύκου.

Παιδί και λογοτεχνία

Στόχοι

  • Να δείξουν ενδιαφέρον στην ακρόαση των παραμυθιών.
  • Να ταυτιστούν με τους ήρωες των παραμυθιών.
  • Να απολαύσουν την αφήγηση των παραμυθιών.
  • Να εκφράσουν την προσοχή τους με ερωτήσεις και παρατηρήσεις.
  • Να διηγηθούν τα γεγονότα από την αφήγηση που τους έκαναν εντύπωση.

Διαβάστηκαν τα εξής παραμύθια

  • Ο ψεύτης βοσκός (Αίσωπος)
  • Τα προβατάκια του χιονιού (DebiGliori)
  • Προσοχή, το πρόβατο δαγκώνει (Λήδα Βαρβαρούση)
  • Ένας πολύ γλυκός λύκος (Λήδα Βαρβαρούση)
  • Εύθυμες ιστορίες με ζώα: τα τρία αρνάκια (Εκδόσεις Άγκυρα)
  • Σοφούλι, ένα πρόβατο με χαρακτήρα: το πρόβατο που έπλεκε πουλόβερ (Σοφία Μαντούβαλου)
  • Το πρόβατο με τα κόκκινα αυτιά (Σοφία Μαντούβαλου)
  • Τα ζώα του αγρού (Εκδόσεις Susaeta)
  • Τα ζώα της φάρμας (Εκδόσεις Susaeta)
  • Ζωηρά ζωάκια 1: Προβατάκι (Εκδόσεις Susaeta)
  • Κούκου-ποιο ζωάκι είμαι;
  • Η φάρμα μου: τα πρόβατα (Εκδόσεις Susaeta)
  • Από το πρόβατο στο μαλλί
  • Το μαύρο πρόβατο (ElizabethShaw)
  • Ο Ιωάννης ο Μπε
  • Το πρόβατο, φυλές, εκτροφή (PaulaSimmons)
  • Το πρόβατο που δεν μπορούσε να κοιμηθεί (Εκδόσεις Κλειδάριθμος)

Παιδί και Ανάγνωση – Παιδί και γραφή

Στόχοι:

  • Να συνειδητοποιήσουν ότι ο προφορικός λόγος αποδίδεται και γραπτά.
  • Να προσπαθήσουν να καταλάβουν τη φορά της γραφής-ανάγνωσης
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής-ανάγνωσης
  • Να προσπαθήσουν να αναγνωρίσουν τους ήχους κάποιων γραμμάτων από τη λέξη «Πρόβατο» και «Αρνί»
  • Να οξύνουν τη σκέψη τους στον τομέα της ανάγνωσης και της γραφής.
  • Να προσπαθήσουν να διαβάσουν και να γράψουν.
  • Να εξοικειωθούν με τα αρχικά Π και Α.

 

Σχετικές δραστηριότητες

  • Αναγνώριση της λέξης Πρόβατο και Αρνί σε σχετικές καρτέλες στον πίνακα αναφοράς.
  • Εντοπισμός αυτών των λέξεων σε επικεφαλίδες παραμυθιών
  • Αναγνώριση του αρχικού Π και Α.
  • Αναπαράσταση με το σώμα των παιδιών του γράμματος Π και Α.
  • Ζωγραφίζω το αρχικό Π και Α.
  • Φτιάχνουμε με πηλό το γράμμα Π και Α.΅

Παιδί και Μαθηματικά

Στόχοι:

  • Να ασκήσουν την παρατηρητικότητά τους
  • Να αναζητούν, ερευνούν, συγκρίνουν
  • Να εμπεδώσουν την έννοια της αντιστοίχισης
  • Να συμμετέχουν σε διαδικασία ταξινόμησης
  • Να ταξινομούν δημιουργώντας ομάδες
  • Να αντιστοιχούν ποσότητες σε ομάδες
  • Να εξασκήσουν τη συγκέντρωση της προσοχής τους
  • Να κατανοήσουν έννοιες μαθηματικές, όπως «μεγάλο»-«μικρό», «μεγαλύτερο»-«μικρότερο».
  • Να προσεγγίσουν μέσα από ποικίλες δραστηριότητες τον κόσμο των αριθμών.

Σχετικές δραστηριότητες

  • Παιχνίδι (αντιστοίχιση με πλαστικά ζωάκια)
  • Παιχνίδι «αρνάκι, αρνάκι, έχεις μαλλί;» μετρώντας τα σακιά μέχρι τον αριθμό 5
  • Έννοιες «χοντρό»-«λεπτό» αρνί
  • Μετράω με το τραγουδάκι «Τέσσερα ποδαράκια έχουν τα προβατάκια»
  • Παιχνίδι με μακέτα στάνης και προβατάκια: τα πρόβατα βγήκαν βόλτα
  • Παιχνίδι αρίθμησης με το λύκο που κλέβει προβατάκια από το βοσκό.
  • Παιχνίδι ταξινόμησης με χρωματιστά μάλλινα κουβάρια
  • Φύλλα εργασίας με χαμένα προβατάκια που τα βρήκε το τσομπανόσκυλο.
  • Άσκηση: «Μετράω προβατάκια και κοιμάμαι»

Παιδί, δημιουργία και έκφραση

Στόχοι

  • Να κατασκευάσουν καλλιτεχνικά δημιουργήματα
  • Να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους
  • Να αναπτύξουν τη λεπτή κινητικότητα
  • Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά
  • Να σχεδιάσουν
  • Να πλάθουν
  • Να γνωρίσουν διάφορες τεχνικές
  • Να συνεργαστούν
  • Να διασκεδάσουν

   

Σχετικές δραστηριότητες

  • Κατασκευή κούκλας-προβατάκι με γλωσσοπίεστρα
  • Τύπωμα: το προβατάκι στον αγρό
  • Μάσκα: το πρόβατο με μαλλί
  • Ομαδική: Η κυρία Προβατίνα
  • Χειροτεχνία: μόμπιλε με χαρτοδιπλωτική «Τα άσπρα προβατάκια»
  • Κατασκευή μακέτας: «Η στάνη», καθώς και προβατάκια από ανακυκλώσιμα υλικά.
  • Σακουλάκια-προβατάκια με ποπ-κορν.
  • Κατασκευή: το σκουφάκι, τα γαντάκια και το πουλόβερ από μαλλί.
  • Κολλάζ: «Το προβατάκι»
  • Κατασκευή πρόβατου με χάρτινο πιάτο.
  • Ομαδική κατασκευή «τα αρνάκια» με χάρτινο σουβέρ.
  • Ομαδική: «βόσκοντας στο πράσινο λειβάδι». Τεχνική με δακτυλομπογιές.
  • Κατασκευή πρόβατου σε φυσικό μέγεθος με φελιζόλ.

Μουσική

Στόχοι

  • Εκμάθηση μουσικής για το πρόβατο: να αντιληφθούν το ρυθμό, να καλλιεργήσουν τις φωνητικές τους δεξιότητες, να αγαπήσουν τη μουσική και το τραγούδι, να ψυχαγωγηθούν.

Σχετικά τραγούδια

  • Τέσσερα προβατάκια
  • Είχα ένα πρόβατο
  • Το μαύρο προβατάκι
  • Τσοπανάκος ήμουνα (παραδοσιακό)
  • Μια βοσκοπούλα ροδοπλασμένη
  • Πάνω σε ψηλή ραχούλα
  • Και μπήκαν τα γίδια στο μαντρί (παραδοσιακό)

Δραματική τέχνη

Στόχοι

  • Να υποδυθούν φανταστικούς ρόλους και καταστάσεις
  • Να εκφραστούν ελεύθερα
  • Να συνεργαστούν και ν΄αλληλεπιδράσουν σε μικρές ομάδες
  • Να αναπτύξουν εκφραστικές και γλωσσικές δεξιότητες
  • Να καλλιεργήσουν τη φαντασία και τη δημιουργική έκφραση

Σχετικές δραστηριότητες:

  • Δραματοποίηση: «Ο ψεύτης βοσκός»
  • Παίζουμε το «είχα ένα πρόβατο»
  • Παίζουμε το «μαύρο προβατάκι»
  • Κουκλοθέατρο: «προσοχή, το πρόβατο δαγκώνει»
  • Αυτοσχέδιο κουκλοθέατρο: «Ο Σων το προβατάκι και ο Πι το παπάκι, μιλάνε για τα μικρόβια»
  • Το άρμεγμα

Παιδί και περιβάλλον: ανθρωπογενές περιβάλλον και αλληλεπίδραση

Στόχοι:

  • Να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους για τον κόσμο που τους περιβάλλει μέσα από τη γνωριμία χώρων εκτός σχολείου.
  • Να εξοικειωθούν με τους χώρους επίσκεψης.
  • Να αποκτήσουν γνώσεις κι εμπειρίες.
  • Να μάθουν να κινούνται σε χώρους διαφορετικούς του σχολείου σαν ομάδα.
  • Να γνωρίσουν το φυσικό χώρο που ζουν τα πρόβατα
  • Να έρθουν σ΄επαφή με τα ζωάκια αυτά
  • Να ψάχνουν και να αναζητούν
  • Να μάθουν να επικοινωνούν και με άλλους ενήλικες

   

Σχετικές δραστηριότητες

  • Επίσκεψη σε ιδιωτική φάρμα στις Αλυκές Βόλου. Γνωριμία με τα ζώα, τα νεογέννητα αρνάκια, ξενάγηση στις εγκαταστάσεις και δοκιμή προϊόντων που προέρχονται από τα πρόβατα.
  • Επίσκεψη στη Φάτνη στον Άγιο Νικόλαο και παρατήρηση των ζώων που υπήρχαν σε αυτή.
  • Κατασκευή μακέτας – στάνης και αναπαράσταση σε αυτή της ζωής του προβάτου.

Παιδί και φυσική αγωγή

Στόχοι:

  • Να αποκτήσουν σωματικό αυτοέλεγχο.
  • Να αναπτύξουν τις κινητικές τους δεξιότητες.
  • Να αποκτήσουν καλή φυσική κατάσταση.
  • Να συμμετέχουν με χαρά στις δραστηριότητες της κίνησης.
  • Να αντιληφθούν μέσω των ομαδικών παιχνιδιών την ανάγκη εφαρμογής κανόνων και συνεργασίας.

Σχετικές δραστηριότητες

  • Πουλάω ένα αρνάκι (παραδοσιακό)
  • Λύκος στα πρόβατα…
  • Τικ-τικ. Ποιος χτυπά την πόρτα της στάνης; Ο Μήτρος ο γαλατάς (παραδοσιακό)
  • Τα αρνιά στ΄αμπέλια… τα κατσίκια στο χωράφι (παραδοσιακό)

Παιδί και πληροφορική

Στόχοι:

  • Επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
  • Να μάθουν πώς να κάθονται σωστά
  • Να γνωρίσουν τη χρησιμότητά του
  • Να παρακολουθήσουν βίντεο σχετικά με το πρόβατο

Σχετικές δραστηριότητες

  • Εξοικείωση με την οθόνη και το ποντίκι
  • Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο για το πρόβατο
  • Παρακολούθηση ψυχαγωγικών βίντεο για το πρόβατο
  • Προβολή των φωτογραφικών που τραβήχτηκαν στη διάρκεια του project.

Παιδί και διατροφή

Στόχοι:

  • Γνωριμία με τα πολλά προϊόντα που μας δίνει το πρόβατο.
  • Δοκιμή με ποικίλα τέτοια προϊόντα.
  • Κατασκευή υγιεινών snackστην τάξη.
  • Συνειδητοποίηση της διατροφικής αξίας των προϊόντων αυτών για τον άνθρωπο.

 

Σχετικές δραστηριότητες

  • Δοκιμή προϊόντων: φέτα, κασέρι, γραβιέρα, γιαούρτι πρόβειο, γάλα, κρέμα, βούτυρο.
  • Κατασκευή γαλατόπιτας με τη βοήθεια του μάγειρά μας.
  • Κατασκευή κρέμας με τη βοήθεια του μάγειρά μας
  • Δοκιμή του πώς πήζει το γάλα σε γιαούρτι.

Αξιολόγηση:

Όλοι οι στόχοι που τέθηκαν κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος «Το Πρόβατο» επιτεύχθηκαν. Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν αμείωτο σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος και ο ενθουσιασμός τους μεγάλος. Τα παιδιά απόκτησαν γνώσεις, εμπειρίες, πέρασαν δημιουργικά και ευχάριστα. Όλο αυτό χάρις και στη συμβολή και συνεργασία των γονέων. Τους ευχαριστούμε πολύ, καθώς και τα παιδιά, που συμμετείχαν με τόσο ενθουσιασμό στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα.

Βίντεο με δραστηριότητες του προγράμματος:

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ