Κυριακή, 8 Δεκεμβρίου 2024
logo-doepap
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το σώμα μου, ο εαυτός μου»

Το σχέδιο εργασίας  υλοποιήθηκε στο  παιδικό σταθμό  Δημοτικής ενότητας Αγριάς “Ωκεανίδες” της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του   Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π.-ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Δήμου Βόλου. Συμμετείχαν όλα  τα παιδιά των τριών τμημάτων  της δομής   δύο προ – προνηπιακά και ένα βρεφικό.

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί  κ. Αναγνώστου  Τζένη, κ. Γαλανού Ευφροσύνη κ. Χατζηπέτρου Αμαλία κ. Φωτιάδου Σοφία κ. Μπατσκίνη Μαρία.

Το σχέδιο εργασίας  περιλαμβάνει ……..

Αφόρμηση –  ερέθισμα.

Η αφορμή για την υλοποίηση του προγράμματος δόθηκε κατά την διάρκεια της  πρωινής συζήτησης στον κύκλο των παιδιών όταν παρατήρησαν τις διαφορές που έχουν στα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους  και τον  διαχωρισμό μεταξύ αγοριών και κοριτσιών.

Τα παιδιά παρατήρησαν την εμφάνιση και το σώμα τους και έτσι ξεκίνησε το πρόγραμμα για την εξερεύνηση και την ανακάλυψη των μελών του σώματος μας.

Τα παιδιά γνώρισαν  τα διάφορα μέρη του σώματος τους και την λειτουργία τους , με σκοπό να μάθουν να το χρησιμοποιούν σωστά, να έχουν καλύτερο συντονισμό, ισορροπία κινήσεων, και ολοκληρωμένη εικόνα για το σώμα τους.  Επίσης θα μάθουν να το φροντίζουν να το προστατεύουν ώστε να συνειδητοποιήσουν την αξία της σωματικής υγείας και να αποκτήσουν σωστές συνήθειες και κανόνες υγιεινής.

Σκοπός και στόχοι.

  • Να γνωρίσουν το ανθρώπινο σώμα και να το αγαπήσουν .
  • Να αντιληφθούν ότι αποτελείται από διάφορα μέρη που το κάθε ένα λειτουργεί διαφορετικά.
  • Να ονομάσουν και να περιγράψουν τα μέρη του σώματος .
  • Να αντιληφθούν την μοναδικότητά τους και τις ανάγκες τους.
  • Να ξεχωρίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ τους
  • Να αναπτύξουν τις κινητικές δεξιότητες τους μέσα από ψυχοκινητικές δραστηριότητες και να αντιληφθούν την αξία της άσκησης και της διατροφής.
  • Να εργαστούν και να συνεργαστούν σε ομάδες και να καλλιεργήσουν το αίσθημα της εμπιστοσύνης.
  • Να αναγνωρίσουν λέξεις που υπάρχουν σε πίνακες αναφοράς.
  • Να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο μέσα από σκέψεις και συζητήσεις για το σώμα.
  • Να ενισχύσουν την αυτοεικόνα τους και κατ’  επέκταση την αυτοπεποίθηση τους.
  • Να παρατηρήσουν , να μετρήσουν, να ταξινομήσουν να αντιστοιχήσουν, να συγκρίνουν κάρτες – εικόνες-λέξεις-βάρος – ύψος (μαθηματικές δεξιότητες).
  • Να αποκτήσουν αισθητική αγωγή με τις τέχνες, την επεξεργασία υλικών, την ικανότητα παρακολούθησης μιας παράστασης ή της συμμετοχής τους σε δραματοποίηση.

Κατά την διάρκεια του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν αρκετές δραστηριότητες με προσέγγιση όλων των γνωστικών αντικειμένων.

Ανάπτυξη.

Το γνωστικό σχήμα του σώματος. Λεπτή κινητικότητα, μέτρηση ύψους – βάρους, τα εσωτερικά όργανα και οι λειτουργίες τους, αισθήσεις συναισθήματα, φυσική αγωγή αθλήματα, θέσεις στον χώρο, ψυχοκινητικές δραστηριότητες, χορός, τραγούδι, εικαστικές τέχνες, κουκλοθέατρο, δραματοποίηση.

Δραστηριότητες.

.Γλωσσική καλλιέργεια.

  • παρατήρηση και σχολιασμός του εποπτικού υλικού στη γωνιά προγράμματος.
  • Δείχνουμε και διαβάζουμε βιβλία σχετικά με την ανατομία του σώματος.
  • χρησιμοποιούμε τον καθρέφτη για να δούμε τα διάφορα μέρη και μιλάμε για τη λειτουργία και την χρησιμότητά τους. Ρωτάμε απαντάμε, εξηγούμε. τα ονομάζουμε, λέμε με τι σχήμα μοιάζουν.
  • Παίζουμε με τα υποκοριστικά των λέξεων π.χ. μάτια- ματάκια, αγόρι- αγοράκι κλπ. ή αντίστοιχα παίζουμε με τις συλλαβές π.χ. μύτη μύ-τη,  πόδι πό-δι.
  • Σε χαρτί του μέτρου κάνουμε το περίγραμμα ενός παιδιού. Βάζουμε τα χαρακτηριστικά και γράφουμε τις λέξεις του σώματος. Παίζουμε με αντίστοιχες λέξεις το παιχνίδι της ταύτισης λέξεων. Ή α αντιστοιχούμε με καρτέλες μελών του σώματος δίπλα στο ζωγραφισμένο σώμα.
  • Η λειτουργία του ανθρώπινου σώματος τα όργανα και η σπουδαιότητά τους. Τι κάνει κάθε εσωτερικό όργανο. Προσπαθούμε να τα ψηλαφίσουμε, να τα αφουγκραστούμε και να τα ονοματίσουμε.
  • Οι πέντε αισθήσεις και σημασία τους.
  • Εξέλιξη του ανθρώπινου σώματος μέσα στο χρόνο. Από μωρό σε ενήλικα. Ομοιότητες-διαφορές.
  • Διαφορετικότητα .Συζητάμε για όσα μας ενώνουν, τις ομοιότητες, τις διαφορές των δύο φύλλων, την αγάπη, την φιλία, την ισότητα.
  • Οργανώνουμε την γωνιά του γιατρού. Αναφορά στον γιατρό και πως εξετάζει στο ιατρείο του.
  • Παντομίμα. Πάμε στον γιατρό. Τα παιδιά παίζουν με το καροτσάκι του γιατρού εξετάζουν τις κούκλες και τους συμμαθητές τους.
  • Τραγούδια με μιμητικές κινήσεις για το σώμα.

Βασικές εμπειρίες στα μαθηματικά.

  • Μετράμε τα μέρη του σώματος. Η έννοια της δυάδας : βρίσκω στο σώμα μου ποια από τα μέλη μου είναι δύο. Η έννοια της πεντάδας: μετράμε τα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών.
  • Μέτρηση βάρους και ύψους. Χρησιμοποιούμε ζυγαριά και μέτρο τοίχου. Κρατάμε καρτέλα για κάθε παιδί.
  • Σύνθεση ανθρώπου με γεωμετρικά σχήματα. Τα παιδιά επιλέγουν από μπερδεμένα σχήματα να κάνουν έναν άνθρωπο λέγοντας ποιο από τα σχήματα θα ταίριαζε για κεφάλι, λαιμό, σώμα, πόδια και χέρια, συγκρίνοντας και τα μεγέθη τους.
  • Χωρίζουμε σε ομάδες αγόρια- κορίτσια και τα μετράμε. Συγκρίνουμε χρώμα ματιών, μαλλιών. Μετράμε, ομαδοποιούμε.
  • Συγκρίνουμε το μέγεθος του σώματος παιδιών με ενηλίκων.
  • Συνθέτουμε πάζλ του ανθρώπινου σώματος.

Παιδί και περιβάλλον.

  • Τρέχουμε και πηδάμε στην αυλή, ξαπλώνουμε στα χόρτα. Νιώθουμε το έδαφος και τα χόρτα με τα χέρια , με το κεφάλι, με τα πόδια.
  • Παιχνίδι στην αυλή: Βίωση του σώματος με θέσεις στο χώρο. Πηδάω μέσα σε ένα στεφάνι, μέσα σε δύο στεφάνια, πηδάω έξω, περνάω από κάτω, από πάνω, μέσα από, ισορροπώ σε δοκό.

 Σώμα, κίνηση και υγεία.

  • Βίωση του σώματος μέσω της ελεύθερης και οργανωμένης κίνησης στο χώρο. Δραστηριότητες διαφοροποίησης και συντονισμού των κινήσεων των μελών του σώματος. Ψυχοκινητικά παιχνίδια.
  • Βαδίσματα στο χώρο με ή χωρίς μουσική, βαδίσματα σε γραμμή, γίνονται νάνοι, γίγαντες , αγάλματα, κουβάρια. Απλώνονται, κάθονται με ανοιχτά ή κλειστά πόδια ή οκλαδόν.
  • Περπατάνε σαν άτομα με ειδικές ανάγκες π.χ. κουτσό, κλειστά μάτια κλπ., σαν μωρά, σαν γέροι με μπαστούνι.
  • Με ένα φτερό ακουμπάνε τα μέρη του σώματος και τα ονομάζουνε. Με μία χτένα χτενίζουν τα μαλλιά τους.
  • Βαδίζουν ελεύθερα κρατώντας στα χέρια ένα πλαστικό φρούτο, το δίνουν το ένα στο άλλο. Περπατούν προς τα πίσω με μια κορδέλα. Μέσα στην κορδέλα αιχμαλωτίζουν ένα πλαστικό τούβλο και το σέρνουν. Περπατούν ευθεία στην κορδέλα.
  • Κάθονται στο πάτωμα και ακουμπούν τα πέλματά τους, ανοίγουν κλείνουν ποδαράκια, κάνουν βαρκούλες (ζευγαράκια), στο κενό της βαρκούλας σπρώχνουν πλαστικά φρούτα.
  • Παιχνίδι με στεφάνια όπου τα παιδιά τοποθετούν τα διάφορα μέρη του σώματός τους μετά από εντολή του εμψυχωτή.
  • Μουσικοκινητικά παιχνίδια όπου τα παιδιά ακουμπάνε τα μέρη του σώματος τους και τα ονοματίζουν.
  • Τρέχουν με το χτύπο του τύμπανου και σταματώντας ακουμπάνε μύτη-μύτη, κοιλιά με κοιλιά κλπ.
  • Χορός: -χόκυ-πόκυ
  • κεφάλι- ώμοι- γόνατα και πόδια,
  • έχω ένα σώμα με ένα κεφάλι…
  • χαρωπά τα δυό μου χέρια τα χτυπώ.
  • εγώ είμαι εγώ..

Εικαστικά

  • Ζωγραφίζουν τον εαυτό τους .
  • Τυπώνουν την παλάμη και την πατούσα τους και κάνουν χειροτεχνία.
  • Φτιάχνουν ανθρωπάκια με πλαστελίνη
  • Φτιάχνουν κολάζ το ανθρώπινο σώμα
  • Ζωγραφίζουν το περίγραμμα ενός παιδιού σε χαρτί του μέτρου.
  • Χρησιμοποιούν τα χέρια τους (δάχτυλα )για να δημιουργήσουν με δαχτυλομπογιά ή τέμπερα.
  • Ζωγραφίζουν με καλαμάκι χρησιμοποιώντας τον αέρα που έχουν μέσα τους.
  • Χρωματίζουν ανθρωπάκια με τα αρχικά του ονόματος τους.
  • Σε  ένα σχηματισμένο πρόσωπο βάζουν μάτια, μύτη, στόμα, φρύδια, αυτιά (κολάζ)

Κουκλοθέατρο. «Χεράκια καθαρά- μικρόβια μακριά»

  • «Ο κύριος αυτιάς ψάχνει τους φίλους του»

Δραματοποίηση.

  • «Μια μέρα στον γιατρό».
  • Απλές φράσεις…… αλλιώς.  Δίνουμε στα παιδιά απλές φράσεις όπως , «καλημέρα» και τους ζητάμε να τις πουν με διαφορετικούς τρόπους π.χ. θυμωμένα, βαριεστημένα, νυσταγμένα, χαρούμενα κλπ.

Παντομίμα.

  • Μιμούμαστε μια ιστορία που ακούμε από τον αφηγητή (παιδαγωγό).
  • «Η κοκκινοσκουφίτσα» Τα παιδιά δίνουν έμφαση στα μέρη του σώματος της γιαγιάς που είναι μεγάλα.

Παιδική λογοτεχνία:

  • Το Σώμα εκδ. Modern times
  • OΓιαννάκης και το χέρι του
  • Ο Γιαννάκης και το πόδι του
  • Ο Γιαννάκης και τα μάτια του εκδ. Παπαδόπουλος
  • Φροντίζω το σώμα μου εκδ.Σαββάλας
  • Παιχνίδια με τις αισθήσεις εκδ. Βασιλείου
  • Το ανθρώπινο σώμα εκδ.Στρατίκη
  • Το σώμα μου εκδ. Σύμπαν
  • Νούς και Σώμα εκδ, Σαββάλας
  • Το ανθρώπινο σώμα εκδ. Λιβάνη
  • Ακούω
  • Μυρίζω
  • Βλέπω εκδ. modern times
  • Η Λούλα η Καρδούλα εκδ. Δέλτα
  • Πιτσιρίκια στο γιατρό editions beaumait
  • Μια πόλη γεμάτη ψείρες εκδ.Μίνωας
  • Η επίθεση της ψείρας εκδ. Μεταίχμιο
  • Το μυστικό ταξίδι μου εκδ.keybooks
  • Ο μακηςενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι εκδ. αμμος
  • Σοκολάκης και Ζαχαρούλα τρυποδόντηεκδ. αμμος
  • Οι Δερματούληδες στο ταψί του Ηλιουεκδ. αμμος
  • Μικρόβια εκδ. Πατάκη

  Αξιολόγηση.

Οι στόχοι του προγράμματος  επιτεύχθηκαν. Τα παιδιά μέσα από τις οργανωμένες δραστηριότητες:

  • Πήραν, μοιράστηκαν και επεξεργάστηκαν πληροφορίες για τον εαυτό τους και τους άλλους.
  • Γνώρισαν καλύτερα το σώμα τους
  • Κατανόησαν την εξέλιξη του ανθρώπου μέσα στο χρόνο (έμβρυο-μωρό-παιδί- ενήλικας κλπ.)
  • Εξερεύνησαν την χώρα των αισθήσεων.
  • Εξέφρασαν ανάγκες και συναισθήματα.
  • Συνεργάστηκαν σε ομάδα με ευχαρίστηση και διασκέδαση, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, παιχνίδια, ανάγνωση βιβλίων, έρευνα, παιχνίδι.

Το ενδιαφέρον των παιδιών παρέμεινε ζωντανό σε όλη την διάρκεια του προγράμματος.

Βίντεο όλων των δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος:

https://youtu.be/z43tzwAoBpc

https://youtu.be/HQKMjgxGk4w

https://youtu.be/ggQc7jDdIKI

https://youtu.be/qVwdC_YJdjc

https://youtu.be/BlYh3WB2I3U

 

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ