Τρίτη, 27 Σεπτεμβρίου 2022
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα:”Αγωγή υγείας-υγιεινή διατροφή”

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα   

“Προκόπειου”

Βρεφονηπιακού σταθμού Νέας Αγχιάλου

Αγωγή υγείας-υγιεινή διατροφή

«Τρέφομαι Υγιεινά-Κινούμαι Συχνά-μεγαλώνω σωστά»

Το σχέδιο εργασίας υλοποιήθηκε στον «Προκόπειο» βρεφονηπιακό σταθμό Νέας Αγχιάλου της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Δήμου Βόλου κατά τον μήνα Απρίλιο και Μάιο 2022  .

Στο σχέδιο δράσης συμμετείχαν και τα τρία τμήματα του Βρεφονηπιακού Σταθμού , τα οποία  προσέγγισαν το θέμα  σύμφωνα  με την ηλικία τους.

Ένα τμήμα  Βρεφικού, και δύο τμήματα  προ-προνηπίων.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί Πούπτση Ευαγγελία , Μπαθρέλλου Σταυρούλα,  Παπαθανασίου Άννα,  Πλατανιά Βασιλική,  Χατζηθεοδώρου, Γεωργία, Τάτση Κατερίνα.

Σκοπός του προγράμματος

Αναλυτικά στοχεύουμε τα κάτωθι:

  • Να αντιληφθούν τα παιδιά την έννοια της Διατροφής και τη σημασία της , μέσα από διερευνητικές ερωτήσεις ,παρατήρηση σχετικών εικόνων,περιγραφή, ελεύθερη έκφραση.
  • Να παρατηρήσουν, αναγνωρίσουν, ονοματίσουν, ταξινομήσουν αντιστοιχίσουν τις ομάδες τροφίμων (φρούτα, λαχανικά, δημητριακά όσπρια, γαλακτοκομικά, κρέας).
  • Να καλλιεργήσουν τις αισθήσεις τους, ερχόμενοι σε άμεση επαφή με πρώτες ύλες (όσφρηση, γεύση ,αφή)
  • Να ξεχωρίσουν τις Υγιεινές και μη Υγιεινές τροφές.
  • Να γνωρίσουν τις βιταμίνες και το ρόλο τους στον οργανισμό μας.
  • Να γνωρίσουν το ταξίδι της τροφής στο σώμα.
  • Να αντιληφθούν τη σχέση διατροφής και υγείας.
  • Τη σημασία της Διατροφής για την υγεία των δοντιών.
  • Διατροφή και σωματική άσκηση ,ανακαλύπτοντας την σπουδαιότητα της ένταξης της σωματικής δραστηριότητας στην καθημερινότητά τους.
  • Να εκφράσουν τις προσωπικές τους συνήθειες και να τις εντάξουν σε υγιεινές και λιγότερο υγιεινές.
  • Να γνωρίσουν τη <<Μεσογειακή Πυραμίδα>> αναγνωρίζοντας την αξία του μέτρου και την ποικιλία στη διατροφή.
  • Να γνωρίσουν τις διατροφικές συνήθειες στο πέρασμα των χρόνων-ιστορική αναδρομή.
  • Να αντιληφθούν τη διαφορετικότητά τους και τη μοναδικότητά τους, γνωρίζοντας διατροφικές συνήθειες άλλων Λαών .

Για να καταλήξουν στο τέλος ότι :

Τρέφομαι Υγιεινά-Κινούμαι συχνά –Μεγαλώνω σωστά.

Επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι όλα αυτά να κατακτηθούν μέσα από

  • Συμμετοχή των παιδιών σε ομαδικές συζητήσεις, ομαδικά παιχνίδια αλλά και ομαδικές δράσεις, όρια κανόνες ομάδας ενθάρρυνσή τους για ελεύθερη έκφραση ,καλλιέργεια δεξιοτήτων προφορικού λόγου,
  • βελτιώνοντας και εμπλουτίζοντας το λόγο σε σχέση με τα διάφορα είδη τροφών αλλά και θέματα διατροφής και υγείας.
  • Απόκτηση νέων γνώσεων και κατάκτηση νέων εννοιών πάνω στο θέμα της Διατροφής μέσα από παρατήρηση, περιγραφή σχετικών εικόνων αλλά και βιωματικά δρώμενα.
  • Βιωματικές δραστηριότητες με στόχο την εκπαίδευση των παιδιών γύρω από την προετοιμασία γευμάτων ,εναλλακτικές προτάσεις, επιχειρηματολογία, εξήγηση και ερμηνεία των επιλογών τους.
  • Naκατανοούν την αξία της ομαδικής εργασίας και την από κοινού ανακάλυψη όταν θα συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων (περιμένω τη σειρά μου,κάνω υπομονή, ,δίνω και δέχομαι βοήθεια….)
  • Να παρατηρούν , περιγράφουν, συγκρίνουν, ταξινομούν με βάση ορισμένα γνωρίσματα για κάποιο σκοπό.
  • Να παίξουν, να εκφραστούν ελεύθερα και να διασκεδάσουν

Αφόρμηση

Με αφόρμηση το πρωινό των παιδιών στο σχολείο ,

προβληματιζόμαστε για το πώς πρέπει να είναι υγιεινό το πρωινό.

Τα παιδιά δείχνουν ενδιαφέρον ,θέλουν να μάθουν περισσότερα για την Υγιεινή Διατροφή, Υγιεινές συνήθειες που πρέπει να αποκτήσουν για να μεγαλώσουν με Υγεία.

Λεκτικές ασκήσεις-Γλωσσική καλλιέργεια

Γίνονται διερευνητικές ερωτήσεις για την ανίχνευση των πρότερων γνώσεων και εμπειριών των παιδιών.Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να εκφραστούν. Ενισχύουμε και βοηθάμε μέσα από τις διερευνητικές ερωτήσεις τη συμμετοχή όλων στην έκφραση και τη διατύπωση πληροφοριών ,ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή τους.

Δημιουργούμε σχετικά ιστογράμματα.

Τι ξέρω?

Τα παιδιά μας απάντησαν:

Πρέπει να πίνουμε χυμούς.

Να τρώμε φρούτα

Να τρώμε σαλάτες

Να τρώμε το φαγητό της μαμάς.

Τα πολλά γλυκά χαλούν τα δόντια και την Υγεία μας.

Πονάει η κοιλιά μας.

Δεν κάνει να τρώμε πολλά  γαριδάκια, πατατάκια.

Τι θα μάθω

Ομάδες τροφίμων

Βιταμίνες

Υγιεινές και λιγότερο υγιεινές τροφές

Διατροφή και Στοματική Υγεία

Ταξίδι της τροφής στο σώμα

Άθληση  και  υγεία

Τροφή και Λαοί

Μεσογειακή τροφή

Θρησκευτική Αγωγή.

 Στη συνέχεια αφού είδαν το βίντεο “Τα δώρα της φύσης”  συζητούν τις εντυπώσεις τους.

Μα ναι τα παιδιά που σταμάτησαν να τρων φρούτα ,λαχανικά αρρώστησαν.

Χάσανε την Υγεία τους.

Τα παιδιά ζωγράφισαν πώς φαντάζονται την Υγεία.

Αν είχε πρόσωπο θα ήταν χαρούμενο ή λυπημένο (συναισθήματα)

Αν ήταν χρώμα πώς θα ήταν? Ζωγραφίζουν το “Μάγο της κακής Υγείας”

Μαζεύουμε στο σχολείο μας Φρούτα και λαχανικά εποχής.

Τα παρατηρούν, τα ονομάζουν, εκφράζουν πληροφορίες για το καθένα.

Τα χωρίζουν  σε ομάδες φρούτα-λαχανικά.(σύνολα  -φρούτα, υποσύνολα-μπανάνα)

Τα μετρούν, κάνουν συγκρίσεις  λιγότερα, περισσότερα ,το ίδιο πολλά.

Κάνουν  σειροθέτηση, απαρίθμηση και πληθικότητα συνόλου.

Αντιστοιχίζουν  χρώμα φρούτου, χρώμα λαχανικού.

Τα χρώματά  τους είναι έντονα, είναι όμορφα είναι υγιεινά.

Μέσα από ομαδικό παιχνίδι γνώσεων τα παιδιά αναγνωρίζουν, ονομάζουν και κατανοούν ορθές διατροφικές επιλογές

Καθαρίζουμε φρούτα εποχής και να έτοιμη η φρουτοσαλάτα  των παιδιών

Υλικά για Φρουτοσαλάτα

4 Αχλάδια

3 μήλα

2 μπανάνες

2 πορτοκάλια

1 ποτήρι φρέσκο-στημένο χυμό

1 κουταλιά της σούπας μέλι

Κανέλλα.

Τα παιδιά δούλεψαν με χαρά (μέτρησαν ,πρόσθεσαν υλικά ,ανακάτεψαν, μύρισαν, γεύτηκαν)  ανέλαβαν ρόλους ,συνεργάστηκαν.

Φυσικά στο τέλος έφαγαν τη πολύ νόστιμη, υγιεινή όλο βιταμίνες φρουτοσαλάτα.

Τα φρούτα μας έχουν σπόρους. Δώρα της φύσης και αυτά. Μόλις τα φυτέψουμε και τα περιποιηθούμε βγάζουν βλαστούς.

Έτσι φυτέψαμε και εμείς τους δικούς μας σπόρους. Φυτέψαμε φακές και φασόλια . Βάλαμε στην παρέα μας και τα  όσπρια. Τα παιδιά το έκαναν με μεγάλη χαρά. Τα τοποθετήσαμε στην αυλή του σχολείου για να τα βλέπει ο ήλιος. Ανέλαβαν το πότισμά τους κατά ομάδες . Κάθε μέρα παρακολουθούσαν την εξέλιξή τους .Έμαθαν να συνεργάζονται αλλά και να περιμένουν με υπομονή  τη σειρά τους.  Πράγματι μετά μια βδομάδα έτοιμο το φυτώριο.

Μιλούμε  για τις Βιταμίνες.

Αναφέρουμε τα ονόματά τους και το ρόλο τους στον οργανισμό μας. Εμπεδώνουμε μέσα από δραματοποίηση  “Ο  Χορός των Βιταμινών”

Αλλά και μέσα από το κινητικό παιχνίδι

«Υγιεινές και  λιγότερο υγιεινές τροφές

Μία ομάδα παιδιών είναι υγιεινές τροφές και μια άλλη οι λιγότερο υγιεινές τροφές

Οι λιγότερο υγιεινές τροφές κυνηγούν να πιάσουν τα παιδιά. Όποιο παιδί πιαστεί  αρρωσταίνει.Μόνο οι υγιεινές τροφές μπορούν να το κάνουν καλά.

Παίξαμε το Παιχνίδι αφής –το μαγικό σακουλάκι με θέμα

«Βρες το μυστηριώδες φρούτο ή λαχανικό.»

Βάζουμε σε μια μαξιλαροθήκη-σακουλάκι διάφορα φρούτα, λαχανικά και ζητάμε από τα παιδιά να καταλάβουν τι έχουν πιάσει στο χέρι τους

Εκφράζονται ,περιγράφουν ,ονοματίζουν επιβραβεύονται για την επιτυχία αλλά μαθαίνουν να δέχονται και την αποτυχία

Τα παιδιά φέρνουν περιοδικά από το σπίτι  με εικόνες τροφίμων.

Τις ξεχωρίζουν  τις ονοματίζουν  τις ομαδοποιούν .

Κρατούν αυτές που πιστεύουν ότι μας κάνουν καλό.

Φτιάχνουμε τη δική μας διατροφική πυραμίδα αφού είδαμε στο διαδίκτυο διάφορες .Καταλάβαμε ότι η πυραμίδα μας δείχνει πόσο συχνά μπορούμε να τρώμε τη κάθε τροφή

Εμπεδώνουν το διαχωρισμό μέσα από την  ομαδική εργασία

Έτοιμη η Κυρία Διατροφή.

“Το φανάρι της υγιεινής διατροφής”  για το πόσο συχνά πρέπει να τρώμε τις τροφές.

Έκπληξη!!Έτοιμα τα υλικά για ένα πιο  υγιεινό κέικ από αυτά που γνωρίζουν

Φτιάξαμε ένα κέικ με χυμό πορτοκαλιού. Καρότο ,μήλα και σταφίδες και πολύ- πολύ λίγη ζάχαρη.

 Τα παιδιά συμμετείχαν με μεγάλη χαρά .

Ονοματίσαμε τα υλικά.

Αριθμήσαμε, ζυγίσαμε ανακατέψαμε. Ενθαρρύναμε  όλα τα παιδιά της ομάδας να συμμετέχουν.

Πειραματιστήκαμε και διαπιστώσαμε την ομογενοποίηση  των υλικών.

Για την εμπέδωση της  ομογενοποίησης  κάναμε το πείραμα με το νερό-λάδι- νερό-ζάχαρη

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν.

Μα ναι, μπορεί να τρώμε και γλυκάκια και ειδικά αν μας τα έχει φτιάξει η μαμά μας, με όσο γίνεται πιο υγιεινά υλικά.

Στόχος μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά να μειώσουν τα γλυκά και να αυξήσουν τη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Ενημερώσαμε και τους γονείς για το πρόγραμμά μας.

Ζητήσαμε και έφτιαξαν για τα παιδιά τους, το δικό τους υγιεινό πρωινό

Το φάγαμε σε συνδυασμό με του σχολείου(γιαούρτι με μέλι).Η  χαρά τους ήταν μεγάλη. Παρατήρησαν διάφορους  συνδυασμούς τροφών εξέφρασαν προσωπικές προτιμήσεις, ζητήσαμε να μας ερμηνεύσουν τις επιλογές τους, τονίζουμε το σεβασμό στην διαφορετικότητα του καθενός.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΦΡΟΥΤΑΚΙΑ !!!

 

 Μας επισκέφθηκαν οι νέοι φίλοι του « Πιπίνου» στο κουκλοθέατρο.

 

Θέμα της παρεούλας

«Ο καβγάς των φρούτων με τα λαχανικά, στο  πάρτυ  της ντοματούλας» που έγινε με τη συμμετοχή των παιδιών , ενθουσίασε τα παιδιά .Τραγούδησαν και χόρεψαν , μαζί με τους ήρωες του κουκλοθέατρουκαι κατέληξαν ότι είναι το ίδιο δυνατά και αναγκαία τόσο τα φρούτα όσο και τα λαχανικά.

Στο τέλος τους ζητήθηκε να αποτυπώσουν στο χαρτί τους δικούς τους ήρωες και να φτιάξουν  τη δική τους ιστορία.

Γνωρίσαμε το πεπτικό μας  σύστημα.

Μάθαμε ότι το φαγητό για το σώμα  μας είναι ότι η βενζίνη για το αυτοκίνητο.

Παρατηρήσαμε σχετικές εικόνες γνωρίσαμε τα βασικά  όργανα.

Αναφερθήκαμε  στη  διαδρομή της τροφής και την αναπαραστήσαμε στο χώρο της αυλής μας για να την κατανοήσουμε.

Τονίσαμε πόσο σημαντική είναι η τροφή  για την υγεία των δοντιών.

Μιλήσαμε για τα δόντια μας.

Μαθαίνουμε για την στοματική υγιεινή με τον σωστό τρόπο

Τα μετρήσαμε τα ονοματίσαμε.

Πόσο σημαντική είναι η φροντίδα τους.

Σωστή διατροφή αλλά και σχολαστικό  βούρτσισμα, γιατί<< η Κυρία Τερηδόνα  παραμονεύει.>>

Μέσα από σχετικά φύλλα εργασίας, αλλά και ομαδικές εργασίες ενισχύσαμε την εμπέδωση γνώσεων γύρω από τη στοματική υγεία .

Στο τέλος διασκεδάσαμε με το θεατρικό παιχνίδι όπου η Τερηδόνα κυνηγάει τα άσπρα δοντάκια, όμως έχει να τα βάλει με τις οδοντόβουρτσες και τις Βιταμίνες. Τα παιδιά ανέλαβαν ρόλους συνεργάστηκαν, διασκέδασαν.

 

Καλέσαμε στο σχολείο μας την γυμνάστρια Τσέλιου Αναστασία, η οποία αφού μας τόνισε την σπουδαιότητα ένταξης της σωματικής άσκησης στην καθημερινότητά  μας, αλλά και την ενέργεια που πρέπει να πάρουμε προηγουμένως από την υγιεινή τροφή  , διασκέδασε μαζί μας με  το  μουσικοκινητικό  παιχνίδι <<φρούτα φρουτ> αλλά και ασκήσεις χαλάρωσης για το τέλος.

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και για να την ευχαριστήσουν της χάρισαν ζωγραφιές.

Την ευχαριστούμε πολύ για την άμεση ανταπόκριση και την αμεσότητά της

Θρησκευτική αγωγή.

Μέσα από ατομικές αλλά και ομαδικές εργασίες για την <<Κυρά Σαρακοστή>> φέρνουμε  σε επαφή τα παιδιά  με την παράδοση αλλά   και μέσα από ομαδικό παιχνίδι γνώσεων μαθαίνουμε και  ξεχωρίζουμε δύο σημαντικές ομάδες τροφίμων  όσπρια δημητριακά.

Στα φύλλα εργασίας που κάναμε χρησιμοποιήσαμε διάφορα υλικά, ποικίλες τεχνικές (ξυλομπογιές , μαρκαδόρους, δακτυλομπογιές, πινέλα πλαστελίνη κολλάζ, τυπώματα)με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας, συντονισμού κινήσεων.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Τα παιδιά αγαπούν τη μουσική και μέσα από αυτή μαθαίνουν, επικοινωνούν κι εκφράζονται. Είναι δηλαδή μια “κινητήρια δύναμη” που τους δίνει ώθηση και τους κατευθύνει έτσι ώστε να:
⦁ Συμμετέχουν ενεργά ή/και παθητικά στις δραστηριότητες
⦁ Εκφράζουν τα συναισθήματά τους
⦁ Χρησιμοποιούν το σώμα τους για να επικοινωνήσουν
⦁ Ακόμα και να ελέγχουν παρορμητικές συμπεριφορές
Η μουσική μπορεί παράλληλα να βοηθήσει τα παιδιά να βελτιώσουν και τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Η συμμετοχή δύο ή περισσότερων παιδιών βοηθά πολύ σε αυτό γιατί τα παιδιά μιμούνται και αλληλοεπηρεάζονται, ενώ παράλληλα μαθαίνουν να συμμορφώνονται ανάλογα µε τους κανόνες του ομαδικού συνόλου.

Μουσικοκινητικό Παιχνίδι: Μαθαίνω τα φρούτα

Ασχοληθήκαμε και διασκεδάσαμε  με τα μουσικά όργανα.

 Μάθαμε και Τραγουδήσαμε

«Το χοντρό  μπιζέλι»

«Ο Πρίγκηπας  λεμόνης»

«Τα φρούτα πως μου αρέσουν»

«Στο κουπάκι μου κρατώ»

«Όμορφη μηλιά»

«Ένα μήλο κόκκινο»

«Το καρότο και η αγκινάρα» (παραμυθοτράγουδο) αλλά διασκεδάσαμε  με τη διασκευή  του τραγουδιού «Ο ύμνος των μαύρων σκύλων» του Λουκιανού Κελαϊδόνη

«Τα Ναι και τα Όχι της Διατροφής»

Κατασκευές που δημιούργησαν τα παιδιά:

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Το παιχνίδι των ερωτήσεων

Φτιάξαμε με τα παιδιά το δικό μας παιχνίδι των ερωτήσεων. Τα παιδιά γυρίζουν τον τροχό και ανάλογα με το που θα σταματήσει απαντούν και στην ερώτηση που γράφει επάνω την οποία θα εκφωνήσει η δασκάλα της τάξης. Οι ερωτήσεις αφορούν εννοείται τα φρούτα και τα λαχανικά.

Διαβάσαμε τα βιβλία

«Η γη που μας τρέφει»

Ο κήπος μας

Φτιάξαμε με τα παιδιά των κήπο των λαχανικών. Τα παιδιά σε αυτό το σημείο παίρνουν τα καλάθια τους και πηγαίνουν να μαζέψουν απο τον κήπο λαχανικά. Το παιχνίδι αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν τα λαχανικά με έναν πιο ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο

«Τα παιδιά του κόσμου»  Μικρή εγκυκλοπαίδεια Δεληθανάσης

Μάθαμε για τις διατροφικές συνήθειες , τα  έθιμα και   το φαγητό άλλων χωρών.

Τονίσαμε το σεβασμό στη διαφορετικότητα.

Διαβάσαμε  παραμύθια

«Το πιάτο του Αλέξανδρου» Αγγελική Βαρελλά

«Ουπς γυμνάζεσαι συχνά? Τρως υγιεινά?»  Ούρζελ Σέφλερ

«Ουπς δόντια καθαρά είναι πάντοτε γερά» Ούρζελ Σέφλερ

«Το μικρό βιβλίο της Διατροφής»

«Μια κάμπια πολύ πεινασμένη» EricCarle

«Ο Τοποτιπ δε θέλει να φάει»

«Άσχημα λαχανικά»

«Θυμωμένα λαχανικά Claudiocolletti»

«H kυρά διατροφή πρώτη στη μαγειρική Τσακίρη-Παπαθανασίου»

Δραματοποιήσαμε τον « Πρίγκιπα Λεμόνη» και τη ΦΡΟΥΤΟΠΙΑ

 Με μεγάλη χαρά τα παιδιά ανέλαβαν ρόλους ,συνεργάστηκαν, τραγούδησαν χόρεψαν.

Χορέψαμε και διασκεδάσαμε με τους παραδοσιακούς  χορούς

«Λεμονάκι μυρωδάτο. Μήλο μου κόκκινο, Αλλά και το  βαλσάκι της σαλάτας,

Δυό σταγόνες λάδι  Δυό σταγόνες ξύδι, Γνωριστήκαν σε σαλάτα, Ένα ωραίο βράδυ……..». 

Φωτογραφίες δραστηριοτήτων του σχεδίου εργασίας εδώ: frouta

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Με την ολοκλήρωση του σχεδίου εργασίας , το οποίο ήταν προσαρμοσμένο στις δυνατότητες αλλά και τις ανάγκες των παιδιών αυτής της ηλικίας, καταφέραμε μέσα από την ατομική  συμμετοχή των παιδιών και την   ομαδική τους  συνεργασία, στη διαδικασία της μάθησης , να περάσουν όμορφα  να διασκεδάσουν και   να εμπεδώσουν βιωματικά ότι: «Τρέφομαι υγιεινά-κινούμε συχνά –μεγαλώνω σωστά»

 

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ