ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
«Ο ΣΚΥΛΟΣ»
Το σχέδιο εργασίας εκπονήθηκε στον Βρεφικό Σταθμό «ΗΡΑ» της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ του Δήμου Βόλου.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν όλα τα βρέφη και των δύο τμημάτων (αμιγώς βρεφικά) με την συνδρομή, την καθοδήγηση, και την εποπτεία των εκπαιδευτικών που είναι υπεύθυνοι των τμημάτων και συγκεκριμένα των: κ. Κουτελίδα Κλαίρη, κ. Καραδέμητρου Μαλαματένια, κ. Γάτου Ελένη, κ. Μαντέβα Ευσταθία, κ. Κωνσταντέλλου Ελένη, κ. Καρπούζα Αριστέα .
ΑΦΟΡΜΗΣΗ
Το ερέθισμα για την επιλογή και την υλοποίηση του προγράμματος αποτέλεσε η οικεία εικόνα που έχουν τα παιδιά από σκυλάκια που κάνουν την καθημερινή βόλτα με τους ιδιοκτήτες τους στο πάρκο μπροστά ακριβώς από τον Βρεφικό Σταθμό μας.
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ
Μέσα από τις δράσεις και τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στο βρεφικό μας σταθμό έγινε προσπάθεια τα βρέφη να :
- Μάθουν να επικοινωνούν, να συνεργάζονται μεταξύ τους και να ακολουθούν κανόνες στο πλαίσιο της ομάδας
- Καλλιεργηθεί η συναισθηματική τους νοημοσύνη και η ενσυναίσθηση, με στόχο να προαχθεί η ηθικότητα, η συμπόνια και η φιλοζωία
- Εκπαιδευτούν στο να σέβονται και να συνυπάρχουν αρμονικά με τη φύση
- Ευαισθητοποιηθούν ως προς τη συμπεριφορά τους προς τα ζώα
- Αναδομήσουν στερεότυπα σχετικά με τον ρόλο των σκύλων και να αντιληφθούν την πολύτιμη βοήθεια τους στη ζωή των ανθρώπων (είτε σαν σκύλοι συντροφιάς, σκύλοι φύλακες, σκύλοι εργασίας και το σπουδαιότερο σκύλοι οδηγοί για άτομα με προβλήματα όρασης)
- Να τηρούν βασικούς κανόνες υγιεινής
- Αναπτύξουν γλωσσικές κι εκφραστικές δεξιότητες
- Καλλιεργήσουν τις αισθήσεις τους
- Ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση τους
- Εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να καλλιεργήσουν τον προφορικό τους λόγο
- Εξασκήσουν τις λειτουργίες της σκέψης και της αντίληψης
- Αναπτύξουν την φαντασία και τη δημιουργική έκφραση
- Οξύνουν την παρατηρητικότητα τους
- Αναπτύξουν κινητικές δεξιότητες, έλεγχο στις κινήσεις και να εξασκήσουν την ικανότητα στην ισορροπία και τον προσανατολισμό στο χώρο
- Πειραματιστούν με διάφορα υλικά και χρώματα
- Μάθουν να υποδύονται φανταστικούς ρόλους
- Αντιληφθούν το ρυθμό και να μάθουν να συντονίζονται κινητικά στο τέμπο των τραγουδιών
- Ψυχαγωγηθούν με παραμύθια, ιστορίες, παραστάσεις κουκλοθέατρου, ομαδικά παιχνίδια και μουσικοκινητικά δρώμενα
- Αναγνωρίζουν ήχους και φωνές ζώων, να τα διακρίνουν , να τα ονομάζουν και να προσπαθήσουν να τα μιμηθούν
- Αντιληφθούν απλές μαθηματικές έννοιες όπως ο αριθμός 1 και 2 το πολλά-λίγα, πάνω-κάτω, μέσα-έξω, καθώς και να εξοικειωθούν με την έννοια του μεγέθους (μικρό -μεγάλο).
- Τελικά να μάθουν παίζοντας
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ- ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ
Αναγνώριση και απόδοση ονομασίας σε ζώα, ταύτιση των ¨φωνών¨ τους με αυτά και κατάδειξη τους ανάμεσα σε εικόνες με διάφορα ζώα.
Σχηματισμός φράσεων, παραγωγή λόγου. Μοιραζόμαστε εμπειρίες από επαφή των παιδιών με σκυλάκια και ξεκινάμε συζήτηση μαζί τους σχετικά με το αν τα ίδια ή κάποιο συγγενικό τους πρόσωπο έχουν σκυλάκι στο σπίτι, για το πού ζουν (στο βυθό; στη ζούγκλα; στο δάσος;),πώς περπατούν, με τί τρέφονται, τί χρώμα έχουν, τί τους αρέσει, ποιά μέτρα υγιεινής πρέπει να τηρούμε μαζί τους κ.λ.π.
ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Εξοικείωση με το βιβλίο και τη δομή του. Ξεφυλλίζω βιβλία, παρατηρώ τις εικόνες, ονοματίζω τα στοιχεία που απεικονίζονται. Ακροάσεις- παραστατικές αναγνώσεις παραμυθιών:
- Οι περιπέτειες του Σποτ (εκδόσεις Μίνωας)
- Εεε, Σκύλε (εκδόσεις Παπαδόπουλος)
- Ο σκύλος και ο Μηνάς (εκδόσεις Οσελότος)
- Πού είναι ο κύριος σκύλος;(εκδόσεις Ίκαρος)
- Παίξε με τον Φλοξ το σκυλάκι(εκδόσεις Μαλλιάρης Παιδεία)
- Μύθοι του Αισώπου: 1) ο μάγειρας και ο σκύλος (βιβλίο 10 εκδόσεις Susaeta). 2)ο σκύλος η αλεπού και ο κόκορας ( εκδόσεις Κέδρος) 3) ο σκύλος και ο λύκος (εκδόσεις Στρατίκη)
- Γιατί οι σκύλοι δεν αγαπούν τις γάτες (εκδόσεις Μεταίχμιο)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εξοικείωση με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή σαν μέσο άντλησης πληροφορίας και διασκέδασης.
Παρακολούθηση βίντεο στο Youtube:
- Animation: Το παραμύθι Ξουτ, η ιστορία ενός αδέσποτου.
- Οι μύθοι του Αισώπου: 1.Σκύλος και λύκος. 2.Ο σκύλος η αλεπού και ο κόκορας
- Βίντεο με σκύλους σε ρόλο φύλακα, εργασίας (έλκηθρο με Χάσκι), συνοδού τυφλών.
- Μουσικοκινητικό τραγούδι από τα Ζουζούνια (Πλάτωνας)
- Τραγούδι το σκυλάκι μου η Λιλή
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- Εξοικείωση με τις προμαθηματικές έννοιες πολλά-λίγα, μέσα-έξω, πάνω-κάτω, μικρό-μεγάλο, μέσα από δραστηριότητες και κατευθυνόμενη ενασχόληση των παιδιών με το κατάλληλο εποπτικό υλικό. (δείχνω το σκυλάκι που είναι πάνω στο δέντρο και αυτό που είναι κάτω, τοποθετώ το μεγάλο σκυλάκι στο μεγάλο σπίτι και το μικρό στο μικρό σπίτι, γίνομαι σκυλάκι και μπαίνω μέσα στο σκυλόσπιτο, βγαίνω έξω από αυτό).
- Αναφορά στην έννοια των αριθμών 1 και 2.(Πόσες ουρίτσες και πόσα αυτάκια έχει ο σκύλος; Εντοπίζω σε φύλλα εργασίας την εικόνα που έχει ένα σκυλάκι, δύο σκυλάκια, πολλά σκυλάκια).
- Φύλλο εργασίας αντιστοίχιση (ταΐζω κάθε σκυλάκι με ένα κόκκαλο, κυκλώνω αυτά που περισσεύουν)
- Παζλ: ενώνω τα μισά κομμάτια για να σχηματίσω ολοκληρωμένα τα ζωάκια
- Συναρμολογώ, βάζοντας στη σωστή θέση τα επιμέρους μέρη από πλαστικοποιημένο κανσον με velcro ώστε να φτιάξω κεφαλάκι σκύλου.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ακρόαση και εκμάθηση απλών και κατάλληλων για την ηλικία των βρεφών τραγουδιών: Πλάτωνας, έχω μια σκυλίτσα, έχεις δει ποτέ σκυλάκι, σκυλάκια κουταβάκια, το σκυλάκι μου η Λιλή, ο σκύλος μου ο Τέρυ, 5 σκυλάκια μικρά, Bingo, μέσα στη φάρμα, η γιαγιά μας η καλή)
- Εξοικείωση με την χρήση μουσικών οργάνων (κρουστών).
- Τραγουδάμε με συνοδεία μουσικών οργάνων.
- Χορεύουμε και κινούμαστε στο χώρο στο ρυθμό που υπαγορεύει η μουσική.
- Μουσικοκινητικά δρώμενα
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
Παράσταση κουκλοθέατρου:
- Σκύλος και λύκος, από τους μύθους του Αισώπου.
- Τα ζώα της αυλής διαλέγουν βασιλιά.
- Μίμηση ρόλων: Τα παιδιά γίνονται: σκυλάκια που κάνουν βόλτα στο πάρκο, ξαπλώνουν, δέχονται χάδια από το αφεντικό τους, μασουλάνε κόκαλα, τρέχουν κυνηγώντας μια γάτα, γαβγίζουν να διώξουν τον κλέφτη
- Δραματοποίηση του μύθου του Αισώπου ο σκύλος, η αλεπού και ο κόκορας
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
- Παιχνίδι συντονισμού και ισορροπίας. (περπατώ στα τέσσερα σαν σκυλάκι πάνω σε μπάρα από αφρώδες υλικό προσπαθώντας να μην πέσω κάτω απο αυτή)
- Ακολουθώ τη διαδρομή που μου υποδεικνύεται και καθορίζεται με στεφάνες σε διαφορετική διάταξη, πηδώντας από στεφάνι σε στεφάνι
- Ομαδικά παιχνίδια:
- Σκύλος και γάτα (χωριζόμαστε σε ζευγάρια το ένα παιδί σε ρόλο γάτας και το άλλο σε σκύλου, προσπαθώντας το σκυλάκι να πιάσει τη γάτα περπατώντας στα τέσσερα και βγάζοντας αντίστοιχες φωνούλες)
- Σκύλος κοιμάται(το παιδάκι σκύλος που κοιμάται έχει δίπλα του μια μαράκα. Ένα άλλο παιδί προσπαθεί να πάρει τη μαράκα χωρίς να κάνει θόρυβο και το αντιληφθεί ο σκύλος. Αν ο σκύλος ακούσει κάποιο θόρυβο, ξυπνά και γαβγίζει)
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
- Κατασκευή σκυλάκι με μπαλόνι
- Χρωματίζω με σφουγγάρι και τέμπερα κεφάλι σκύλου στο οποίο έχουμε ήδη σχηματίσει τα χαρακτηριστικά με κηρομπογιά ώστε να διατηρηθούν μετά τη βαφή από τα παιδιά
- Κατασκευή απλοϊκά με τη μέθοδο οριγκάμι κεφαλιού σκύλου. Το χρωματίζω με δαχτυλιές από μαύρη τέμπερα.
- Κατασκευή σκύλου με χαρτόκουτο
- Κατασκευή αποκριάτικης μάσκας σκύλου
- Κατασκευή «μαριονέτας» σκύλου με γλωσσοπίεστρο
- Ομαδική εργασία κατασκευής σκυλόσπιτου από χαρτόκουτα και διακόσμηση του με τη συμμετοχή των παιδιών
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
Παρατηρούμε τα σκυλάκια που επισκέπτονται το πάρκο μας. Εντοπίζουμε τα αδέσποτα και τα δεσποζόμενα. Σχολιάζουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα αδέσποτα σκυλάκια και γενικότερα τα ζωάκια χωρίς σπιτικό και αναζητούμε τρόπους και μέσα να τα βοηθήσουμε.
Τοποθετούμε παρουσία των παιδιών στο πάρκο το σπιτάκι σκύλου που φτιάξαμε μαζί τους ώστε να γίνει χρήση του από τα αδέσποτα της γειτονιάς.
Πραγματοποιούμε δραστηριότητα – παιχνίδι κατά το οποίο ταΐζουμε με κόκαλα ομοίωμα σκύλου με χαρτόκουτο.
Συζητάμε σχετικά με το ποια πρέπει να είναι η συμπεριφορά μας απέναντι στα ζώα γενικά. Πώς τα φροντίζουμε; Τί πρέπει να προσέχουμε;(οι ουρές και τα αυτάκια δεν είναι για να τα τραβάμε,τα φροντίζουμε, τα αγαπάμε, τους δίνουμε τροφή και νερό, τα πηγαίνουμε στον κτηνίατρο).
Γενικότερα προσπαθούμε να εμφυσήσουμε στα παιδιά την έννοια της φιλοζωίας και του σεβασμού απέναντι στα πλάσματα με τα οποία συμβιώνουμε στον πλανήτη μας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Το σχέδιο εργασίας αναπτύχθηκε επιτυχώς μέσα στα πλαίσια της Διαθεματικής Προσέγγισης και Βιωματικής Μάθησης, προσεγγίζοντας όσο το δυνατόν περισσότερους μαθησιακούς τομείς και τρόπους εκπόνησης συμβατούς με την ηλικία των βρεφών 9 μηνών έως 2 χρονών που αποτελούν και τη δύναμη του βρεφικού σταθμού μας.
Το παιδί παίζοντας μαθαίνει πώς να μαθαίνει. Εξελίσσεται μέσω του παιχνιδιού κατακτώντας τις κατάλληλες δεξιότητες που χρειάζεται για την κοινωνική, γνωστική, σωματική, γλωσσική και συναισθηματική του ανάπτυξη.
Με γνώμονα το παιδί και το παιχνίδι κινήθηκαν οι εκπαιδευτικοί του βρεφικού σταθμού «ΗΡΑ» αποκομίζοντας τελικά θετικές εντυπώσεις και απόλυτη ικανοποίηση για την επιτυχή έκβαση του προγράμματος μέσα από το χαμόγελο και τη χαρά που αποτυπώθηκαν στο προσωπάκι των παιδιών μας.
Βίντεο με δραστηριότητες και δράσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά την εκπόνηση του σχεδίου εργασίας.