Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2022
«ΠΛΑΘΩ ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ»

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «ΠΛΑΘΩ ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ»

 

Το σχέδιο εργασίας εκπονήθηκε στον Βρεφικό Σταθμό «ΗΡΑ» της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ του Δήμου Βόλου.

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα είχαν συμμετοχή όλα τα βρέφη και των δύο τμημάτων  (αμιγώς βρεφικά) με την συνδρομή, την καθοδήγηση, και  την εποπτεία των εκπαιδευτικών που είναι υπεύθυνοι των τμημάτων  και συγκεκριμένα των:

κ. Κουτελίδα Κλαίρη, κ. Καραδέμητρου Μαλαματένια, κ. Γάτου Ελένη, κ. Μαντέβα Ευσταθία, κ. Κωνσταντέλλου Ελένη, κ. Καρπούζα Αριστέα και κ. Ευτέρπη Κυρμανίδου.

ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Το ερέθισμα για την επιλογή και την υλοποίηση του προγράμματος αποτέλεσε το αγαπημένο κλασσικό τραγουδάκι του συνόλου των παιδιών αυτής της ηλικίας και συγκεκριμένα το «πλάθω πλάθω κουλουράκια» που αποτελεί οικείο άκουσμα  και τραγουδιέται στον βρεφικό σταθμό σε καθημερινή βάση.

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ

Μέσα από τις δράσεις και τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν  στο βρεφικό μας σταθμό έγινε προσπάθεια τα βρέφη να :

  • Μάθουν να επικοινωνούν, να συνεργάζονται μεταξύ μας και να ακολουθούν κανόνες στο πλαίσιο της ομάδας
  • Αναπτύξουν γλωσσικές κι εκφραστικές δεξιότητες
  • Καλλιεργήσουν τις αισθήσεις τους
  • Ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση τους
  • Εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να καλλιεργήσουν τον προφορικό τους λόγο
  • Εξασκήσουν τις λειτουργίες της σκέψης και της αντίληψης
  • Αναπτύξουν την φαντασία και τη δημιουργική έκφραση
  • Οξύνουν την παρατηρητικότητα τους
  • Αναπτύξουν κινητικές δεξιότητες, έλεγχο στις κινήσεις και να εξασκήσουν την ικανότητα στην ισορροπία και τον προσανατολισμό στο χώρο
  • Πειραματιστούν με διάφορα υλικά και χρώματα
  • Μάθουν να υποδύονται φανταστικούς ρόλους
  • Αντιληφθούν την πηγή παραγωγής πρώτων υλών όπως το γάλα, το βούτυρο, το αυγό

Εξοικειωθούν με τη χρήση και τον τρόπο λειτουργίας μουσικών οργάνων

  • Αντιληφθούν το ρυθμό και να μάθουν να συντονίζονται κινητικά στο τέμπο των τραγουδιών
  • Ψυχαγωγηθούν με παραμύθια, ιστορίες, παραστάσεις κουκλοθέατρου, ομαδικά παιχνίδια και μουσικοκινητικά δρώμενα
  • Αναγνωρίζουν ήχους και φωνές ζώων, να τα διακρίνουν , να τα ονομάζουν και να προσπαθήσουν να τα μιμηθούν
  • Αντιληφθούν απλές μαθηματικές έννοιες όπως πολύ-λίγο, πάνω-κάτω, μέσα-έξω, καθώς και να εξοικειωθούν με την έννοια του μεγέθους (μικρό-μεγάλο).

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ- ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

  • Αναγνώριση και απόδοση ονομασίας σε ζώα, ταύτιση των ¨φωνών¨ τους με αυτά και κατάδειξη τους ανάμεσα σε εικόνες με διάφορα ζώα.
  • Αναγνώριση και ονομασία των πρώτων υλών, όπως σιτάρι, αυγό , γάλα, βούτυρο. Μαθαίνω την προέλευση τους.
  • Σχηματισμός φράσεων, παραγωγή λόγου

ΑΝΑΓΝΩΣΗ

  • Εξοικείωση με το βιβλίο και τη δομή του. Ξεφυλλίζω βιβλία, παρατηρώ τις εικόνες, ονοματίζω τα στοιχεία που απεικονίζονται
  • Ακροάσεις- Παραστατικές αναγνώσεις παραμυθιών:
  1. Ο Ζυμαρούλης (Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα, Φράνση Σταθάτου εκδόσεις Μίνωας)
  2. Ο Μπισκοτένιος ( Διαλεχτά παραμύθια για μικρά παιδιά, Εκδόσεις Στρατίκη)
  3. Τα μπισκότα της αγάπης (Π. Παπαδοπούλου)
  4. Το ζυμάρι και τα καθαρά χεράκια (Πέγκυ Παπαδοπούλου)
  5. Η Κόνι φτιάχνει κουλουράκια (SchneiderLiane, εκδόσεις Παρισιάνου)
  6. Τα χεράκια δεν είναι για να δέρνουν (Μάρτιν Αγκάσι εκδόσεις Μεταίχμιο)
  7. Σκάει σκάει το αυγό (Σαμ Γκόντουιν, εκδόσεις Πατάκη)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

  • Παρακολούθηση σε βίντεο στο youtube:
  1. Παραμύθι animation “ο μπισκοτάνθρωπος” –παραμύθια για παιδιά
  2. Ο Ζυμαρούλης παιδική θεατρική παράσταση Μ.Σεφερλή
  3. Το ζυμαράκι και τα όμορφα ζυμαρικά –αφήγηση παραμυθιού από την ομάδα της ΚάρμενΔουγγέρη
  4. Βίντεο με οικιακά ζώα και ζώα της φάρμας
  5. Βίντεο με ζαχαροπλάστες και φουρνάρηδες επί τω έργω

ΠΡΟΓΡΑΦΗ

  • Σχηματίζω κουλουράκια με δαχτυλομπογιά σε κόλλα Α4 όπου έχουμε σχηματίσει με περίγραμμα ένα δίσκο
  • Σύνθεση παζλ με δύο κομμάτια και θέμα τον μπισκοτένιο και το κουλούρι
  • Πλάθω με την πλαστελίνη «μπαστουνάκια» και ενώνοντας τις άκρες τους δημιουργώ κύκλους

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

  • Εξοικείωση με τις προμαθηματικές έννοιες πολλά-λίγα, μέσα-έξω, πάνω-κάτω, μικρό-μεγάλο, στρογγυλό-μακρουλό μέσα από δραστηριότητες και κατευθυνόμενη ενασχόληση των παιδιών με το κατάλληλο εποπτικό υλικό
  • Έρχονται σε επαφή με την έννοια της λίστας (συνταγή για κουλουράκια πασχαλινά σε μεγάλο χαρτί με εικονογραφημένα τα υλικά και τις ποσότητες)

ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

  • Ακρόαση και εκμάθηση απλών και κατάλληλων για την ηλικία των βρεφών τραγουδιών συνοδευόμενα από κινήσεις (πλάθω κουλουράκια, η μικρή μας αγελάδα, μια κοτούλα τόσηδούλα κ.α)
  • Εξοικείωση με την χρήση μουσικών οργάνων (κρουστών). Τραγουδάμε με συνοδεία μουσικών οργάνων. Χορεύουμε και κινούμαστε στο χώρο στο ρυθμό που υπαγορεύει η μουσική.
  • Μουσικοκινητικά δρώμενα

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

  • Παράσταση κουκλοθέατρου. Δραματοποίηση του παραμυθιού « ο Ζυμαρούλης)
  • Μίμηση ρόλων .

Τα παιδιά γίνονται α) μικροί μάγειρες και ζυμώνουν κουλουράκια φορώντας ποδιές και καπέλα με κουτάλες και λεκανίτσες β) κοτούλες που μπαινοβγαίνουν στις φωλιές τους (στεφάνια γυμναστικής) γ) ζωάκια της φάρμας αρνάκια κατσικάκια, αγελάδες που βόσκουν στο λιβάδι

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

  • Παιχνίδι συντονισμού και ισορροπίας. (Μεταφέρω μέσα σε καθορισμένη διαδρομή ένα πιάτο με κουλουράκια χωρίς να πέσουν κάτω)
  • Αγώνισμα –παιχνίδι (προσπαθώ να πιάσω ένα κουλουράκι με τα δόντια μέσα από ένα πιάτο με αλεύρι χωρίς να λερώσω τη μύτη η το πηγούνι μου)
  • Ακολουθώ τη διαδρομή που μου υποδεικνύεται και καθορίζεται με στεφάνες σε διαφορετική διάταξη, πηδώντας από στεφάνι σε στεφάνι

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

  • Κατασκευή με κουπ – πατμπισκοτάνθρωπου, χρωματισμός του από τα παιδιά με δαχτυλομπογιά και σφουγγάρι
  • Κολάζ καλαθάκια με κουλούρια
  • Κατασκευή πασχαλινού καλαθιού
  • Ομαδική κατασκευή ( μεγάλο κουλούρι βάψιμο και στόλισμα)
  • Πλαστική (πλάθω με πλαστελίνη κουλουράκια στρόγγυλα σαν κύκλο και μακρουλά σαν φίδι)

ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ

  • Φτιάχνουμε κουλουράκια. Τα παιδιά παρατηρούν, αγγίζουν, μυρίζουν και γεύονται τα υλικά, παρατηρούν την εκτέλεση της συνταγής, συμμετέχουν στο ζύμωμα, σχηματίζουν γλυκά κουλουράκια τα τοποθετούν στο ταψί και γεύονται το αποτέλεσμα μετά το ψήσιμο.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το σχέδιο εργασίας αναπτύχθηκε επιτυχώς μέσα στα πλαίσια της Διαθεματικής Προσέγγισης και Βιωματικής Μάθησης, προσεγγίζοντας όσο το δυνατόν περισσότερους μαθησιακούς τομείς και τρόπους εκπόνησης συμβατούς με την ηλικία των βρεφών 9 μηνών έως 2 χρονών που αποτελούν και τη δύναμη του βρεφικού σταθμού μας.

Το εκπαιδευτικό προσωπικό του σταθμού έδωσε ιδιαίτερο βάρος στο «παιχνίδι».

Το παιδί παίζοντας μαθαίνει πώς να μαθαίνει.

Εξελίσσεται μέσω του παιχνιδιού κατακτώντας τις κατάλληλες δεξιότητες που χρειάζεται για την κοινωνική, γνωστική, σωματική, γλωσσική, και συναισθηματική του ανάπτυξη.

Με γνώμονα αυτό κινήθηκαν και οι εκπαιδευτικοί του βρεφικού σταθμού «ΗΡΑ» αποκομίζοντας τελικά θετικές εντυπώσεις και απόλυτη ικανοποίηση για την επιτυχή έκβαση του προγράμματος μέσα από το χαμόγελο και τη χαρά που αποτυπώθηκαν στο προσωπάκι των παιδιών μας.

Βίντεο με τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν κατά την εκπόνηση του σχεδίου εργασίας.https://youtu.be/FSHJbMnsssA

 

κεκπα διεκ κεκπα διεκ ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ